• Anonym (Hål i öron)

Lämplig ålder för att ta hål i öronen?

Det är så att min dotter som nu är 6 år börjat tjata om att få ta hål i öronen. Hon är intresserad av smycken och vill så gärna ha på sig örhängen. Jag känner personligen att det är lite för tidigt, men är samtidigt osäker. Vad tycker ni? Hur gamla var era barn när de tog hål i öronen?

• Svar på tråden Lämplig ålder för att ta hål i öronen?
  • elyse

Runt sju år har de flesta barn utvecklat ett konsekvenstänk som sträcker sig bortom här och nu. Då kan det vara lämpligt att diskutera saken. Att göra det, däremot... Jag var åtta och kunde inte låta bli att pilla och fick en infektion.

• Fairydust
    Anonym (Linda) skrev 2016-12-30 03:34:34 följande:

Och där förlorade du en viktig poäng. Så om din dotter på 12 år kommer hem och säger pappa jag vill att ni skär av min klitoris så gör du det? Enbart för att hon vill det?

För låter du din tolvåriga dotter ta hål i öronen för hon vill det så är det samma sak som när hon är en månad som när hon är 12 år som när hon är 17 år som när hon är 99 år. Exakt samma procedur och smärta när man tar hål i örat. Smärtan och proceduren skiljer sig inte åt för att man blivit äldre och mer medveten. Vet de som fått höra att det gör jätte ont men när de väl tagit hålet så har de varit förvånade medan andra gråtit fast de varit 15 år och bönat och bett om det. Så din jämförelse med könsstympning haltar. Könsstympning är kriminellt när barnet är nyfött och det är lika kriminellt när barnet är 12 år som när barnet är 17 år och 364 dagar. Kommer hon på sin 18 års dag och vill könsstympad då är det nog inte olagligt längre men då är du inte ansvarig för den handlingen. Tar du håll på din 12 årings öronsnibb så är du lika mycket ansvarig som om hon var nyfödd som 17 år och 364 dagar och det är varken misshandel eller olagligt och smärtan kan göra lika ont eller inte ont alls när man är bebis som när man är 17 år och 364 dagar. Det enda är att ju yngre du är desto bättre läkekött har du och barnet kommer inte vara där och pilla och infektionsrisken minskar om inga smutsiga fingrar är där och pillar. Så jag vill se dig godkänna din dotters önskan om könsstympning när hon ber om den för då är hon medveten om att det kan göra ont. Innan dess får hon inte få ont.

Nej men allvarligt...dina resonemang är helt...ja jag vet inte vad
  • Höstaster
    Fairydust skrev 2016-12-28 12:13:16 följande:

Min dotter fick pierca öronen när hon fyllde 9. (Hos en piercare, inte med pistol) Hon klarade av att rengöra själv och ta hand om hålen då. Hon började tjata om det när hon var runt 6, men jag tyckte det var för tidigt.

Hur görs det hos en piercare? Jag visste faktiskt inte ens att det var skillnad - jag tror mina hål togs med pistol när jag tog hål i 11-årsåldern.
  • Anonym (Psykopat)
    Anonym (Kulturer) skrev 2016-12-29 01:29:21 följande:

Jag har fem års högskolestudier, men tydligen är jag lågutbildad enligt dig. Vad klassar du som högutbildad egentligen?

Jag har också 127 i iq, men det är ju också lågt enligt dig. Vad anser du är normalt?

Om du skulle kunna bortse från dina egna fördomar en stund skulle du snart se att inom olika kulturer så är olika saker okej, att du tycker det är fel att ta hål i öronen på små barn är för att vår kultur säger det. Du behöver inte hålla med om allt alla gör heller, men att tillskriva dem en massa egenskaper ur tomma luften som du gör är helt fel. Du förlorar på det själv i längden.

Psykopater brukar vara intelligenta.
  • Anonym (S)
    Anonym (Linda) skrev 2016-12-30 03:21:31 följande:

Är du rasist? Jag undrar eftersom du drar paralleller med utlänningar, annan kultur och inte vara smarta. Kanske är det du som är osmart som inte fattar att läkeköttet är bättre ju yngre man är.

Haha ja precis :D! Du bekräftar alltså min teori ;).

Fine, misshandla du ditt barn. Jag kommer aldrig sluta säga vad jag anser om det. Och tyvärr är det ditt barn som får stå ut med att folk tittar snett och tänker mindre trevliga tankar om dess familj och dess dåliga omdöme.
  • Fairydust
    Höstaster skrev 2016-12-30 10:22:21 följande:

Hur görs det hos en piercare? Jag visste faktiskt inte ens att det var skillnad - jag tror mina hål togs med pistol när jag tog hål i 11-årsåldern.

Mina hål togs också med pistol när jag var runt 8-9.

En håltagningspistol går aldrig att rengöra helt eller sterilisera, en seriös piercare använder sterila verktyg. Hygienen är otroligt viktig. Pistolen sliter dessutom sönder vävnaden i öronen och orsakar onödigt stora skador, risken för infektioner och ärrvävnad är större.

Piercingnålen skär ett fint snitt som läker lättare.
  • Höstaster
    Fairydust skrev 2016-12-30 11:26:56 följande:

Mina hål togs också med pistol när jag var runt 8-9.

En håltagningspistol går aldrig att rengöra helt eller sterilisera, en seriös piercare använder sterila verktyg. Hygienen är otroligt viktig. Pistolen sliter dessutom sönder vävnaden i öronen och orsakar onödigt stora skador, risken för infektioner och ärrvävnad är större.

Piercingnålen skär ett fint snitt som läker lättare.

Tack för svar! Bra att veta den dagen dottern är tillräckligt gammal (hon är snart 7 och lite sugen på att ta hål men konstaterar själv att hon inte vågar så än så länge behöver jag inte ta någon diskussion)
  • fornminne

Jag tycker att Sverige borde införa en åldersgräns. Det är absurt att det är tillåtet att ta hål i öronen på bebisar och småbarn. Och att vissa föräldrar gör det! Barnet ska åtminstone vara stort nog att kunna välja själv samt förstå vad det innebär. 6 år tycker jag är i yngsta laget, men 7 år kanske är en lämplig gräns.

• JeanB

Min syster fick hål i öronen när hon var typ 4-5 år. Hon är såååååå tacksam över att mamma tog det beslutet, själv tog jag hål i öronen när jag var runt 15 år, jag minns att jag var lite rädd och var sur för att mamma inte tagit mig till piercaren när jag var liten också. 
    Om din dotter vill ha hål i öronen tycker jag att ni ska göra det :) Det är min åsikt

• Tihi

Min åsikt är att från 7 år och uppåt så är det okej men om ungen är 10 år eller äldre så är det ännu bättre. Själv var jag 7 år och allt gick bra fast hålen togs med pistol.

Nu långt senare har jag börjat reagera ibland på guldörhängen och hålen kan bli lite irriterade och röda och det händer inte med titanörhängen. Tycker det är lite konstigt faktiskt för jag har inga allergier och reagerar inte på något annat. Finns det någon som vet varför det kan vara så?

• Aileen Allannah

När hon är stor nog att förstå vad det innebär, och klarar av att sköta hålen själv. Hon ska dessutom våga göra det med nål, inte med pistol på båda sidor samtidigt.

Svar på tråden Lämplig ålder för att ta hål i öronen?