• levande charader

God lättlagad sås till oxfilé

Imorgon är det ju som bekant nyårsafton. Planerna har blivit ändrade och pga sjukdom firar jag och barnen ensamma hemma. Även om vi är sjuka så vill jag få ihop nån slags trerätters meny med det vi har hemma. Förrätten och efterrätten är klara och till varmrätt har barnen önskat oxfilé så det får det bli. Men fantasin och orken är inte så stor så jag skulle vilka ha tips på nån god sås att ha till köttet... Nån som kan tipsa om nån god sås som kompletterar utan att ta över? Det kommer bli nån variant på potatis till

• Svar på tråden God lättlagad sås till oxfilé
  • Klickerträna

Grädde, 1-2 msk röd pesto, + kött- eller grönsaksfond.
    Klart.
    Gör såsen gärna i stekspadet så får den extra smak.

• Klickerträna
    Klickerträna skrev 2016-12-30 14:42:19 följande:

Grädde, 1-2 msk röd pesto, + kött- eller grönsaksfond.
    Klart.
    Gör såsen gärna i stekspadet så får den extra smak.

Stekspadet från oxfilén alltså.
  • Klickerträna

Blå band har jag svårt för.
    City gross har en färdig kylskåpskall bea som är fin.

Annars är Jensens Bøfhus whiskysås god! Bara tillsätta grädde och värma på.

• FuckGoggleAskMe

Lägg på lite god ost, tex med lite eller mycket grönmögel, eller mjuk vitlöksost, och låt osten smälta på kötten den sista minuten i stekpannan med aluminiumfolie över. Lättlagat och gott.

• zZzZz

Fempeppar såsen alla gånger till kött/kyckling, mums!

• Prinsessmamman

Jensens Pepparsås eller deras Wiskysås är ju för jäkla goda. Då skall du bara tillsätta 2,5 dl grädde. Så gott!

• sommarbruden

När du stekt köttet. Lägg i hackad lök, fräs en stund. Häll på grädde, lite oxfond, lite rödvin, lite sova, smula ner en god mögelost ex Saint Agur. Låt koka några minuter och sen sila.

Lika gott är att steka köttet i mosad grönpeppar i spad. När köttet är klart häll i grädde, en skvätt av spadet från grönpepparen, lite senapspulver, en skvätt soya. Koka lite och sen är det färdigt.

Bearnaisesås den gör du lätt själv och blir hundra gånger godare. Den skär sig aldrig om du låter smöret och äggreduktionen svalna lite.

• Eurybia

Jag älskar svampsås till oxfilé.
    Hackar svamp (t.ex karl johan, kantareller och champinjoner, eller nån annan god svamp) och smörsteker, och sen i med schalottenlök och vitlök, salt, svartpeppar, och sen i med lite vitt vin och koka upp och sen i med grädde, och timjan (eller rosmarin, det är ju en smaksak, jag föredrar timjan)

Annars är ju en konjakssås en annan sås som passar bra till oxfilé.
    Ta tillvara på stekskyn från köttet, och bryn sen lite finhackad schalottenlök i smör,  en skvätt oxfond och konjak, och så låter man det puttra med grädde till en krämig sås. Vissa skulle sila såsen, men jag tycker om när det är lite lökbitar i.  Vill man ha en tjockare sås kan man ha i lite maizena, men det brukar inte jag ha.

• Tom Araya
    levande charader skrev 2016-12-30 14:29:32 följande:

Imorgon är det ju som bekant nyårsafton. Planerna har blivit ändrade och pga sjukdom firar jag och barnen ensamma hemma. Även om vi är sjuka så vill jag få ihop nån slags trerätters meny med det vi har hemma. Förrätten och efterrätten är klara och till varmrätt har barnen önskat oxfilé så det får det bli. Men fantasin och orken är inte så stor så jag skulle vilka ha tips på nån god sås att ha till köttet... Nån som kan tipsa om nån god sås som kompletterar utan att ta över? Det kommer bli nån variant på potatis till

Rödvinssås är gott att ha till och jag köper Böfhus färdiga på flaska och bara värmer upp.

Svampsås är också gott och passar till många nötköttsrätter och även där skulle jag köpa en färdig grund, exempelvis Kelda och komplettera med extra svamp och kryddning.
  • Lillis54

Ädelostsås! Ta ur köttet ur stekpannan och lägg för att vila. Häll i en trea grädde och smula i en kvibille ädel special. Eventuellt peppra lite och avsluta med att hälla i köttsaften som kan ha blivit när köttet vilat. Klart????????

• GavinGadget

Rödvinssås

4 personer

1 msk smör

1 finhackad charlottenlök

2 msk råsocker

4 dl rödvin

4 dl vatten

1 msk balsamvinäger

4 msk kalvfond

1 msk maizena majsstärkelse

2 msk smör

Hetta upp smör.

Fräs löken ca 1 min

Rör ner socker och låt smälta

Tillsätt vin, vatten, vinäger och kalvfond.

Koka utan lock tills 3 dl återstår.

Sila.

Hetta upp och vispa ner maizena, utrört i lite kallt vatten.

Koka upp.

Rör ner smör före servering.

• GavinGadget

Grönpepparsås är också kanongott.

Ursäkta radbrytskaoset ovan. Sidan lade visst till marginaler efter stycken.

• Dementoria

Enklast av allt är väl ett ört- eller vitlökssmör.

Hemlagad bea är väl annars absolut godast, speciellt om du serverar oxfilén med lite *ugnsrostade romantica-tomater. Mums, den kombinationen (oxfilé, hemgjord bea och ugnstomater på kvist) kan vara det godaste jag vet!

* romanticatomater på kvist, läggs i ugnsfast form. Ringla över lite god olivolja, in i ugnen på c:a 220° tills tomtarna spricker. Lite flingsalt och det är färdigt att serveras. 

• Linneas mamma

Hej!
    Jag och dottern sitter också hemma ikväll pga sjukdom, men det är rätt mysigt :)
    Du kan ju vispa ur skyn ur stekpannan, blanda i en köttbuljongtärning, häll på lite grädde och soja, så har du en grädd/brunsås.
    Annars är det ju väldgt gott med tex vitlökssmör till oxfile´(om barnen gillar det). annars kan man göra ett mer barnvänligt smör och ha i det man tycker om tex fryst persilja, grillkrydda, torkade örter m.m.
    Hoppas du fick lite hjälp på traven och Gott Nytt ÅrGlad

• levande charader

Tack allesammans och gott nytt år!

Jag blev själv sjuk ochkunde inte ta mig till nån affär så det blev till att göra nåt av det som fanns hemma. Så det blev en svampsås till köttet och parmesanpotatis samt en god sallad. Gott var det och mätta blev vi

• Mandel

Lite sent ute, men egen bearnaise är inte alls svårt att göra!

Den går bara inte att varmhålla så den måste göras vid servering, men oslagbart gott!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden God lättlagad sås till oxfilé