• verderben

Vad har ni för stekpanna?

Som frågan lyder: Vad har ni för stekpanna? 

Jag lyckas aldrig hitta någon sån stekpanna som jag kan ha en längre tid utan att den blir repig eller sådär...
    Vill ha någon bra allaround-stekpanna som tål en del, en som man kan ha i några år eller så utan att den blir dålig ;) 

Har ni några favoriter? 

• Svar på tråden Vad har ni för stekpanna?
  • Aikido

Farmors gjutjärnspanna. 70 år gammal, still going strong.

• Aniiee

Gjutjärn. Alltid gjutjärn. Min ena gjutgärnsgryta är nu 120 år gammal...

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Valkyria75

Jag tycker det är svårt att få fin och jämn yta i ett gjutjärn. Och så är det så tungt...

• Aikido
    Valkyria75 skrev 2016-12-30 16:05:21 följande:
    Jag tycker det är svårt att få fin och jämn yta i ett gjutjärn. Och så är det så tungt...
    Visst är de tunga men det är ju halva nöjet.

• Carambolan

Jag har flera olika men bland annat OBH Nordicas lättviktsgjutjärnspannor. De har inte riktigt lika bra stekegenskaper som tjockt gjutjärn, men definitivt bättre än teflon om det är vikten som avskräcker dig.

• elyse

Lättvikts-gjutjärn och vanlig gjutjärn.

• flygrl

En billig från typ Rusta & en gammal gjutjärns köpt på second hand. Funkar fint.

• snedtak

Vi har flera stekpannor eftersom vi fått i present och ärvt. Håller bra hittills gör tex:

Panna i rostfritt stål, typ en sån här: www.kitchentime.se/sv/p/stekpanna-28-cm-rostfritt-stal-med-glaslock 
    Panna i typ gjutjärn med keramisk beläggning, typ en sån här: bagarenochkocken.se/kokkarl-stekpannor/stekpannor/le-creuset-stekpanna-trahandtag-28-cm-rod/
    Riktig gjutjärnspanna håller säkert också bra, men jag tycker dom är för tunga.

Är inte ett fan av min non-stick panna, funderar på titan när den gjort sitt.

• Grande Rock

En teflonpanna från ICA Maxi, Har funkat ok, men har efter några års användande slagit sig lite grann. Ersättare är införskaffad (keramikpanna inköpt på Lidl) men ej tagen i bruk ännu.

Att tro är att inte veta
Svar på tråden Vad har ni för stekpanna?