• Esther90

Vet om någon som fuskar med föräldraledighet

Hej! Om man vet att någon fuskar med sin föräldraledighet, är man på något sätt anmälningsskyldig då?

Jag kan förklara lite snabbt. En som jag arbetar med var föräldraledig en dag (där jag arbetar kommer vi åt varandras schema så jag vet detta med 100% säkerhet). Medarbetarens partner driver ett café i närheten av arbetsplatsen, jag gick dit för att handla lunch samma dag och såg min medarbetare jobba där. Partnern som driver caféet fanns inte i byggnaden och inte heller deras gemensamma barn. Min medarbetare förberedde alltså min lunch, tog betalt och så vidare.

Är jag anmälningsskyldig?

• Svar på tråden Vet om någon som fuskar med föräldraledighet
  • KarinMedK

Jag tror inte att du måste anmäla och rent moraliskt tycker jag inte det heller, inte över en dag. Misstänker du att det sker ofta och/eller är satt i system är en annan sak. Men om det är något som hänt en gång tycker jag inte att man ska anmäla.

Kan finnas många anledningar till varför de gjorde som de gjorde, och kanske var beslutet varken bra eller rätt, men jag tycker inte att det är något att anmäla i nuläget.

• Anonym föräldraledig

Du är inte anmälningsskyldig. Men vet du om din medarbetare tagit ut någon föräldrapenning den dagen då?
    En ska såklart inte jobba på sina föräldralediga dagar, men om kollegan inte tagit ut fp så bryr sig nog inte FK. Sen kan ju er arbetsgivare ha synpunkter på situationen så klart.

• Esther90
    KarinMedK skrev 2016-12-27 16:07:33 följande:

Jag tror inte att du måste anmäla och rent moraliskt tycker jag inte det heller, inte över en dag. Misstänker du att det sker ofta och/eller är satt i system är en annan sak. Men om det är något som hänt en gång tycker jag inte att man ska anmäla.

Kan finnas många anledningar till varför de gjorde som de gjorde, och kanske var beslutet varken bra eller rätt, men jag tycker inte att det är något att anmäla i nuläget.

Skönt att höra. Jag var lite inne på det själv, att inte anmäla om man nu inte ser att det händer hela tiden. Är inte på caféet så ofta så jag kan ärligt inte säga om det var en engångsgrej eller något som är satt i system. Men då vet jag i alla fall att jag inte är skyldig att göra något :) Kan ju ha varit nödfall liksom!
  • Esther90
    Anonym föräldraledig skrev 2016-12-27 16:13:22 följande:

Du är inte anmälningsskyldig. Men vet du om din medarbetare tagit ut någon föräldrapenning den dagen då?
    En ska såklart inte jobba på sina föräldralediga dagar, men om kollegan inte tagit ut fp så bryr sig nog inte FK. Sen kan ju er arbetsgivare ha synpunkter på situationen så klart.

Bra! Jag vet med nästan 100% säkerhet att han tog ut föräldrapenning för den dagen. Deras barn är 4-6 år och vet att de har det lite tight ekonomiskt.

Känns bäst att avvakta. Är det bara en engångsgrej eller att det händer någon gång när det krisar sig tycker jag inte det är så farligt. Sedan finns chansen att hans chef redan vet om det då det är rätt många från arbetsplatsen som går till caféet och köper lunch/fika.
  • Vinter16

Är det inte onödigt att lägga sin energi på att leka chef? Sköt ditt jobb och bry dig inte om vad andra gör. Tröttsamt med paragrafryttare som ska lägga näsan i blöt jämt och ständigt. Missköter kollegan sitt jobb så är det chefens jobb att göra någonting åt det INTE du

• Esther90
    Vinter16 skrev 2016-12-27 18:55:25 följande:

Är det inte onödigt att lägga sin energi på att leka chef? Sköt ditt jobb och bry dig inte om vad andra gör. Tröttsamt med paragrafryttare som ska lägga näsan i blöt jämt och ständigt. Missköter kollegan sitt jobb så är det chefens jobb att göra någonting åt det INTE du

Leka chef? Har du ens läst det jag skrivit? Jag ville veta om jag var anmälningsskyldig. Då jag fått svar att jag inte är det har jag ju sagt att jag inte tänkt ta det vidare då det kan röra sig om en engångsgrej eller tillfällig nödlösning.

Lär dig läsa ordentligt istället för att bara kasta ur dig irrelevant skit.
  • Physalis

Vad skulle hända tänker du om försäkringskassan fick veta att du misstänkt detta men inte anmält?

Jag tror att om du tänker till så inser du det absurda i tanken.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Vet om någon som fuskar med föräldraledighet