Vid vilken ålder är vanligast att barn börjar förskolan?
...och hur många timmar är vanligast att de är på förskolan i början?
...och hur många timmar är vanligast att de är på förskolan i början?
I regel vid 1-1,5 år. Jobbar på en småbarnsavdelning och många hade säkerligen börjat tidigare om kravet att barnet är 1 år inte fanns. Små barn utvecklas väldigt snabbt och jag kan känna att många barn bara skulle må bra av att få vara hemma någon månad längre.
Syftar du på tider vid inskolning eller vanliga tider? Vid inskolning kan det hos oss variera mellan 1-4 h då det ökas allt eftersom barnet känner sig trygg i miljön och med pedagoger.
När det gäller vanliga tider upplever jag att de flesta föräldrar försöker så gott som möjligt att pussla ihop sina tider så att barnet får korta dagar. Vissa barn klarar av att gå på förskolan 7-17 utan att det påverkar dem nämnvärt medan andra barn reagerar väldigt negativt. Vissa barn blir helt slutkörda av den simpla anledningen att de inte får tillräckligt med tid med sina föräldrar.
I regel vid 1-1,5 år. Jobbar på en småbarnsavdelning och många hade säkerligen börjat tidigare om kravet att barnet är 1 år inte fanns. Små barn utvecklas väldigt snabbt och jag kan känna att många barn bara skulle må bra av att få vara hemma någon månad längre.
Syftar du på tider vid inskolning eller vanliga tider? Vid inskolning kan det hos oss variera mellan 1-4 h då det ökas allt eftersom barnet känner sig trygg i miljön och med pedagoger.
När det gäller vanliga tider upplever jag att de flesta föräldrar försöker så gott som möjligt att pussla ihop sina tider så att barnet får korta dagar. Vissa barn klarar av att gå på förskolan 7-17 utan att det påverkar dem nämnvärt medan andra barn reagerar väldigt negativt. Vissa barn blir helt slutkörda av den simpla anledningen att de inte får tillräckligt med tid med sina föräldrar.
Tycker 16 månader är jättebra! Härligt att ni sparat på föräldradagarna så hon får vara hemma länge. De flesta är 1 år (i alla fall hos oss) när de börjar men hon kommer absolut inte vara minst utan jämngammal med de andra på sin avdelning. Nu vet jag inte hur förskolan hon kommer gå på är uppdelad men de flesta kör med avdelningar som är åldersindelade nu för tiden.
Har du möjlighet att jobba 80% till en början är det ju jättebra! Vad som fungerar bäst för just ditt barn är svårt att säga. Så länge ert barn kommer in i rutinerna så spelar det inte så stor roll. Båda alternativen är väldigt bra och det är nog något ni får känna av själva vad som fungerar bäst för er och er vardag.
Det är lite olika mellan olika förskolor också. Mina barn har gått på en populär förskola dit det krävs lite längre kötid för att få en plats och det gör också att startåldern har förskjutits. Alla som började på småbarnsavdelningen tillsammans med min yngsta var närmare 2 år.
Skulle säga att det beror väldigt mycket på vilket område ni bor i och till viss del socioekonomisk status. Där jag bor, och även där min kompis jobbar (olika städer) så börjar i stort sett inga barn före 18 månader och ofta senare. Mina barn har börjat omkring tvåårsåldern.
Oj. 2 år, så länge kan vi inte vara hemma. Har jobb också som förväntat sig att vi är tillbaka i höst.. Är det vanligt att man är hemma så länge? Utan inkomst då, eller snålat mycket på dagarna? Har pratat lite i föräldragruppen och de flesta verkar börja kring 1,5 års ålder då föräldradagarna tar slut. Vi bor i en universitetsstad så här finns allt från studenter till riktiga höginkomsttagare. Men jag tycker det verkar som att många högutbildade också börjar jobba tidigt pga att jobbet kräver det men det är säkert olika. Vi är själva medelinkomsttagare. Skulle kanske kunna dra lite på förskolestarten till 18 mån men vet inte hur stor skillnad det gör. Ni som har barn som börjat vid den åldern, hur har det funkat?
Vi har inte tagit ut så många dagar i veckan första året. De första 1,5 åren har du ju dessutom rättighet att vara hemma med barnet (gentemot din arbetsgivare) även om du inte tar ut föräldrapenning. Därefter först så skulle de kunna kräva att du kommer tillbaka, men bara ifall du inte har föräldradagar kvar att ta ut. Sedan kan man ju förstås vara hemma längre om man skaffar syskon inom en viss tid. Vi har valt att använda sparkapital för att vara hemma längre. Är medelinkomsttagare.
Min erfarenhet från en stad där det är svårt att få förskoleplats är att de flesta barn börjar vid den ålder de är i augusti (eller möjligen i januari) eftersom det är då det är lättast att få plats. Detta innebär ju då att åär de som t ex mitt barn födda i januari så är de ca 19 månader när de börjar i augusti, är de födda i juli är de antingen 13 månader - eller 25 månader om man tycker de är för små att börja strax efter året och har möjlighet att vara hemma i två år. Och allt däremellan beroende på när man får en plats och hur länge man kan snåla med föräldrapenningen, samt vilken månad man själv tycker passar bäst att gå tillbaka till jobbet. Själv är jag lärare och skulle inte vilja börja någon annan tid än vid läsårsstart i augusti.
Skulle säga att det beror väldigt mycket på vilket område ni bor i och till viss del socioekonomisk status. Där jag bor, och även där min kompis jobbar (olika städer) så börjar i stort sett inga barn före 18 månader och ofta senare. Mina barn har börjat omkring tvåårsåldern.
Vi skolade in våra barn när de precis hade fyllt två. Några andra skolades in samtidigt och var i samma ålder.