• Anonym (queen)

Det här med presenter och julklappar...

Min sambo och jag har snart varit tillsammans i 10 år, han har två barn tillsammans med en ragata och sen har jag och sambon två gemensamma barn. 

Nu har ragatan börjat påpeka att barnen inte trivs hos oss så bra, att dom känner sig annorlunda behandlad och det kom fram nu vid jul. Bonusbarnen har påpekat till deras mor att dom inte får några presenter eller julklappar utan dom och ragatan tycker det är fördärvligt beteende från mina föräldrars håll att göra skillnad på barn och barn. Att om våra gemensamma barn får julklappar ska även hennes barn få det från mina föräldrar.. Men har hon verkligen rätt att kräva detta? 

• Svar på tråden Det här med presenter och julklappar...
  • BandAnna

Köper hon och hennes släktingar julklappar till de barn som du har med din sambo? 

Iofs spelar det ingen roll eftersom dina föräldrar måste få välja själva hur de vill göra. De har inget blodsband till dessa barn och dessa barn har egna mor/farföräldrar som jag antar köper saker till dem. 

• Anonym (Kille)

Då får väl mamman kräva det av barnens mor och farföräldrar. Dina föräldrar har ju ingen genetisk koppling alls till dina bonusbarn.

Alternativt kan du ju fråga varför inte ragatans föräldrar ger dina egna barn presenter? (Antar att de inte får det?)

Presenter har man väl aldrig nån rätt att kräva. Man kan framföra åsikter ödmjukt om man tycker något är orättvist, men kräva går bort.

• Anonym (Logik)
    BandAnna skrev 2016-12-27 15:52:44 följande:

Köper hon och hennes släktingar julklappar till de barn som du har med din sambo? 

Iofs spelar det ingen roll eftersom dina föräldrar måste få välja själva hur de vill göra. De har inget blodsband till dessa barn och dessa barn har egna mor/farföräldrar som jag antar köper saker till dem. 

Hon är inte en del av Ts barns familj men Ts är en del av hennes barns familj så det är skillnad. Klart att Ts föräldrar borde ha accepterat barnen efter 10 år och sett dem som en del av familjen. Jag tycker att pappan borde sätta ner foten och vägra att fira högtider med dem.
  • mammalovis

Jag tycker inte man måste ha millimeterrättvisa. En del beror på personen som ger och en del på omständigheterna. Däremot hade det känts fel att barnen särskiljs vid ett litet firande så att vissa barn får mycket och vissa barn inte alls, hellre då att alla får något.

Mina barns farmor gör ingen skillnad på "äkta" barnbarn och bonusbarnbarn, utan de får för samma summa oavsett ålder, men då träffar hon ju hela familjerna ungefär lika ofta.

Min mamma ger presenter och julklappar även till min bonus, men för en mindre summa, tror jag. Hon träffar min bonus ganska få gånger per år, så de har knappt någon relation. Å andra sidan får ju min dotter och min bonusdotter betydligt mer presenter/julklappar än våra två gemensamma barn som inte har dubbel uppsättning mor- och farföräldrar, kusiner. Så vad som är rättvist beror ju på vem man frågar.

Min dotter kom och viskade att hon tyckte hon fick lite födelsedagspresenter igår på sambons sida, men då försökte jag förklara att de inte var hennes släktingar, så de är ju faktiskt snälla som vill ge ändå. Det verkade som hon köpte det i alla fall. Hon var väldigt översvallande i kommentarerna att sakerna var precis vad hon önskade sig när hon öppnade paketen i alla fall. Saken är väl den att hon börjar märka att vissa "kusiner" får mer presenter på sina kalas än henne. Den här gången fick hon en riktigt dyr och resten som vanligt, så på så vis var det färre och hon hade "rätt" jämfört med tidigare.

• Schack73

Hur gamla är barnen, blir de behandlade annorlunda jämfört med era gemensamma barn, får de färre/sämre julklappar än era barn?

Som svar på din fråga TS; nej, bonusbarnens mamma kan inte kräva att de ska få julklappar av dina föräldrar.

• Anonym (Anonym signatur)

Nej, jag tycker inte att man kan kräva det. Däremot tycker jag att man kam vara lite finkänslig om det är så att de ena barnen får många eller dyrare julklappar än sina syskon av morföräldrarna.

Mina barn får t ex många fina julklappar av sina farföräldrar. Fullt förståeligt och det missunnar jag dem inte. Men det skulle inte falla mig in att ta med mig mer än kanske en mindre julklapp från dem om vi firade ihop med min syster och hennes barn, som inte har kontakt med sina farföräldrar alls. Det är ju barn vi pratar om.

• Anonym (Annie)

Som många skrivit, man kan inte  kräva några julklappar.

Men hade mina barn varit tillsammans med någon som har barn sedan tidigare, så hade jag behandlat de barnen på samma sätt som  mina riktiga barnbarn.  De ingår ju i mitt barns familj, och jag skulle ju köpa julklapp både till mitt barn och dess partner, där gör jag ingen skillnad, trots brist på blodsband. Så därför skulle jag inte göra skillnad på barnen heller.

Men alla tänker inte så. Och det får ju ragatan ha åsikter om, men däremot hör det till god ton att hålla de tankarna för sig själva.

• Anonym (Mian)

Behandlas dom dåligt även i andra situationer av er eftersom dom inte trivs hos er?
    Verkar konstigt om det bara beror på uteblivna julklappar från dina föräldrar?!
    Hur gamla är dom?

• Carambolan

Om bonusbarnen behöver följa med hem till dina föräldrar och får sitta snällt och titta på när morföräldrarna överöser halvsyskonen med presenter så kan jag tycka att det är dålig stil. Det är mer en fråga om socialt utanförskap än om presenter. Morföräldrarna kan gott köpa något litet till bonusbarnbarnen för att låta dem känna sig delaktiga (eller så kan ni göra det i deras namn).

Om bonusarna däremot inte ens är där, utan mamman förväntar sig ett medskick av presenter, tycker jag att det är trams.

• Ess

Firar man tillsammans och det gäller mindre barn så kan de få nån mindre symbolisk grej. Är de äldre typ tonåringar så, nej då behövs det inte.

Svar på tråden Det här med presenter och julklappar...