• moonbbunny

Snälla hjälp med CSNlån!

Jag läser en kurs på distans,det är gymnasienivå och kursen ligger på 100%,alltså heltid. Det jag är orolig för är att jag har förlängt kursen med två veckor och tagit både bidrag och lån för kursen,nu när jag har förlängt den kommer jag behöva att betala tillbaka pengarna till CSN? Är det något som vet hur det fungerar? Jag skickade ett mejl till CSN men jag förstod inte alls vad dem menade. Såhär svarade dem:

Svar från CSN [2016-12-27 15:44]

Du måste läsa minst 10 poäng i veckan för att ha rätt till studiemedel. Samt så måste
    du läsa 20 poäng i veckan om du vill ha studiemedel för heltid. Vi utgår från uppgifterna
    som skolan rapporterar till oss.

• Svar på tråden Snälla hjälp med CSNlån!
  • Tilja

Det beror på hur många poäng din kurs är på och hur lång tid den sträcker sig över

• moonbbunny

Oj blev fel. :) Kursen är på 100 poäng och var i en 5 veckors period,jag förlängde den med två veckor så med förlängningen är den alltså 7.

• nnnnnnnn

Då har du inte läst 100% som du anmält att du gjort. Så du kommer att bli återbetalningsskyldig till CSN.
    De kommer säkert att räkna det som att du läst 50% istället eftersom de avrundar så hårt...
    100 poäng / 7 veckor = 14 poäng per vecka = mellan 50% och strax under 75%, du läser alltså inte på 75% fart utan långsammare.
    Så du kommer att få betala tillbaka det som du fått för att läsa 100% (mellanskillnaden mellan 100% och 50%).
    Mitt tips:
    Kolla om det finns någon annan kurs du kan läsa samtidigt för att komma upp i poäng.
    Eller
    Be läraren att sätta F efter 5 veckor och ändra så att du är klar med kursen efter 5 veckor som det var tänkt. När du är redo så kan du göra en prövning för att höja betyget. 
    Eller
    Förläng kursen till 10 veckor istället, så du får ut 50% CSN i 10 veckor istället för 50% CSN i 7 veckor, var beredd på att du redan fått det mesta av dessa pengarna så du kommer inte att få så många fler utbetalningar, men du slipper betala tillbaka.

• moonbbunny

Jag ska påbörja en kurs den 9:e januari,som också är 100 poäng och heltid. Hjälper det något? Har inte tänkt att söka bidrag eller lån för den.

• nnnnnnnn
    moonbbunny skrev 2016-12-28 22:31:56 följande:
    Jag ska påbörja en kurs den 9:e januari,som också är 100 poäng och heltid. Hjälper det något? Har inte tänkt att söka bidrag eller lån för den.
    Varför ska du inte söka bidrag och lån för den? Iallafall bidraget som är just ett bidrag, borde väl vara välkomna pengar?
    Det som kommer hända är att det räknas som att du läser 50%, men har fått ut 100% bidrag (och ev. lån med). SÅ du kommer att få betala tillbaka 50% av det du fått hittills.

Om du inte tar bidrag för det du läser 9/1 och framåt så får du inga pengar för det du gör... Om du söker bidrag (och ev. lån) så får du ju pengar som de kan "ta tillbaka" eller som du kan sätta in till dem direkt för att betala tillbaka din CSN-skuld.

Kan inte förstå varför du skulle tacka nej till pengarna för de nya kurserna... Om du klarat de gamla kurserna så får du ju lov att söka CSN för de nya kurserna.
  • moonbbunny

Jo det var det jag undrade över. Om jag nu måste betala tillbaka 50% av det jag har lånat nu,finns det någon chans att jag inte skulle bli godkänd för att låna för nästa kurs jag läser?

• nnnnnnnn
    moonbbunny skrev 2016-12-28 23:23:58 följande:
    Jo det var det jag undrade över. Om jag nu måste betala tillbaka 50% av det jag har lånat nu,finns det någon chans att jag inte skulle bli godkänd för att låna för nästa kurs jag läser?
    RING till CSN, så får du prata med en riktig människa, så du kan ställa följdfrågor.
    Det var extremt många år sedan jag hade CSN-bidrag, så det är viss risk att du får fel info här.

Lycka till!
Svar på tråden Snälla hjälp med CSNlån!