• zemer

Regler gällande lösgodis

Glinda från Oz skrev 2016-12-30 12:24:07 följande:

Vad lagen säger är fullständigt ointressant, det här kommer inte gå till rättegång. Butikens regler är att plockar man ihop godiset måste man köpa det, det är också allmän hyfs och vett. Jag förstår att ett barn inte vet om det, men det borde vara självklart för dig som vuxen.

Butiken har inte hotat heller, de hade tagit in pojken i ett rum boken butiken och ringt dig. Värdet på varan man förstört tycker jag inte är så relevant.

Det skrev hon ju inte. Dom har i butiken sagt till pojken utan att ringa hans mamma att om han inte betalar så ringer dom vaken. Tycker det är fruktansvärt att hota/skräma ett barn på det sätter!

Tycker att man ska köpa det man plockat på sig men det finns många bättre sätt att förklara för barnet.
  • zemer
    Polar36 skrev 2016-12-31 10:06:27 följande:

Fast det fanns ju flera sätt för pojken att undvika att bli "hotad med" vakten.

Att självmant betala eller att ts på telefon uppmanat honom till det....

Att hans mamma säger att han ska lämna godiset är väl knappast hans fel? Han gjorde som sin mamma sa och kassörskan hanterade det fel. Man hotar och skämmer inte ett barn. Hon kunde enkelt ha förklarat för pojken bara och sagt att reglerna i affären är såna.
  • zemer
    Polar36 skrev 2016-12-31 10:23:44 följande:

Fast nu kan det mycket väl vara som så att pojken blev obstinat när kassörskan försökte förklara för honom, och såg då ingen annan utväg än att "hota med" vakten.

Ett barn på 11 år bör förstå att det lösgodis man plockar åt sig,betalar man för..

Självklart. Men om ingen tidigare har förklarat det för honom och hans mamma säger att han inte få köpa det så kan man inte lägga ansvaret på barnet. Och att folk tycker att det är okej att man hotar och skrämmer en 11 åring är förkastligt. Vi har ingen mer information är den som ts har givit oss, vi kan bara döma utifrån den. Att lägga in gissning och egna tankar funkar liksom inte. OM kassörskan försökte förklara men pojken vägrade och blev uppkäftiga.. Ja då kan jag förstå om hon tillslut säger "men då frågade vi ringa vakten så får han ta det med dig istället". Men det är inte så ts säger att det gick till. Är det som ts säger så är det helt fel agerat av kassörskan!
  • zemer
    Glinda från Oz skrev 2016-12-31 14:07:24 följande:

Jag håller med om att de hade kunnat sköta det på ett snyggare sätt. Men jag undrar om du hade föredragit att de ringt vakten utan att berätta det för pojken?

Vad tror du egentligen hade hänt om de ringt vakten, hade vakten slagit pojken, rövat bort honom eller ringt hans föräldrar?

Troligen hade vakten bara pratat med honom och ev ringt hans mamma. Men det handlar ju inte om det. Utan att en vuxen hotar och skrämmer ett barn. Det är inte okej.
  • zemer
    Brandy36 skrev 2017-01-01 11:06:22 följande:

På vilket sätt anser du att det är att hota och skrämma ett barn genom om att det inte betalas för lösgodiset tillkallas vakten?

Man kan lugnt förklara att har man tagit till sig godis så måste man betala för det. Utan att hota med att vakten ska komma. Man kan även erbjuda sig att ringa pojkens mamma och förklara (om det inte är massa kö, då kan man förklara för barnet att vakten kommer att komma och ringa hans mamma).
Svar på tråden Regler gällande lösgodis