är narcissism i grunden en sjukdom?
Många har narcissistiska. Det behöver inte innebära att man är en egoistisk skitstövel. Det kan innebära att man ställer för *låga* krav i ett förhållande. En narcissistisk person kan stå ut med att bli behandlad illa så långa hen får sin dos av beundran och villkorslös lojalitet. Det sägs att de enda som orkar med borderline-personer är personer med narcissistiska drag.
Jag har varit väldigt nära vän med en person som jag tillslut insåg hade narcissistisk personlighetsstörning och inte ställde hen låga krav i vår vänskapsrelation - tvärtom! Hen hade extremt höga krav på mig både som person rent allmänt och hur jag skulle bete mig i relationen, blev arg och började skrika på mig om jag inte lyssna väldigt uppmärksamt när hen pratade om sig själv (vilket hen gjorde 98% av tiden) och hen var extremt duktig på att manipulera och lägga skuld på mig. Hen förstod överhuvudtaget inte när jag blev ledsen för vissa uttalanden, samtidigt som hen var väldigt noga med att snacka ner andra som hen ansåg betedde sig illa. Hen ansåg att hen var störst, bäst och vackrast för att beskriva det kort. Samtidigt var hen extremt skicklig i början så det tog flera år innan jag insåg hur utnyttjad och manipulerad jag hade blivit... Skulle vilja säga att narcissistisk personlighetsstörning är en väldigt svår störning att handskas med som närstående.. vad jag än gjorde och sa så var jag aldrig bra nog och hen klankade hela tiden ner på mig, ställde extrema krav och gav samtidigt ingenting tillbaka.. Nu när jag tagit mig ur relationen och har fått distans så ser jag att hen troligtvis också har psykopatiska personlighetsdrag (det är ingen diagnos, men ett beteende som inte beskrivs på bättre sätt) och enligt min psykolog så är den kombinationen inte ovanlig tyvärr..