• Vet hur det känns

sköldköttelproblem!!! Hjälp mig!!!!

finns någon kvar i tråden!!??? behöver råd! jag är gravid i v 12 och fick igår reda på att jag har sköldköttelproblem. tsh 4,9 vet ej vad t3 och t4 låg på. fick börja med levaxin igår kväll men endast 25 mg är inte det lite?? borde jag inte få 50 mg? är 170 lång och väger 100kg (gått upp massor senaste 6 månaderna) är så orolig för bebisen!! har den fått skador? intellektuella sakador? borde jag göra abort? snälla hjälp mig!! känner mig totalt förtvivlad!!!!

någon med råd?? tips!!??

• Svar på tråden sköldköttelproblem!!! Hjälp mig!!!!
  • Skenet

Det är nog ingen fara med bebisen på de värdena :)

Jag hade TSH på 7 vid inskrivningen. Blev jättetrött och äter nu 125/150 mg Levaxin mot mina vanliga 50/75mg

Bebisen snor med all säkerhet åt sig av det lilla T4 du har i kroppen, hellre du som får utstå mer trötthet än vanligt.

Tror inte det skadar att du äter lite levaxin och fortsätter ta regelbundna prover.

Propsa på att de tar T3 också utöver T4 och TSH.

Hoppar ditt TSH kraftigt upp och ner behöver du ta fler prover och se om du har pågående autoimmun attack på sköldkörteln.

Hasimotos ger oftast Hypotyreos i långa loppet.

Lycka till med resten av graviditeten :)

• Vet hur det känns
    Skenet skrev 2016-12-30 15:09:05 följande:

Det är nog ingen fara med bebisen på de värdena :)

Jag hade TSH på 7 vid inskrivningen. Blev jättetrött och äter nu 125/150 mg Levaxin mot mina vanliga 50/75mg

Bebisen snor med all säkerhet åt sig av det lilla T4 du har i kroppen, hellre du som får utstå mer trötthet än vanligt.

Tror inte det skadar att du äter lite levaxin och fortsätter ta regelbundna prover.

Propsa på att de tar T3 också utöver T4 och TSH.

Hoppar ditt TSH kraftigt upp och ner behöver du ta fler prover och se om du har pågående autoimmun attack på sköldkörteln.

Hasimotos ger oftast Hypotyreos i långa loppet.

Lycka till med resten av graviditeten :)

tack tack för svar!! ska be läkaren att begära t3 från labbet också. ska avvakta provsvaret den 4 och inte äta medecinen för att se om det går upp/ner
  • GottNyttÅrPåEr

När jag har problem med mina köttlar och oroar mig för att få äta medecin brukar jag tänka "tur att jag inte har problem med mina körtlar i alla fall och tvingas äta medicin"!

• Hellbunnie

Som medicinerad ska du ligga under 1.0 i tsh. T3 ska ligga på en tredjedel av t4 annars konverterar du dåligt och ska ja lio! Om ja vore du skulle jag höja levaxin ganska mycket!

• Vet hur det känns

jag får inte äta levaxin för min läkare.. han säger att mina värden är på gränsen men inom referensvärdena så det är okey.

jag hann ta en tablett innan han ringde och sa att jag inte ska äta mer. ska ta nya prover på onsdag och ska avvakta tills dess.. är orolig vad som händer med bebisen tills dess.. gå runt med dåliga värden och vara så extremt trött

• Gravid 2017

När man är gravid så går tsh värdena upp och ner hela tiden.
    För mig hade jag tsh på 2,4 vecka 8 men vecka 9 hade det sjunkit till 1,6 och nu i vecka 13 1,1.
    Det man måste kolla på är TPO värdena som tyvärr alla läkare nekar till.
    men mitt tpo värde ligger 3 gånger så högt och det är för att den påvisar att jag har sköldkörtelproblem.
    Sköldkörtelföreningen skriver även att man ska äta levaxin om man ligger över 2,0 men läkaren säger att den ska ligga på 2,5 i tsh värde.

I finland lägger dem in de med problem i 1 vecka och tar nya prover varje dygn för att faställa va proverna ligger eftersom det ändras varje dygn.
    Synd att de inte har samma kundskap i Sverige!

Jag är trött och frusen konstant, somnar mellan 19 och 20 på kvällarna och vill aldrig gå upp på mornarna.

Någon som har kommit till en bra läkare och som kan rekommendera han eller hon?

• 78elle
    Gravid 2017 skrev 2017-01-03 14:11:00 följande:

När man är gravid så går tsh värdena upp och ner hela tiden.

För mig hade jag tsh på 2,4 vecka 8 men vecka 9 hade det sjunkit till 1,6 och nu i vecka 13 1,1.

Det man måste kolla på är TPO värdena som tyvärr alla läkare nekar till.

men mitt tpo värde ligger 3 gånger så högt och det är för att den påvisar att jag har sköldkörtelproblem.

Sköldkörtelföreningen skriver även att man ska äta levaxin om man ligger över 2,0 men läkaren säger att den ska ligga på 2,5 i tsh värde.

I finland lägger dem in de med problem i 1 vecka och tar nya prover varje dygn för att faställa va proverna ligger eftersom det ändras varje dygn.

Synd att de inte har samma kundskap i Sverige!

Jag är trött och frusen konstant, somnar mellan 19 och 20 på kvällarna och vill aldrig gå upp på mornarna.

Någon som har kommit till en bra läkare och som kan rekommendera han eller hon?

Hej!

jag har haft två missfall det senaste året och i samband med det sista missfallet så upptäcktes det på inskrivningen på mvc att jag hade för höga TSH värden, mina låg då på 4,6. Var på inskrivning ganska sent, i v.12 och fick levaxin utskrivet på en gång men hann tyvärr inte börja med dem eftersom jag fick missfall dagen efter, det visade sig att fostret hade varit dött sedan v. 7... Läkarna säger att det mycket väl kan vara pga de för höga värdena missfallen har berott på.

I somras innan jag började med Levaxin så frös jag så att jag höll på och bryta ihop och var sjukt trött precis som du, förstod inte varför... att frysa är ju inget som man precis söker för så jag är så tacksam över att dom han ta blodproverna i vilket fall! Känner mig som en ny människa nu!

Vet ju inte var du bor, men jag ringde till medicinmottagningen på Sophiahemmet och förklarade mina problem och fick träffa en superbra Endokrinolog som har stenkoll på mig nu!

Är nu gravid för tredje gången, har kommit till v 11 och imorgon är det dags för ultraljud, jag är livrädd för att det har dött igen men fick se hjärtslagen i v 9 så lite hopp finns det ändå!
  • Vickmom

Hej på er.

Fick också börja med levaxin 25 mg efter inskrivning, tror jag var i v.7-8 då. Mitt tsh låg precis över gränsvärdet, tror det var 2,6. Efter 4 veckor tog jag nya prover, då hade värdet fördubblats och låg på strax över 5. Så fick börja äta 75 mg istället. Är nu i vecka 13+4 och ska tillbaka nästa vecka för nya prover. Är det möjligt att värdet helt plötsligt fördubblas trots medicinering?

T4 såg jag att flera av er har skrivit om, är det något prov som tas i samband med tsh? Vad innebär det? Min bm nämnde aldrig något om något t4.

• Vet hur det känns
    Vickmom skrev 2017-01-03 23:08:44 följande:

Hej på er.

Fick också börja med levaxin 25 mg efter inskrivning, tror jag var i v.7-8 då. Mitt tsh låg precis över gränsvärdet, tror det var 2,6. Efter 4 veckor tog jag nya prover, då hade värdet fördubblats och låg på strax över 5. Så fick börja äta 75 mg istället. Är nu i vecka 13+4 och ska tillbaka nästa vecka för nya prover. Är det möjligt att värdet helt plötsligt fördubblas trots medicinering?

T4 såg jag att flera av er har skrivit om, är det något prov som tas i samband med tsh? Vad innebär det? Min bm nämnde aldrig något om något t4.

precis. be att få svar om t4 då det är de viktigaste provet. jag har nu betalat privat för att göra utökade tester då inte vårdcentraler tar dessa. vårdcentralen kollar tsh och t4 men inte dom andra som är otroligt viktiga för bebisen. bla

TSH

Fritt T4

Fritt T3

Anti TPO

TRAK
  • Vet hur det känns

jag uppler att jag inte får hjälp på vårdcentralen med alla prover jag vill ta. får bara kolla tsh och t4 så nu har jag provat bokat och betalat 1600 kr för att alla tester man kan ta på sköldkötteln görs. samt binjurarna och progresteron/östrogen kollas då alla dessa hänger ihop.

helt jävla galet att man ska betala själv för proverna!! ska göra dessa imorgon och får svar imorgon ef

Svar på tråden sköldköttelproblem!!! Hjälp mig!!!!