• scrapparlotta

Hel kalkon i ugn?

Vill ha tips och råd och recept på hel kalkon i ugn. Har kikat lite på nätet efter recept...men blir inte klok på hur och vad man ska krydda med. Salt, men hur mycket salt...så svårt när det är så stort som ska kryddas. Sen står det peppar...vilken peppar är det då tro? Och likadant där...hur mycket av pepparn? Vilket är bäst? att den är i en stekpåse? Finns så stora stekpåsar som passar en kalkon? Hur ser man om kalkonen är färdig i en stekpåse?

Snälla....ge hjälp mig med detta

• Svar på tråden Hel kalkon i ugn?
  • pajje

Hej!
    var man är chefkock i sitt kök
    kalkon har ett tårrt kött, så stekpåse är nog att föredra eller en gryta med lock,
    det du skall göra är att leta på you tube, använd samma ord (Hel kalkon i ugn,,
    garanterar du får svar på allt//Pajje
    annars hör av dig

• pajje
    scrapparlotta skrev 2016-12-28 22:03:30 följande:

Vill ha tips och råd och recept på hel kalkon i ugn. Har kikat lite på nätet efter recept...men blir inte klok på hur och vad man ska krydda med. Salt, men hur mycket salt...så svårt när det är så stort som ska kryddas. Sen står det peppar...vilken peppar är det då tro? Och likadant där...hur mycket av pepparn? Vilket är bäst? att den är i en stekpåse? Finns så stora stekpåsar som passar en kalkon? Hur ser man om kalkonen är färdig i en stekpåse?

Snälla....ge hjälp mig med detta

Hittade några goda recept,,

• UnderbaraLillaÄlskadeJag

Jag knappersteker tre paket bacon som jag sedan låter rinna av ordentligt och låter det torka. Sedan krossar jag det i en plastpåse typ 1liters fryspåse med en hammare så det blir smått. Sedan blandar jag det med 1tsk salt och 2tsk grovmalen svartpeppar och gnider in kalkonen med blandningen. Fyller kalkonen med apelsinklyftor, lökklyftor och äppelklyftor. Sedan in i ugnen.
    Gräddsås görs på skyn och glöm inte en extra buljongtärning i såsen. Serveras med potatisgratäng och vinbärsgelé

• KarlssonsKalle

Vi brukar göra hel kalkon i ugn 1-2ggr per år då vi är många.
    Vi gör den alltid i stekpåse, blir alltid kanongott!

• scrapparlotta

Tack för alla era tips, har glömt att skriva det. Jag gjorde kalkonen utan stekpåse faktiskt....men det blev jättegott ändå. Fyllde med katrinplommon, äpplen och en halv citron. Den andra citronen pressade jag över hela kalkonen. Sen krydda med lite salt, peppar och smält smör. Blev kanongott

• KarlssonsKalle
    scrapparlotta skrev 2017-01-09 20:45:19 följande:

Tack för alla era tips, har glömt att skriva det. Jag gjorde kalkonen utan stekpåse faktiskt....men det blev jättegott ändå. Fyllde med katrinplommon, äpplen och en halv citron. Den andra citronen pressade jag över hela kalkonen. Sen krydda med lite salt, peppar och smält smör. Blev kanongott

Skoj att det lyckades! Vad hade ni till?
    Blev det tillräckligt med sky från kalkonen så ni kunde göra sås?

• scrapparlotta
    KarlssonsKalle skrev 2017-01-10 10:02:32 följande:
    Skoj att det lyckades! Vad hade ni till?
    Blev det tillräckligt med sky från kalkonen så ni kunde göra sås?
    Förlåt att jag glömt svara....kom på detta nu

Vi hade potatisgratäng till. Ja, det blev mycket sky. I formen runt om kring kalkonen så lade jag lök och morötter....åsså dom katrinplommonen som inte fick plats inne i kalkonen. Sen så hällde jag i lite vatten med i formen. Kommer inte ihåg hur mycket, men det var inte mycket alls...jag smälte ju smör och la i kryddorna där i som jag sen penslade kalkonen med. Det smöret som blev över hällde jag i formen åxå. Och sen blev det lite vätska av citronen och säkert av kalkonen också. Jag öste kalkonen en gång i timmen med den sky som var i formen. Men sen blev det en hel del sky över som jag gjorde en god gräddsås av Det blev verkligen jättegott
Svar på tråden Hel kalkon i ugn?