• record collector

Kommer du att smälla av nyårsraketer/smällare i år?

Tre dygn till nyårsafton. Alla vet att våra husdjur lider av alla nyårsraketer och nyårssmällare. Så frågan är hur du tänker göra?

Tänker du lägga pengar på raketer och smällare som både är negativt för våra husdjur, vår miljö samt även din ekonomi?

Kolla in min skivsamlarsida: music-bootleg-review.eu5.org
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer du att smälla av nyårsraketer/smällare i år?
  • Anonym (Va)

Jag älskar smällare och kommer att skjuta av några även detta nyår och på sista april. Vårat husdjur kommer att befinna sig tryggt i källaren på huset. Jag anser inte att människor ska anpassa sig efter djuren, utan det ska vara tvärtom.

• EnGladPingvin

Slutade med att se tjusningen med fyrverkerier för några år sedan när jag insåg hur mycket skada de gör. Djur som lider, såväl tama som vilda, och miljöförstöringen som är ofantlig stor. Om det åtminstone kunde hålla sig till timmen runt nyårsslaget, men tyvärr är det ju långt från så. Det går att skydda sina djur i ett par timmar (de vilda djuren går inte att skydda), men inte i dagar och veckor som det är nu. Tycker det är toppen att så många stora butikskedjor slutat med fyrverkerier och önskar att resterande i alla fall kunde hålla sig till försäljning ett par dagar innan nyår. Helst hade jag sett att om man måste ha fyrverkerier att de anordnades i kommunal regi och inte var tillåtet för privatpersoner utan tillstånd.

• fjanten

Nej, för jag kommer mest troligt sova vid tolvslaget i år (höggravid och småbarnsförälder). Sen lägger jag hellre pengar på annat... Tycker att vi ska göra som i Australien. Där är fyrverkerier förbjudna för privatpersoner, och istället arrangeras fyrverkeri-"shower" av kommun/län/stat/vem-det-nu-är.

• sextiotalist

Nej, men inget svarsalternativ fungerade för mig.

Jag tittar gärna, men låter andra slösa sina pengar :)

• Aniiee

Nej, men precis som för sextiotalist, så stämde inte svarsalternativet..... Jag gör det inte för att jag inte gör det, helt enkelt. Behöver inte fler anledningar än så.

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Nandez

Nej, det kommer jag inte att göra. Har aldrig gjort det tidigare heller.

• Carambolan

[quote=77256266][quote-nick]fjanten skrev 2016-12-28 15:05:37 följande:[/quote-nickTycker att vi ska göra som i Australien. Där är fyrverkerier förbjudna för privatpersoner, och istället arrangeras fyrverkeri-"shower" av kommun/län/stat/vem-det-nu-är.[/quote]Håller med. Inte minst för att slippa allt pangande i tid och otid veckorna runt nyår, och att kunna gå runt på stan på nyårsnatten utan att vara rädd för överförfriskade festprissar som inte har vett att sikta uppåt med raketerna.

• Rafael90

Har alltid varit livrädd själv för smällare och fyrverkerier men nuförtiden är jag även rädd för djurens skull. Mina katter sitter och trycker under sängen ett dygn efter första raketen, och min mammas granne förlorade sin hund förra året, hon blev så uppskrämd och stressad att hon fick en stroke och dog där på nyårsnatten. Hemskt.

• Anna74a

Nej det kommer jag inte att göra och har aldrig gjort.
    Pga ointresse.

• John22

Jag kommer absolut bränna av lite fyrverkerier, men jag kör i princip uteslutande fontäner och dylikt som spottar ur sig fina saker istället för att smälla.

Svar på tråden Kommer du att smälla av nyårsraketer/smällare i år?