• Sama391

Första barnvagnen - hur ska man tänka?!

Behöver verkligen hjälp då sambon och jag är helt vilse i djungeln av barnvagnar! Det är första barnet (kommer i vår), och vi tänker skaffa ett barn till men inte förrän om 2-3år.

Vi bor i villaområde, åker aldrig kollektivt, alltid bil.. eller promenerar såklart! Så vagnen ska vara promenadvänlig, men behöver inte klara någon svårare terräng än möjligtvis någon plan grusväg i elljusspåret.

Vi vill ha en vagn som är smidig att fälla ihop och som får plats i bilen, därför går nästan alla Emmaljungas vagnar bort tyvärr. NXT90 är dock intressant! Men vi har förstått att sittdelen är ganska liten...

Men hur länge sitter barnen egentligen i vagn? Kommer man vilja byta till sulky? I så fall vid vilken ålder och varför?

Hur ska man tänka med ergonomisk eller vanlig sittdel? Vissa säger att små barn sitter bättre i ergonomisk, är inte den tiden viktigast då eftersom jag antar att dom åker mindre vagn ju äldre dom blir?

Om man har ca 1km till förskolan, kan barnet gå eller åka ståbräda när dom blir 2-3år och det är dags för syskon eller kommer man troligtvis behöva syskonvagn?

Sambon har fastnat för Cybex Priam just för att den är rymlig och kan användas länge, men jag hittar inte så mycket info om den. Håller med om att den är smidig att fälla ihop men tycker inte den ser så mysig och ombonad ut som tex emmaljungas vagnar. Men som sagt - behöver man verkligen köpa en vagn som rymmer så stora barn?

Blev visst långt inlägg! Men är tacksam för all hjälp ????

Nxt90, Cybex, cybex Priam, första barnvagnen
  • Svar på tråden Första barnvagnen - hur ska man tänka?!
  • Fjäril kär

En liggdel används ca 4-6 månader, sen vill de i regel börja sitta upp och det blir naturligt att byta till sittdel.

Sulky köps för att ett lite äldre barn (1- 1 1/2 år) växer ur kombivagn/duovagn och chassit/vagnen är oftast tungt och otympligt med ett större barn.

• Annelie 76

Liggdel användes 2-3 månader med mina barn, sen ville de sitta upp. Jag hade nog valt en ergonomisk om jag tänkt efter.
    Jag tycker ni ska besöka en eller flera affärer och provköra vagnarna de har. Jag tror också ni kan få prova att packa in vagnen i bilen så ni har testat det också.
    Svängbara framhjul är jättebra på plan mark som affärer och shoppingcenter. Min var däremot inte så bra på trottoarer, särskilt såna som lutar lite. Fick hela tiden parera vagnen, skitjobbigt.
    Lufthjul eller inte, jag har ingen egen erfarenhet. Jag vet att en som gick mycket på grusväg bytte till punkteringsfria efter otaliga punkteringar men det kan ha varit otur.

• skiz

Vi åker aldrig kommunalt och åker endast bil eller promenader på liknande områden som du beskriver.

Vi valde en Britax Go just för att den är enkel att fälla ihop med både ligg och sittdel. Den är inte spec. Tung och sittdelen är vändbar som är ett plus då man byter till sittdelen och de är små fortfarande.

Den har punkteringsfria hjul och svänghjul i fram som går att låsa.

Vi är jätte nöjda med våran vagn och de går även att hitta till bra priser nya på nätet.

• Tina81

Vi har Teutonia Fun! Liten & smidig, valde den pga liten hiss. Men så här i efterhand hade vi valt den även om hissen var stor.

Tar mig fram även i trånga affärer och lätt att packa med. Behöver aldrig trängas på stan. Aldrig känt behov av större vagn. Köpte till babyskydd som går att klicka i vagnen, smidigt när man tagit bil och vill slippa lyfta ur barnet från babyskydd till vagn.

• Fjäril kär

Ett tips i största allmänhet:

Försök hitta en så "ren" vagn som möjligt. Ju mer finesser,fippel,pill och grejs det finns ju mer är det som kan gå sönder. En plastmojäng som går sönder kan i värsta fall göra hela vagnen obrukbar.

Rekommenderar därför punkteringsfria däck, fasta hjul, riktig broms i metall, och fast handtag.

Både jag och mina vänner har fått stå mitt i centrum fullastad med varor och försökt kånka iväg med en vagn där en plastbroms inte velat lossna eller ett hjul som inte fastnar i sitt läge utan bara svänger osv.

• Vindpust

Vi köpte en Emmaljunga superviking och jag är så nöjd! ????????????

• Samovid

Vi köpte en baby jogger- city select som kan användas både som enkelvagn och syskonvagn. Ni kan köpa den som en enkelvagn och senare köpa till en sittdel ifall det behövs. Vi fick 3 barn tätt och använde 1 liggdel, 1 sittdel samt ståbräda samtidigt. Vi har varit helnöjda med den vagnen.

• Trippelmamma76

Tycker att en av de viktigaste sakerna är att sittdelen ska gå att ha vänd emot dig. Det går ofta inte på billiga vagnar. Barn under 18 mån ska helst inte sitta framåtvända enligt forskning på området (förmodligen kommer vissa säga att MITT barn tog då aldrig skada... men så blir det alltid när någon känner sig lite trampad på tårna.)

Ska ni bara gå korta sträckor med bebis och tvååring så kan ni ha ståbräda eller ståbräda med sits. Ett alternativ är att kolla på en bugaboo donkey. Fast mina barn har vuxit ur sittdelarna tycker jag så vi har även skaffat sulky. Går ni mer så bör ni nog ha någon slags vagn upp i treårsåldern i alla fall. Inte kul att bära en arg och trött treåring hem heller.

• nnnnnnnn

Vi har en sulky, babyZen Yoyo som vi är så otroligt nöjda med pga att den blir väldigt liten ihopfälld.
    Nu har de även en vagn som passar från nyfödd och framåt, så jag hade definitivt spanat in den. Kolla om den finns i någon butik och be dem demonstrera den för er.
    Perfekt att ha i bilen! Och i stan! Och på resan!

Den är svår att hitta begagnad, så den kostar en slant...
    Sen har vi köpt en begagnad Brio eller Emmaljunga med härligt gung för skogspromenader och för att sova utomhus hemma. Det finns fina för en ganska billig peng. Särskilt om man inte är så noga med att det ska vara det senaste, utan bara tittar på skick och att de stått torrt och skyddat så att chassi och tyger är i bra skick.

• sommarbär

Det viktigaste för oss var att båda skulle känna sig bekväma med vagnen. Vår första vagn blev en Brio smile (idag Britax smile) som är otroligt lätt på alla sätt och vis. Enda nackdelen har varit att bromsen har kärvat lite några ggr. Men då vi aldrig åker kommunalt eller dyl, har jag inte sett det som något större hinder. Den är superlätt att fälla ihop, och har bra med reflexer som många andra vagnar inte har. Inför nummer två nu köpte vi en donkey, som vi också är supernöjda med! Tanken var att sälja brion, men vi har för svårt att skiljas från den. Donkeyn är inte lika smidig att fälla ihop, men minst lika lättmanövrerad och praktisk i övrigt! Lycka till, och hoppas att ni hittar en vagn som passar er. :)

• Fröken W

Alltså jag skulle säga att det bästa är att gå till en fysisk butik och be dem om hjälp. Ni verkar ju veta rätt bra vad ni har för krav på vagnen så går ni till en butik så kan de säkerligen hjälpa er att hitta en som passar er. Kan rekommendera Babyproffsen ifall ni har en sådan butik där ni bor.

Jag har en tremånadersbebis som älskar att åka vagn och som sover väldigt bra i den, har svårt att tro att hon inte kommer vilja åka i liggdelen i minst två-tre månader till. Ang. sittdel så valde vi en vanlig då jag tyckte att de ergonomiska såg obekväma ut, men det är ju en ytterst personlig åsikt.

Precis som någon tidigare skrev så är det viktigt att sittdelen kan vara vänd mot den som kör vagnen. Enligt en expert så behöver barnen aldrig vara framåtvända. När de är tillräckligt stora för att klara av alla intryck som blir när de är framåtvända så klarar de också i de allra flesta fall av att gå själva.

Att gå 1 km med en 2-3 åring varje dag låter långt, men jag har ingen erfarenhet av det. Men jag tänker att det skulle ta tid för en sån liten att gå den sträckan, särskilt när h*n är trött efter en dag på förskolan.

Lycka till med vagnköpet!

• nnnnnnnn

En liten tanke till.
    Köp vagn efter era behov just nu. Inte vad som kanske kan komma i framtiden... ("och vi tänker skaffa ett barn till men inte förrän om 2-3år.")

Det är ju inte alls säkert att det blir som ni planerar framåt. Så man vet ju inte alls vad man ska förbereda inför. Bättre att kompletteringsköpa eller sälja/köpa nytt (eller beg.) när behovet uppstår.

Det finns ju ett otal scenarion som kan utspela sig:
    * Ni får 1 barn till om 2-3 år och behöver syskonvagn för det äldre barnet älskar att åka vagn.
    *Ni får 1 barn till om 2-3 år och behöver ståbräda för barnet har inte velat åka vagn på 1-2 år.
    * Ni får inte ett barn till om 2-3 år utan om 5-10 år och då behövs varken syskonvagn eller ståbräda.
    * Ni får 2-3 barn vid nästa födsel.
    * Ni får 1-3 barn inom 1 år efter första barnets födelse.
    + allt annat som kan hända, från separation till sjukdom, som gör att ni inte får fler barn.

Så lägg inte för mycket krut på att planera hur vagnen ska passa era eventuella följande barn, utan vad som är praktiskt och användbart just nu.

• Aileen Allannah

Vi hade en Brio Go (numera britax go) och var helnöjda. Jag är lite emot ergonomiska sittdelar, eftersom barnet aldrig får sträcka ut ben och rygg i en sådan. Go blir liten ihopfälld, ergonomiskt handtag (precis som Kronan!) och stor sittdel. Räkna inte kallt med att ert barn kommer kunna gå själv när hen är 2-3 år, en del fullkomligt älskar att åka vagn, och en del är rymmare som man gärna har i vagn för att överhuvudtaget komma någonstans.

• Sama391

Tack för alla bra svar! Känner mig lite lugnare, det låter ändå som vi tänker ganska rätt. Och nej man kanske inte ska fundera så mycket på hur det blir med barn nr 2 osv, mycket kan hända innan dess och de blir ju sällan som man planerat ????

Det lutar åt en Emmaljunga NXT90, butiken här hemma har fått in den nya flat varianten nu med så vi ska åka och titta idag och jämföra med den ergonomiska!

• ika_109
    Sama391 skrev 2016-12-30 09:07:18 följande:

Tack för alla bra svar! Känner mig lite lugnare, det låter ändå som vi tänker ganska rätt. Och nej man kanske inte ska fundera så mycket på hur det blir med barn nr 2 osv, mycket kan hända innan dess och de blir ju sällan som man planerat ????

Det lutar åt en Emmaljunga NXT90, butiken här hemma har fått in den nya flat varianten nu med så vi ska åka och titta idag och jämföra med den ergonomiska!

Där tror jag du gör ett bra val! Annars kan jag varmt rekommendera kronan!
    Hade nog tveklöst köpt en NXT 90 om den fanns när vi fick vår första.

Nu måste vi ha en syskonvagn och då är det kronan vi fastnat för.
  • 2009

Vi köpte en kronan duo till vår kille född i feb -13. Bor i småstad och promenerar mycket, åker aldrig kollektivt. Både bra sittdel och liggdel, liten och smidig att fälla ihop. Fasta, lite större däck. Bra, ergonomiskt handtag speciellt för oss som båda är ganska långa. Sittdelen har vi haft vänd mot oss hela tiden och han har kunnat använda den ända fram tills i våras då han var strax över 3 år, och då är han ändå en lång kille! Han får ett syskon nu i maj och vi kommer att använda samma vagn till hen också. Sittdelen går dessutom att fälla ner till liggande och har en bra sufflett. Inte så mycket andra detaljer eller plotter, bra för oss som vill ha en "ren" vagn :)

• ika_109
    acinnaleh skrev 2016-12-30 12:54:15 följande:

Ang kronan så verkar man byta chassi till 2017 och framhjulen är mindre än förut. Även varukorgen ser utbytt ut. Har försökt provköra den nya precis idag men den saknade ligg och sittdelen och på just det exet kunde man inte låsa ena framdäcket. Hoppas på att prova en hel ny kronan snart ;)

Spännande, syskonvagnen skall ju utgå ur deras sortiment så vi fick väldigt bråttom att få tag på en om än lite tidigt då vi inte skall ha förrens i maj...
  • ika_109
    acinnaleh skrev 2016-12-30 13:06:12 följande:
    Oj då! Lite märklig ändring tycker jag. Hoppas i hittar en vagn.
    Jag håller med dig - jättemärkligt! Inte många syskonvagnar där man kan ha fullt liggläge (dvs inte ergonomiskt). Vårt val stod mellan bugaboo donkey duo och kronan syskon men 5000 kr vs 18000 kr  gjorde vårt val väldigt enkelt.

Dock så fick vi ringa Kronans ks direkt och beställa därifrån då allt var slut på deras hemsida.
Svar på tråden Första barnvagnen - hur ska man tänka?!