• slirren

Äktenskapsförord

Anonym (123) skrev 2016-12-31 14:58:25 följande:
    Allt jag säger är att TS gjorde sitt val. Om det då var omedvetet av mannen att inte täcka företaget i äktenskapsförord från början så ifrågasätter jag TS om hon nu verkligen vill ha en gratis del av kakan av ett företag som hon inte varit inblandad i. 

Kompensation för vad? Att TS man kanske inte lyckats lika bra med företaget om de delat sysslorna lika från början är orelevant nu då det är något som TS borde tänkt på från början.

"Jag gjorde ett val. Därför bör andra betala mig för mina så det täcker upp för det jag kunde ha tjänat" är en ganska konstig inställning imo
    Med ditt resonemang att hon får skylla sig själv så är det väl bara att applicera även det på honom. Tråkigt att han inte såg till att ha ett äktenskapsförord från början men nu har han ju gjort "sitt val" och får skylla sig själv. Eller hur? Hur mycket han jobbat i sitt företag är irrelevant eftersom han gjort sitt val.

Om man skall vara cynisk och egoistisk så kan man ju i alla fall vara det i bägge riktningarna.

Som hon skrev så gjorde de ju valet tillsammans. Med ditt resonemang så borde han ju t.ex. inte ha rätt att vara i närheten av barnen då han inte bidragit till deras uppfostran eller skötsel.
  • slirren
    Anonym (123) skrev 2017-01-01 11:36:10 följande:
    TS får även företagets eventuella skulder. Och eftersom företaget verkar inkomstkällan för både TS och TS man förlorar båda sin inkomst.

Det är väl företaget som skrivit avtalen, så klart hon får ansvar. Sen kan hon köra det i botten om hon vill. Om hon vill förstöra för alla inblandade, inklusive en tredje part.

Vore en sak om TS man var den enda som var inblandad i företaget, men det kan ju inte vara kul att vara kompanjonen om ens investering hänger på ett giftermål. Vad händer om företaget anställer?
    Du argumenterar för att TS skall bry sig om för henne okända människor och slänga sig själv famför bussen för deras skull. Samtidigt är du helt ok med att TS man har fört henne bakom ljuset och tycker att hon får skylla sig själv om hon blir barskrapad. Vad är det som gör att hon får skylla sig själv för att ha blivit lurad och sedan skall känna någon slags sympati för den som lurat henne, hans företag och okända delägare/anställda?
Svar på tråden Äktenskapsförord