• PlingPling

Roliga kommentarer från barn

Vi har fem barn. Äldsta är 21 och yngsta nyss fyllda sju.

Vår trettonåriga dotter sa till mig idag "Jag ska åka iväg och rida med en kompis!".

Sjuåriga lillasyster flikar in "Man kan ju inte rida på vintern, Julia!".

Hon, trettonåriga dottern fortsätter prata med mig och berättar att dom ska åka till ett ställe som kallas lunden, som ligger drygt fyra km från var vi bor. Även vår sjuåring vet vart lunden ligger, då vi varit där många gånger. Hon vet alltså att det ligger ett par stenkast bort.

"Är det sommar där?" säger hon. Haha..

Härlig tankebana. Man kan inte rida på vintern. Då bör man rimligen, enligt henne, hittat ett ställe några km bort där det fortfarande är sommar. :)

Fyll gärna på med fler historier. Med fem barn vet jag att man kan få höra de mest fantastiska saker lite då och då.

• Svar på tråden Roliga kommentarer från barn
  • Anonym (Gghhh)

Min lillasyster har en son som är 6 år, för ett par år sedan sa hon "Jag älskar dig" till honom. Han svarade "äckel!". Jag trodde ärligt talat att jag skulle dö av skratt. Samma pojke har också berättat att han jobbar med båtar med Alfons -en kille från förskolan- och att han får göra det mesta jobbet för att Alfons är väldigt lat.

Min ex-sambos storebror fick en kökshandduk med en katt på när han fyllde 30. Den 5 åriga systersonen utbrister "aaaas tråkigt!".

• nokitus

Jag har två barn, varav min dotter är bara ett halvår gammal. När deras 4- åriga kusin kom och hälsa på, och jag satt och matade den lilla suckade han högt och sa " det är så jobbigt me bebisar!, man måste liksom mata och hjälpa dem kissa och sköta om dem. Man får liksom int vara lat nångång" och en djup suck till. :'D

• Lynxsa

Håller på att försöka förklara skillnaden mellan pojkar och flickor för min treåring. Flickor har snippa och pojkar snopp. Att mamma är en flicka och pappa en pojke.

Efter ett par dagar kom kommentareren

Pappa har en snopp i rumpan!

Skrattade så jag grät. Brukar säga när hon varit på toan att nu måste vi torka rumpan även om hon bara har kissat. Så hon tycker tydligen att allt är rumpa även framtill om ni förstår. Och då är det ju självklart att pappa har en snopp i rumpan!

• Twilight
    Lynxsa skrev 2016-12-30 12:54:14 följande:

Håller på att försöka förklara skillnaden mellan pojkar och flickor för min treåring. Flickor har snippa och pojkar snopp. Att mamma är en flicka och pappa en pojke.

Skrattade så jag grät. Brukar säga när hon varit på toan att nu måste vi torka rumpan även om hon bara har kissat. Så hon tycker tydligen att allt är rumpa även framtill om ni förstår. Och då är det ju självklart att pappa har en snopp i rumpan!

Varför i hela friden säger du "torka rumpan" när hon kissat? Snacka om att förvirra.
  • Lynxsa

Ja såhär i efterhand undrar jag också? Men då hade aldrig denna underbara kommentarer kommit :)

• Mrs Green

När min dotter var runt 4 år var hon väldigt intresserad av skyltar (t.ex. vägskyltar) och gick alltid och pekade på skyltar och sa t.ex. "här får man cykla" och "här får man inte röka" osv.

En dag när vi åkte bil såg hon skylten "Motorväg upphör" (den här alltså" www.xn--vgmrken-5wac.se/motorvag-upphor/) och sa "Här får man inte.. ehhh.... ha hängselbyxor?"

• Silkworm

Min systerson, 7 år, berättar för hans mormor om dagens skolutflykt. 

"Mormor! Vi har tittat på runstenar idag, och de var äldre än dig!"

Mormor kände sig lite gammal efter att ha blivit jämförd med en runsten. ;) 

• Bianca1

Min dotter, då 4 år, får se en parfym i mitt badrums-skåp. Hon frågar vem som är på bilden på förpackningen. "Britney Spears"svarar jag. "Jobbar hon på Scania?" Frågar dottern då.

Skrattade så jag höll på att kissa på mig!

• John22
    Anonym (?!) skrev 2016-12-30 14:48:42 följande:
    Alltså nu är jag supertråkigt. Men äckel och as tråkig kommentarerna är faktiskt inte roligt. Snudd på oförskämt. En 5 och 6 åring ska veta att man inte säger så. De ska veta att man inte får säga äckel till någon och att man inte pratar strunt om paketer man får.
    Ja du får väl gråta en skvätt och förhoppningsvis komma över det. Vi får hoppas att inga astråkiga äckel läser denna tråd, för då kan de ju också bli kränkta :(
  • Anonym (?!)
    John22 skrev 2016-12-30 15:14:35 följande:

Ja du får väl gråta en skvätt och förhoppningsvis komma över det. Vi får hoppas att inga astråkiga äckel läser denna tråd, för då kan

[quote=77262299][quote-nick]John22 skrev 2016-12-30 15:14:35 följande:[/quote-nick]Ja du får väl gråta en skvätt och förhoppningsvis komma över det. Vi får hoppas att inga astråkiga äckel läser denna tråd, för då kan de ju också bli kränkta :(

Varför skulle jag gråta en skvätt? Jag konstaterar att vi alla tycker olika och alla uppmuntrar olika beteende. Jag vill ju dock att mitt barn ska visa empatienter och inte vara oförskämd.
  • John22
    Anonym (?!) skrev 2016-12-30 15:20:31 följande:
    Varför skulle jag gråta en skvätt? Jag konstaterar att vi alla tycker olika och alla uppmuntrar olika beteende. Jag vill ju dock att mitt barn ska visa empatienter och inte vara oförskämd.
    Nej, du konstaterar inte att alla tycker olika. Du slår fast vad som är och inte är roligt, samt vad 5- och 6-åringar får och inte får säga. Tycker man att ett paket någon annan får är astråkigt har man all rätt i världen att säga det.
  • Anonym (Gghhh)
    Anonym (?!) skrev 2016-12-30 15:20:31 följande:

Snälla någon, de är små barn! Och dessutom vet båda två hur man uppför sig och är inte oförskämda men liksom vi vuxna kan vara plumpa och slänga ut någon groda så är det även okej att barn gör så.
  • MEE83
    Lynxsa skrev 2016-12-30 12:54:14 följande:

Oh ja...

Frånvaron av "bulor" på min bröstkorg har ifrågasatts av våran flicka! Solig

inte exakt ordagrant, men den konversationen gick ungefär så här

"mamma har bulor, varför har inte du det?"
    "bulor vart"
    "bulor här" pekar på bröstkorgen!
  • Anonym (Sankta Lucia)

På annandagen var vi i kyrkan då en släkting skulle sjunga på gudstjänsten, och prästen var klädd i vitt med röd stola.
    När han kom in ryckte 4-åringen mig i armen och väste: "Titta Mamma! Sankta Lucia!"

• Anonym (Moster!)

Under julhelgen sov min syster med familj hos oss, min systerson (3år) skulle absolut inte sova och använde alla medel för att slippa sova. Till sist kom han på att han skulle sova mellan mig och sambon, vilket han fick. Jag och sambon försöker låsas sova och jag lägger mig med ryggen i mot honom och han börjar pilla på ett utstickande födelsemärke på min rygg och utbrister

- Moster, varför har du en kaninsvans på ryggen?

En annan gång åker jag bil med min syster och hennes dotter och vi pratar om att jag har pco och att min ena äggstock är sämre än den andra, då hör vi från baksätet

- varför lägger hönor ägg i en stock? Vad är det för en stock, jag fattar inte moster!

Det blev många skratt!

• Anonym (Kakor)

Jag- Åh har ni bakat kakor? Va gott!

4åring- Mm..

Jag- Vad är det för smak?

4åring- ..Hm.. Brun?

• Anonym (jojomensan)

Jag och min dotter på 4 år är på väg hem från förskolan. Plötsligt säger dottern:

-Mamma, jag trampade på en myra! Jag trampade på hans öga!

En annan gång när jag duschade med henne:

-Mamma, vilken fin snippa du har! Fast den ser lite smutsig ut!

Vi pratar om något, kommer inte ihåg vad, dottern påstår något och jag hävdar motsatsen, plötsligt utbrister hon.

-Jo, det är så, din pälshjärna!

Svar på tråden Roliga kommentarer från barn