-
Är det någon som är insatt i hur det fungerar om jag träffar en kvinna här i Sverige som inte är svensk, har svenskt/EU-medborgarskap och hon blir gravid med mig?Kan hon bli utvisad med mitt barn t.ex?Och om hon inte blir det, utan får stanna, hur blir det då när hon ska föda? Om hon inte är svensk medborgare har hon väl inte rätt till fri sjukvård. Måste vi då betala tiotusentals kronor för det?Finns det sätt att undgå det genom att hon påstår sig vara papperslös, trots att hon har visum eller uppehållstillstånd?Blir barnet svensk medborgare om mamman inte är det?Jag är svensk och svensk medborgare.
-
Svar på tråden Vad kostar det att få barn om kvinnan inte är svensk?
-
Har hon uppehållstillstånd har hon väl rätt till all vård?
-
Men om hon inte har det?Anonym (Tror jag) skrev 2016-12-28 19:48:56 följande:
Har hon uppehållstillstånd har hon väl rätt till all vård?
-
Även papperslösa har rätt till akut vård, vilken en förlossning borde räknas till i det här fallet.
-
Men om hon egentligen inte är papperslös? För man kan väl inte föda barn anonymt? Om hon bara har visum t.ex?Aileen Allannah skrev 2016-12-28 19:57:06 följande:
Även papperslösa har rätt till akut vård, vilken en förlossning borde räknas till i det här fallet.
Och vad händer med barnet? Får det svenskt medborgarskap? -
Akut vård får hon kostnadsfritt oavsett varför hon är i Sverige, antar att det är enklast att uppge att hon är papperslös. Så förlossningen löser sig utan kostnad. Antar att de regelbundnationella BVC kontrollerna och liknande kanske är svårt.
Barnet får svenskt medborgarskap om nån av föräldrarna är svenska. Kan dock bli en process att bevisa att du är pappan antar jag.
Jag antar att man inte utvisar en illegal flykting (mamman) om barnet är svensk medborgare och i behov av mammans vård, men jag är inte 100% säker.
Enklaste lösningen är väl om du gifter dig med tjejen först, möjligtvis med ett vattentätt äktenskapsforord så du inte kan bli blåst på pengar, så löser det sig med hennes uppehållstillstånd också.
Kan vara svårt att hävda papperslöshet. De kan ju ta fingeravtryck o kolla status, men jag antar att olika vårdpersonal agerar olika. -
En förlossning är dyr och räknas INTE till akutvård.
Skulle tro ca 100.000 kr får ni hosta upp. -
Dessutom kostar MVC besöken typ 700:- per gång
-
Anonym (ssk) skrev 2016-12-28 20:27:37 följande:
En förlossning är dyr och räknas INTE till akutvård.
Skulle tro ca 100.000 kr får ni hosta upp.
ssk = DU är sjuksköterska?
Okej, så det är alltså som jag misstänker så att vi kommer få betala för det?
Men om jag varit kvinnan i relationen och hon mannen så hade jag fått det gratis? Känns ju lite orättvist, men jag misstänkte att det var så. Hmm... -
Här är en artikel om några i ungefär samma sits: www.expressen.se/kvallsposten/de-tvingas-betala-60-000-kr-for-forlossning/
Texten är från 2014 men prisbilden lär inte ha ändrats så mycket sedan dess. -
Ja, man kan tycka det är märkligt, men eftersom det inte är barnet eller du som får vård, utan just hon, så handlar det om hennes status i landet, inte om att hennes barn kommer kunna bli svensk medborgare.Anonym (Undrande) skrev 2016-12-28 20:43:35 följande:
ssk = DU är sjuksköterska?
Okej, så det är alltså som jag misstänker så att vi kommer få betala för det?
Men om jag varit kvinnan i relationen och hon mannen så hade jag fått det gratis? Känns ju lite orättvist, men jag misstänkte att det var så. Hmm...
Asylsökande har rätt till fri mödravård och förlossning. Har man uppehållstillstånd här har man också den rätten. Även EU-medborgare får kostnadsfri vård.
Däremot kan man inte bara komma på vilket visum som helst och få sjukvård betald. Har hon någon sjukförsäkring, där hon kan få pengar för vård, även om den inte är akut?
Om ni är gifta eller inte spelar ingen roll för kostnaderna, eller för hur lång tid det tar att få uppehållstillstånd. Däremot kan det spela roll för barnets medborgarskap, om förlossningen inte sker i Sverige:
När en utländsk kvinna får ett barn med en svensk man och barnet föds i utlandet, får barnet inte faderns svenska medborgarskap om inte föräldrarna är gifta med varandra. Om föräldrarna senare gifter sig med varandra blir barnet svensk medborgare (om det då är under 18 år och ogift).
Föds barnet i Sverige får det automatiskt svenskt medborgarskap om någon av föräldrarna är svensk medborgare. För att slippa utredning om faderskap är det lättast även i det fallet om ni är gifta.