• Stina84

    Min affärspartner tål inte mina barn

    Hej!
    Jag och en kvinna, som egentligen inte känt varandra särskilt länge, startade bolag ihop i maj i år. Då var mitt andra barn ca 8 månader och mitt första lite över 4 år. Hon har över tiden mer och mer visat tendenser till att inte tåla barn i största allmänhet och jag tror att det beror på att hon är bitter över att hon själv inte kunnat få barn. 

    Hon är helst hemma hos sig och ses och tycker att jag helt enkelt får "fixa barnvakt" varenda gång hon vill ses. För mina barn är inte välkomna till henne. Hon längtar jättemycket tills min nu 15 månaders börjar på dagis om ca två veckor.

    Nu har jag gått och gruvat mig länge för hur jag skulle berätta för henne att jag är gravid igen och ska föda i slutet av maj. Men igår så mailade jag henne och fick idag ett röstmeddelande där hon med besviken och bestämd stämma ville ha ett möte. Inget grattis eller något som normala människor bemöter någon som ska få barn med.

    Jag är ganska beroende av hennes kunskap och kapital i företaget men helst av allt vill jag nog bara köra solo men jag är rädd att hon kommer ta hela mitt företag.

    Jag höll på att tappa hakan när hon pratade i telefon med en gravid bekant som frågade om hon skulle berätta för sin chef om sin graviditet och hon svarade då att "Nej, man vet ju aldrig om fostret klarar sig..." Inget grattis där heller kan jag tillägga.
    Så, så okänslig och kall är hon när det kommer till barn och graviditeter.

    Vad hade ni gjort? Känns som att jag alltid måste gömma mina graviditeter för potentiella arbetsgivare och nu då även min affärspartner. Känns riktigt B.

  • Svar på tråden Min affärspartner tål inte mina barn
  • Stina84

    Vi jobbar hemifrån båda två och jag har inte alltid haft möjlighet till barnvakt. Men jag menade mer att även när vi ses utan att snacka jobb så får de inte vara med och hon undviker att komma hem till mig.

  • Coccolina

    Det är inte så proffsigt att ta med sig barnen när man jobbar, och när ni träffas så jobbar ni ju... Så om hon inte är ok med att du tar med dig barnen måste det respekteras.


    Dessvärre så är du ju tydligen beroende av henne och då får du böja dig efter hennes vilja. 


    Det blir komplicerat om du nu skall få ett till barn, det påverkar henne i väldigt hög grad när ni är affärspartners. Hon stoppar in arbete och pengar och du är hemma med barn och kan inte jobba på samma sätt som henne. Tror det är möjligt att hon vill att ni delar på er, och jag förstår henne i detta läget. Ni kommer inte kunna lägga in samma kraft i företaget vilket gör att du blir en last, något som hon troligen inte räknade med.


    Vet du med säkerhet att hon inte kunnat få barn? Hon kanske aldrig velat ha barn?? Så det kanske inte alls handlar om svartsjuka utan att hon helt enkelt inte gillar barn.  


    Men grattis till barnet Du skall se att det löser sig. Men som sagt hon kan mycket väl vilja att ni delar på er... 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Stina84

    Tack :) 

    Hon kan inte få barn pga sjukdom och hon har helt gått in för ett liv utan barn och har i och med det fått svårt att förstå andras val i livet.

    Men det är klart att jag förstår henne, att jag blir en börda. Det är därför hela situationen känns så jobbig. Men jag kommer ju att kunna jobba hemifrån ändå, så det kommer inte att se så mycket annorlunda ut mot vad det gör nu.

    Till saken hör också att hon inte kan jobba heltid ändå pga sin sjukdom. Så vi jobbar typ lika mycket nu.

    Och egentligen hoppas jag på att hon vill att vi delar på oss. Men först kommer jag bli utskälld efter noter, det vet jag.

  • MEE83

    Fast du verkar ju minst lika oförstående till att hon lever ett annat liv än dig och har andra åsikter om t ex barn och föräldraskap. Jag kan hålla med om att det hör till vett och etikett att åtminstone låtsas vara glad när någon skall bli förälder, men barn var helt ointressant innan jag blev pappa.

    Vi föräldrar är extremt bortskämda och hos en del finns det ingen som helst självinsikt när det gäller detta, det lyser igenom många gånger, vi förväntar oss många gånger att andra skall anpassa sig till oss och våra livsval, inklusive kollegor och affärspartners. När någon har en "avvikande" åsikt, eller ställer krav som kolliderar med de inarbetade samhällsnormerna så blir det en för en del chockartat, personen är, för att citera dig, onormal.

    Ni är en kass matchning med kolliderande livsstilar, hon verkar kort och gott inte vara en optimal affärspartner för dig och antagligen hade det varit bäst för båda om ni avslutade ert partnerskap. Har du inte det humankapital, eller finansiella kapital som krävs för att bedriva verksamheten i egen regi får du ragga externt kapital och kompetens eller skaffa dig dessa saker själv.

  • Coccolina
    Stina84 skrev 2016-12-29 13:43:32 följande:

    Tack :) 

    Hon kan inte få barn pga sjukdom och hon har helt gått in för ett liv utan barn och har i och med det fått svårt att förstå andras val i livet.

    Men det är klart att jag förstår henne, att jag blir en börda. Det är därför hela situationen känns så jobbig. Men jag kommer ju att kunna jobba hemifrån ändå, så det kommer inte att se så mycket annorlunda ut mot vad det gör nu.

    Till saken hör också att hon inte kan jobba heltid ändå pga sin sjukdom. Så vi jobbar typ lika mycket nu.

    Och egentligen hoppas jag på att hon vill att vi delar på oss. Men först kommer jag bli utskälld efter noter, det vet jag.


    Du kanske borde stå för dig själv och själv ta upp att ni bör dela på er.... 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden Min affärspartner tål inte mina barn