Jag tycker inte man måste ha millimeterrättvisa. En del beror på personen som ger och en del på omständigheterna. Däremot hade det känts fel att barnen särskiljs vid ett litet firande så att vissa barn får mycket och vissa barn inte alls, hellre då att alla får något.
Mina barns farmor gör ingen skillnad på "äkta" barnbarn och bonusbarnbarn, utan de får för samma summa oavsett ålder, men då träffar hon ju hela familjerna ungefär lika ofta.
Min mamma ger presenter och julklappar även till min bonus, men för en mindre summa, tror jag. Hon träffar min bonus ganska få gånger per år, så de har knappt någon relation. Å andra sidan får ju min dotter och min bonusdotter betydligt mer presenter/julklappar än våra två gemensamma barn som inte har dubbel uppsättning mor- och farföräldrar, kusiner. Så vad som är rättvist beror ju på vem man frågar.
Min dotter kom och viskade att hon tyckte hon fick lite födelsedagspresenter igår på sambons sida, men då försökte jag förklara att de inte var hennes släktingar, så de är ju faktiskt snälla som vill ge ändå. Det verkade som hon köpte det i alla fall. Hon var väldigt översvallande i kommentarerna att sakerna var precis vad hon önskade sig när hon öppnade paketen i alla fall. Saken är väl den att hon börjar märka att vissa "kusiner" får mer presenter på sina kalas än henne. Den här gången fick hon en riktigt dyr och resten som vanligt, så på så vis var det färre och hon hade "rätt" jämfört med tidigare.