• lillpuckot

    Gravid efter bukplastik

    Söker er som fått barn efter att ni gjort en bukplastik.

    Jag gjorde en för ett år sen lite drygt. Man la ett nät i den första operationen och i den andra sydde man ihop bukmusklerna.

    Efter mycket läsning på nätet och konsultation med 4 olika plastikkliniker bestämde vi oss för att försöka med ett syskon till.

    Sagt och gjort så blev det ett pluss och nu är jag i v 16.

    Det jag flurar på nu är följande: sista dagarna har jag vart otroligt hård över livmodern och nedre delen av magen. Har vart i kontakt med gyn och gjort UL. Allt ser bra ut med bebis. Har även pratat med min BM men hon har inget riktigt bra svar.

    Ni som har genomgått op och sen graviditet, har ni upplevt samma? Som en lång sammadragning som inte gör ont utan bara är hård.. Tänker om det kan vara så att livmodern växer och trycker inifrån på musklerna (som faktiskt sitter ihop den här gången) och att det är det som jag upplever som hårt...

    Vill ni dela med er av känslor/erfarenheter både under och efter graviditeten??

  • Svar på tråden Gravid efter bukplastik
  • Vet hur det känns

    jag undrar exakt samma. är i v10 och gjort en stor bukplastik på citadell för 1 år sen. är extremt orolig hur det ska gå? har även gjort slidförsnävning och bröstförstoring. mest orolig för magen. följer denna tråd

  • Vet hur det känns

    är du rädd för att spricka upp? bristningar? jag är orolig för hur naveln blir.. det är ju liksom ärrvvnad runt hela naveln.. liksom ny navel

  • lillpuckot

    Självklart är jag orolig att spricka upp.. bristningar rör mig inte så mycket. Det är ju så att jag är gravid och det gör inget om det syns att jag genomgått snart 4 graviditeter. Men jag vet ju om riskerna och tog beslut efter dom. Däremot funderar jag mycket på hur det blir OM musklerna brister i suturerna.. att dom liksom slits sönder. Har hört att muskelblödningar kan va rätt stora. Tänk om man förblöder...

  • lillpuckot

    Gjorde min i gbg på artclinic. Är supernöjd med resultatet. Nu kan jag köra manuellväxlad bil igen tex ????

  • curtsmamma

    Gjorde efter fyra graviditeter en full bukplastik med ihopsydda muskler och blev sen gravid oväntat igen ;) Jag tyckte det var en jobbig graviditet från ca v 25, kändes som om magen inte kunde växa som den skulle. Pga detta hade jag mycket ont i magen och väldigt svårt för att äta, gick bara upp totalt fyra kilo. Men magen har hållt sig fin efter förlossningen :) fråga på om ni undrar nåt mer :)

  • Vet hur det känns

    tänker samma. min bm skulle ta upp detta med en läkare på vårdcentralen. behöver du extra kontroller? jörg sydde väldigt mycket i muskulaturen samt 2 kilo bort med lös hud. ny navel.

    i slidan har jag också sytt ihop mig så är livrädd att jag ska få fruktansvärda bristningar vid förlossningen. gjorde kejsarsnitt med första dottern så har mycket ärrvvnad på magen/livmodern. vet inte om det bästa är kejsarsnitt igen? barn nr 2 föddes vanligt

  • lillpuckot

    Curtsmamma, kände du att du blev hård i magen? Som en sammandragning som inte vill ge sig. I morse låg jag från 4 till 8 och bara väntade på att det skulle ge sig. Det spände liksom under musklerna.. Nu är det mjukare, men ändå hårt om man trycker lite från sidan.

    Inga extra kontroller har diskuterats.Här höjer dom ögonbrynen och har typ ingen aaaning om att det här har hänt förr...

  • Skenet

    Gjorde viktoperation 2003 , med snitt och bukplastik 2012.

    Nu är jag gravid i v 27.

    Det jag upplever är att jag inte får nån gravidbula direkt utan mitt på magen håller ärren efter ingreppen emot och det trycker istället inåt/bakåt, ut mot sidorna, och upp mot lungorna så jag känner mig andfådd och har svårt att ta djupa andetag.

Svar på tråden Gravid efter bukplastik