• Anonym (Lite förvånad...)

Inte medbjuden till sambos släktings begravning...

Jag undrar bara vad andra anser om detta, för mig är det helkonstigt. Väldigt sorgligt gick en släkting bort innan jul till min sambo som har haft stor påverkan på hela släkten. Jag har träffat hen ett par gånger.
    Jag och sambon bor tillsammans och har även barn ihop och för mig var det självklart att jag skulle följa med på begravningen som +1 till sambon men också för att det i min värld tillhör vett och etikett även om personen inte stod mig nära. Men när jag frågade sambon om hur allt var planerat så har han pratat med svärmor och andra i släkten och jag ingår inte. Vill såklart inte göra detta som ett problem till sambon när han sörjer, därför frågar jag er här vad ni tycker. Även om jag känner mig något utanför just nu så vill jag såklart inte framhäva det på något sätt och det är inte det som är viktigast, men jag trodde ändå att jag tillhörde "familjen".

• Svar på tråden Inte medbjuden till sambos släktings begravning...
  • Anonym (gosh)
    Anonym (Lite förvånad...) skrev 2016-12-29 16:01:58 följande:
    Jag fick en liten obehagskänsla, men det var ett bra svar. Själv har jag inte funderat så mycket på min egen död mer än att jag har sagt till sambon att han får göra precis vad han vill och jag har kollat upp så att andra hjälper honom med barnen om ett olycksfall skulle inträffa.
    Jag undrar bara, när du har så starka värderingar om hur du vilja det, lever du ensam eller tillsammans med någon?
    Jag är gift och har barn.
    Anonym (svärmor är värst) skrev 2016-12-29 16:07:50 följande:

I trådstarten skriver ts följande:

"för att det i min värld tillhör vett och etikett även om personen inte stod mig nära. Men när jag frågade sambon om hur allt var planerat så har han pratat med svärmor och andra i släkten och jag ingår inte."

Det är alltså inte endast svärmor som har "bestämt" detta, utan även andra släktingar. Kanske de allra närmaste?

Svärmor har skött anmälningarna och informerat alla på vår ort om vilka som ska med för att planera om vem som åker med vem. Sambon har pratat med andra angående samåkningen efter att hon hade anmält dem. Och nej, de närmsta anhöriga finns inte på denna orten och har inte varit inblandade överhuvudtaget mer än att de har informerat om när begravningen är och till vem man ska anmäla sig till. Som sagt, hade de inte velat ha dit mig så hade jag aldrig haft en tanke på att följa med.
    Anonym (gosh) skrev 2016-12-29 16:11:48 följande:
    Jag är gift och har barn.
    Ok, men hur känner din fru/man inför din planeringen? Har hen en liknande för sig själv också?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Anna2) skrev 2016-12-28 23:54:38 följande:

Vad står i dödsannonsen? Ofta bjuder man in där, och ibland står det att det bara är för den närmsta familjen (där du borde ingå som ingift).

I dödsannonser står det enbart om man ska anmäla sig till minnesstunden efteråt om man ska ha något sådant annars skriver man inte ut att det är minnesstund om man vill att den blir privat. Vill man inte ha obehöriga öht sätter man ut dödsannonser efteråt.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Yes) skrev 2016-12-29 10:25:15 följande:

Det är vanligt att bjuda in till begravning! Jag bjöd in när min mamma begravdes för några veckor sen, inget konstigt alls!

Ts och svärmor kommer inte överens, mannen får stöd av sin släkt.

Tycker ts bör respektera svärmor (och sin man) i deras svåra stund och låta mannen gå utan henne! Den avlidna var ingen som stod ts nära!

Att fortsätta tjafsa om detta är respektlöst och socialt missanpassat. Släkt, svärmor och mannen vill inte ha henne där - varför spelar ingen roll. Släpp detta ts!!

Även om ts och svärmor inte skulle komma överens kommer ju tydligen ts och hennes man överens annars hade de inte varit tillsammans och ts ska väl inte trösta svärmor utan finnas för sin man. Att svärmor bestämmer vem som ska åka men vem och gör sig som spindeln i nätet beror enbart på hennes kontrollbehov och att få känna sig viktig. Vissa måste bara få stå i centrum och denne stackars döda släkting ska minsann inte få stå i centrum för alla ska komma ihåg vilken bra organisatör ts svärmor var. Det är detta svärmodern vill att alla ska komma ihåg
  • MrsBroderTuck

Det var mycket lustigt måste jag säga! Jag anser att som partner så är man alltid automatiskt medbjuden, alltid. Möjligen med undantag för "tjej- eller grabbkväll" eller liknande. Men begravningar, bröllop, familjemiddagar, julfirande, fester och liknande så är man alltid bjuden som ett par, en enhet! Punkt.

Kan tillägga att min nuvarande sambo följde med mig på begravning ca 1 månad in i förhållandet och jag var automatiskt medbjuden då hans släkting gick bort då vi varit tillsammans i knappt ett halvår. Det var liksom bara självklart!

Nae, mycket lustigt och långt ifrån okej, ts!

• MrsBroderTuck
    Anonym (gosh) skrev 2016-12-29 15:42:57 följande:

För mig spelar det stor roll. Jag har bestämt över mitt liv och önskar bestämma över min bortgång och ceremonierna kring den. Till det hör att endast människor jag vill ska närvara (om de själva vill) är inbjudna. Min sista bjudning har ingen plats för andra än dem jag stått nära. Så den som vill komma och "sörjer mig djupt" får klara av att göra detta på egen hand. Jag förväntar mig att människor som jag står nära klarar sådant utan särskilt stöd. Det är bland annat därför de står mig nära.

Varför skulle jag inte vilja besluta över detta? Ni menar att för er är det okej att andra fattar besluten? Kanske bestämmer sig för att förevisa er i öppen kista eller något annat makabert. Bjuder in någon som aldrig varit annat än dum i huvudet och som haft åsikter och värderingar helt i strid mot de ni haft och fört fram under livet. Låter någon idiot hålla tal. Nej, usch. Det är inget för mig. Griftetalet skriver jag själv precis som jag skrivit manus för mitt eget liv under hela den tid jag levt det.

Oj, hur orkar du försöka bibehålla en sådan kontroll, även efter dagen du dött! Tom skriva ditt eget griftetal, det lät som höjden av kontrollbehov! :P

Men ja, för mig är det mer än okej att mina efterlevande fattar besluten kring min begravning, det är ju ändå dessa som ska närvara, inte jag! Jag skulle faktiskt vilja att mina nära hade folk med sig som kan finnas där som stöd och en axel att gråta hos, även om jag aldrig ens träffat dessa!

Nae, för mig är en begravning för de levande och något jag anser att dessa får bestämma över så att de kan sörja mig på det sätt som passar dem. Jag är ju redan borta och lär ändå inte märka någon skillnad, haha!

För övrigt skulle jag aldrig neka någon att närvara vid en begravning, varken min egen eller någon annans! I så fall endast där extrema skäl föreligger!
  • AnnaStjärnhök

Jag har en väldigt dålig erfarenhet av att objudna/olämpliga personer dök upp på min fars begravning, och då inte bara på själva begravningen utan även på minnesstunden. Detta var sådana personer som alltid vill vara i centrum, och även på min fars begravning ville de vara i centrum, trots att de knappt känt min far. De bodde bara grannar med mina föräldrar fram till några år före hans död, och efter det hade de inte träffats annat än sagt hej någon gång när de sprang på mina föräldrar i affären.

Jag överdriver inte om jag säger att de förstörde hela begravningen. Bland annat kunde jag inte ta upp saker som jag velat ta upp med en äldre släkting på minnesstunden. Jag var orolig för att det kunde vara sista gången jag träffade honom i livet (vilket det också var, han gick bort ett par månader senare). Det handlade om min släkt och vårt ursprung, men var av en sådan natur att jag inte kunde fråga om det där när detta par - främmande människor - satt och lyssnade. Så jag saknar nu den pusselbiten... (Jag hade inte en sådan relation till denne släkting, att jag liksom "kunde" ringa upp och fråga honom om detta rakt ut, utan jag hade tänkt liksom leda in samtalet på det på minnesstunden.) 

Så min uppfattning om detta är, att man ska respektera när man inte är önskvärd på en begravning. Det ÄR faktiskt de nära anhöriga som "äger" begravningen, d.v.s. änkan/änkemannen, barn, barnbarn, föräldrar, syskon. En ingift släkting kan finnas med i denna krets, men då brukar det handla om ett 20-årigt äktenskap och intensivt umgänge där den avlidne, de anhöriga och den ingifta alla kommit väl överens. Det är inte läge för någon ny flickvän eller sambo att dyka upp när en familj har sorg. Låt dom sörja i fred, låt dom prata i fred. Dina eventuella känslor av kränkthet går inte att jämföra med familjens sorg, och du får helt enkelt backa nu. 

• AnnaStjärnhök
    MrsBroderTuck skrev 2016-12-30 03:12:52 följande:

Det var mycket lustigt måste jag säga! Jag anser att som partner så är man alltid automatiskt medbjuden, alltid. Möjligen med undantag för "tjej- eller grabbkväll" eller liknande. Men begravningar, bröllop, familjemiddagar, julfirande, fester och liknande så är man alltid bjuden som ett par, en enhet! Punkt.

Kan tillägga att min nuvarande sambo följde med mig på begravning ca 1 månad in i förhållandet och jag var automatiskt medbjuden då hans släkting gick bort då vi varit tillsammans i knappt ett halvår. Det var liksom bara självklart!

Nae, mycket lustigt och långt ifrån okej, ts!

Jag håller inte med här. Glada tillställningar, ja - även om det också börjar luckras upp. Det blir allt mer vanligt att man bjuder de personer man VILL ha på en tillställning, i stället för att vara tvungen att stryka sådana som man velat ha där p.g.a. bristande utrymme eller ekonomi, för att man är tvungen att bjuda äkta hälfter och sambos som man helst velat slippa.

Jag lägger ingen värdering i detta, för det kan finnas så många olika fall med så många olika omständigheter, utan jag vill bara säga att den regeln om par som "en enhet" inte är lika strikt längre. Vilket är en naturlig utveckling i och med att de flesta människor inte längre lever i livslånga äktenskap från 20-årsåldern som man gjorde förr. Utan de flesta hinner med flera relationer och vissa många relationer under ett liv, det är sambos hit och flickvänner dit och särbos dit och KK:s hit... partners hinner ofta inte längre bli en del av den ingifta släkten innan de byts ut, och alla vet att det ÄR så och investerar därför inte så mycket i sina ingifta släktingar. Dessutom finns det oerhört många ensamhushåll i Sverige, d.v.s. parnormen har brutits på flera sätt.

MEN begravningar står utanför detta hur-eller-hur, eftersom det är de närmast sörjandes känslor som måste få komma först, de går före allt annat. Oinbjudnas känslor av kränkthet får stå tillbaka för sorg, och förstår man inte det så har man aldrig på riktigt haft sorg. 
  • AnnaStjärnhök
    MrsBroderTuck skrev 2016-12-30 03:21:09 följande:
    Oj, hur orkar du försöka bibehålla en sådan kontroll, även efter dagen du dött! Tom skriva ditt eget griftetal, det lät som höjden av kontrollbehov! :P

Men ja, för mig är det mer än okej att mina efterlevande fattar besluten kring min begravning, det är ju ändå dessa som ska närvara, inte jag! Jag skulle faktiskt vilja att mina nära hade folk med sig som kan finnas där som stöd och en axel att gråta hos, även om jag aldrig ens träffat dessa!

Nae, för mig är en begravning för de levande och något jag anser att dessa får bestämma över så att de kan sörja mig på det sätt som passar dem. Jag är ju redan borta och lär ändå inte märka någon skillnad, haha!

För övrigt skulle jag aldrig neka någon att närvara vid en begravning, varken min egen eller någon annans! I så fall endast där extrema skäl föreligger!
    Jag har inte skrivit något inför min begravning, för om jag plötsligt skulle dö i någon olycka, så får det konsekvenser för mina anhöriga som är så svåra, att min begravning är en bagatell i sammanhanget. 

Om jag däremot skulle drabbas av t.ex. cancer och veta att jag skulle dö inom den närmaste framtiden, så skulle jag nog ta mig tid att tänka igenom detta, och författa några önskemål (om än inte "krav"). Eller kanske förmedla dom muntligt.

Bland annat skulle jag säga att jag inte vill att dödsannonsen sätts ut innan jag är begravd, utan efter med en formulering av typen "jordfästningen har ägt rum i kretsen av de närmaste". Just för att undvika det som hände på min fars begravning: att ett par som knappt kände mina föräldrar anmälde sig till minnesstunden. Varken min mor eller jag hade ens kunnat föreställa oss något sådant, utan vi satte ut annonsen och informationen om var man skulle anmäla sig, p.g.a. vi tänkte att det kunde finnas vänner till min far - t.ex. före detta arbetskamrater - som vi inte hade kontaktuppgifterna till.

Men jag ser hellre att några personer som jag ändå inte sett på flera år inte får chansen att komma på min begravning, än att några helt olämpliga ska dyka upp och göra mina barn mer upprörda. Och tänker jag efter nu, så är kanske inte alla mina vänner och bekanta - hur roliga de än har varit att gå ut med när man var ung t.ex. - lämpliga människor att träffa mina barn när de är i sorg...

Det är ju så känsligt med en begravning, för till skillnad från nästan allt annat här i livet så går den aldrig att göra i repris. BLIR den förstörd så blir sorgearbetet svårare för de anhöriga, och de kan komma att bära med sig tråkiga minnen resten av livet.
Svar på tråden Inte medbjuden till sambos släktings begravning...