• Vet hur det känns

sköldköttelproblem!!! Hjälp mig!!!!

finns någon kvar i tråden!!??? behöver råd! jag är gravid i v 12 och fick igår reda på att jag har sköldköttelproblem. tsh 4,9 vet ej vad t3 och t4 låg på. fick börja med levaxin igår kväll men endast 25 mg är inte det lite?? borde jag inte få 50 mg? är 170 lång och väger 100kg (gått upp massor senaste 6 månaderna) är så orolig för bebisen!! har den fått skador? intellektuella sakador? borde jag göra abort? snälla hjälp mig!! känner mig totalt förtvivlad!!!!

någon med råd?? tips!!??

• Svar på tråden sköldköttelproblem!!! Hjälp mig!!!!
  • The one in Blue

Nej du bidde inte göra abort. Riskerna för fostret är små och ännu mindre nu när du är i behandling. Men du ska prata med vården om detta, inte familjeliv.

• LillaJag06

Jag har hypoetryos och är gravid i v.11. Började med levaxin i samband med min mens och blev gravid. Så har inte tagit det så lönge men förmodligen haft en rubbning i 3 år utan att någon hjälpt mig pga jag precis vid referensvärdena.

Det konstiga är att jag fick börja med 75 direkt. Jag väger 72 kg.

Mun mamma som också har hypoteyros fick börja med 25 och successivt öka. Vet inte varför det är så men antar att det är det vanligaste.

Jag tar prover var 4-6 vecka. De kommer ha koll på dig på mvc och undrar du något tycker jag att du ska ringa dit.

• Miriami

Man får den bästa vården när man är gravid och har sköldkörtel problem. Du tar prover regelbundet och får göra extra ultraljud. Du behöver inte vara orolig. Följ den dosen med din medicin som du har blivit ordinerad. Om du har frågor så ring till mottagningen istället för att gå och oroa dig.

• Vet hur det känns

tack för att ni skrivit. jag gjorde första proven på sköldkötteln för 7 dagar sen. då var TSH 4,9 och T4 var 10 min BM ringde igår och ville att jag skulle ta nya prover. sen ringde läkaren samma dag och levaxin 25 mg sattes in.. åt första tabletten igår kväll..

nu på morgonen ringer läkaren och säger att provsvaren från igår kommit och nu hade jag TSH 2,5 T4 10, han kan inte förklara hur TSH kunde ändra sig på 6-7 dagar.. han bad mig sluta äta levaxin och ta nya prover nästa vecka.

tvära kast.. försöker hitta info om hur det kan ändra sig samt om 2,5 räknas som normalt

• Miriami

Ok. Ja det kan vara lite lurigt med provsvaren ibland. Det beror på vilka lab maskiner de använder tydligen. Sjukhusets lab maskin visade fel på mina blodprover och fick ändra mina mediciner och doser flera gånger tills de kom på att lab maskinen visar fel värden och de skickade mina prover till andra lab som visade näst intill normala värden och jag fick sluta med min medicin.

Nu efter graviditeten skickas mina prover alltid till ett annat lab.

Kanske är det så med dina prover att deras maskin visar fel?

Födde en frisk flicka trots all krångel med mediciner och min sköldkörtel sjukdom.

• Cels1us

Du ligger på gränsen på TSH och lågt på T4.
    Ofta mår man som bäst att ligga neråt 0 än 2.5. Ligg på hos doktorn. Tyvärr har vården dålig koll på sköldkörtelproblem :(

Referensvärden THS gravid:
    - 1:a trimestern: TSH 0,1-2,5 mIE/L
    - 2:a trimestern: TSH 0,2-3,0 mIE/L
    - 3:e trimestern: TSH 0,3-3,0 mIE/L

T4 och fritt T3:
    - 1:a trimestern: 12-20 pmol/L
    - 2:a trimestern: 10-17 pmol/L
    - 3:e trimestern: 8,4-16 pmol/L

• Cels1us

ah förlåt såg nu att du är i vecka 12 :) då är dina värden normala.

• Vet hur det känns

tycker inte det känns tryggt att ligga precis på referensvärdet.. t4 som är viktigast är så lågt.. känns inte bra. hoppas det inte är någon fara med bebisen med allt det här

• Skenet

Det är nog ingen fara med bebisen på de värdena :)

Jag hade TSH på 7 vid inskrivningen. Blev jättetrött och äter nu 125/150 mg Levaxin mot mina vanliga 50/75mg

Bebisen snor med all säkerhet åt sig av det lilla T4 du har i kroppen, hellre du som får utstå mer trötthet än vanligt.

Tror inte det skadar att du äter lite levaxin och fortsätter ta regelbundna prover.

Propsa på att de tar T3 också utöver T4 och TSH.

Hoppar ditt TSH kraftigt upp och ner behöver du ta fler prover och se om du har pågående autoimmun attack på sköldkörteln.

Hasimotos ger oftast Hypotyreos i långa loppet.

Lycka till med resten av graviditeten :)

Svar på tråden sköldköttelproblem!!! Hjälp mig!!!!