• Anonym (Stressad)

Ser ansikten/demoner när jag ska sova

Jag har i vissa perioder något som skrämmer mig väldigt mycket.

När jag ligger och blundar för att sova kan jag få plötsliga "mentala bilder" av ansikten och saker. Ibland händer det att dessa är ganska bisarra, som t.ex. demonansikten eller skrämmande saker. Detta sker alltså bara när jag blundar och försöker sova.

Jag reagerar på detta med rädsla MEN inte för det jag ser, utan ATT jag ser detta. Jag är rädd att jag håller på att bli galen, eller att detta är ett tecken på något väldigt seriöst mentalt fel.

Har Utmattningssyndrom samt GAD och OCD. Min OCD är nästan alltid fast i en rädsla för att bli psykotisk. Har dock inga tvångshandlingar, utan PURE-OCD som det kallas, dvs. tvångsmässigt tänkande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-12-30 19:44
    Kan tillägga att min rädsla för psykoser bottnar troligtvis i att jag är uppvuxen med väldigt vidskepliga och religiösa föräldrar som skrämt mig en hel del under min uppväxt.

• Svar på tråden Ser ansikten/demoner när jag ska sova
  • Ser0tonin

Det låter som att du har väldigt god självkännedom. Jag minns att när jag blev sjuk så var jag också livrädd för att bli galen och bli inlåst, särskilt med tanke på skammen då jag själv jobbat inom psykiatrin.
    Så jag förstår dig, har också GAD. Du har verkligen en jobbig kombi. GAD med sina orostankar och ångest, sen OCD-tankar på det.
    Många har sett demoner genom tiderna, ett av Sveriges kändaste människor Heliga Birgitta. Hon hade syner som hade sänt andra till häxbålet. Men var hon galen? Nej det var hon inte :)
    Hur länge har synerna pågått?

Har du någon samtalskontakt som du kan ventilera detta med?

• Anonym (N)

Du kan ju lugna dig med att en som är i psykos inte oroar sig för att bli psykotisk, det skeppet har ju i så fall seglat. En i psykos förstår sällan att det är en psykos utan upplever det som sker som verklighet. Så en psykotisk människa tänker inte; men herregud jag är psykotisk! Den tänker; jag måste sätta eld på huset för att få bort avlyssningsapparaterna!

• Anonym (Stressad)
    Ser0tonin skrev 2016-12-30 19:49:19 följande:

Det låter som att du har väldigt god självkännedom. Jag minns att när jag blev sjuk så var jag också livrädd för att bli galen och bli inlåst, särskilt med tanke på skammen då jag själv jobbat inom psykiatrin.
    Så jag förstår dig, har också GAD. Du har verkligen en jobbig kombi. GAD med sina orostankar och ångest, sen OCD-tankar på det.
    Många har sett demoner genom tiderna, ett av Sveriges kändaste människor Heliga Birgitta. Hon hade syner som hade sänt andra till häxbålet. Men var hon galen? Nej det var hon inte :)
    Hur länge har synerna pågått?

Har du någon samtalskontakt som du kan ventilera detta med?

Tack för ditt svar :) 
    Ja, GAD är en fruktansvärd sjukdom så jag förstår dig verkligen! Den är ju även mer svårbehandlad än t.ex. depression. Tar du någon medicin?

Jag tror att jag alltid haft som bilder när jag ska sova, men att det blivit värre sedan jag gick in i väggen. Å andra sidan kan det vara att jag blivit mer uppmärksam p.g.a. ångesten och OCD:n. OCD gör ju att man blir väldigt fokuserad på sina tankar och den "inre dialogen". 

Har stått i kö till samtalskontakt i ett år nu men de kan fortfarande inte berätta när jag kommer få någon.
  • Anonym (???)
    Anonym (Stressad) skrev 2016-12-30 20:03:48 följande:

Ja, GAD är en fruktansvärd sjukdom så jag förstår dig verkligen! Den är ju även mer svårbehandlad än t.ex. depression. Tar du någon medicin?

Jag tror att jag alltid haft som bilder när jag ska sova, men att det blivit värre sedan jag gick in i väggen. Å andra sidan kan det vara att jag blivit mer uppmärksam p.g.a. ångesten och OCD:n. OCD gör ju att man blir väldigt fokuserad på sina tankar och den "inre dialogen". 

Har stått i kö till samtalskontakt i ett år nu men de kan fortfarande inte berätta när jag kommer få någon.

Förlåt, men stått i kö i ETT ÅR?? Det är ju helt absurt!

Jag gick till vårdcentralen för jag hade värk överallt. Läkaren konstaterade att jag nog var lite deprimerad och jag fick tid hos psykolog nästa dag...

Byt vårdcentral tycker jag! Det är ju helt sjukt att du inte kan få prata med någon på över ett år när du verkligen har behov av det!
  • Anonym (frisk)

Jag har läst att de finns de som är medvetna precis innan/då de somnat och alltså ser sina drömmar som man ser verkliga saker. Det är inte farligt och tyder inte på en psykos det är bara en annorlunda koppling i hjärnan.

Själv har jag både röst och syn hallucinationer, jag är inte psykotiskt. Det har alltid varit så för mig och jag skulle sakna dem om de försvann. Så det går att ha hallucinationer utan att vara sjuk.

• Anonym (Miss)

Namnet Jesus skrämmer bort all form av demoner. Jesus vill hela och hjälpa om man väljer att ta emot honom och testa om han finns genom att be en enkel bön.

• Twin peaks

Prova utropa "I Jesu namn försvinn!"

• liberotutte

Du är precis som jag var/är stund tals.

Du börjar inte bli galen.

Hur är det med knark ?

((((Kolla min tråd !!! Tomorrowland/barnförbjudet och sömnparalys.)))))**

Jag gick in totalt i väggen för 2 år sedan.

Det du berättar om att du ser ansikten demoner osv har med ren stress att göra och att du tänkter på det och blir mer orolig o ännu räddare innan du ska sova.

Jag har vart med om de läskigaste skiten som du inte ens kan drömma om.

Sömnparalys och det du berättar med ansikten demoner osv.

Jag är en rätt stressad Person då jag har adhd.

Jag är två barnfar och gick igenom allt detta.

Tips !!

ut och gå 20 min per dag .

Ät bra.

Lägg dig I tid o ha samma tider (någorlunda när du lägger dig !

Festa och knarka inte så kommer det att avta .

Det tar tid. men det blir bättre och du kommer lära känna dig själv ,hur du funkar.

Detta är en ren tränings sak .

Gå inte och tänk på att du börjar bli galen eller läs inte massa på nätet!!!

När detta som du beskriver började på mig så läste jag massa och det var de Enda jag tänkte på o ja va nog nära på att bli riktigt galen.

PS jag är ingen knarkare.

De du ska göra.

Sluta tänk på det dåliga och gör det du tycker är roligt .

Sluta leta fel på dig på nätet o läs om vad du kan göra för att bli *starkare i psyket och i dig själv istället!!

Har jag haft en jobbig o stressad dag så kan ja få lite demon osv men jag vet ju att de beror på stress och oro.de viftar jag bort bara o släpper det o somnar om.

Jag har forfarande kvar min sömnparalys ibland då jag kommer på mig själv i lucid Dreams att ja sätter på nån ttjej eller att jag åker på en damsugare till jobbet eller något riktigt sköna grejer som inte folk kommer aldrig någonsin att tro på.

Detta händer att jag får lite panik i drömmen ,och blir för uppspelt,då går det direkt till sömnparalys.

Men tar jag det lugnt i drömmen o bara hänger med i drömmen så har jag helt plötsligt somnat och kommer ihåg drömmen exakt i detalj när jag vaknar :)

Fuck Jesus också han hjälper inte ett skit????????

Ta de lugnt o börja varva ner helt enkelt.

• Anonym (Stressad)
    liberotutte skrev 2016-12-31 02:34:27 följande:

Du är precis som jag var/är stund tals.

Du börjar inte bli galen.

Hur är det med knark ?

((((Kolla min tråd !!! Tomorrowland/barnförbjudet och sömnparalys.)))))**

Jag gick in totalt i väggen för 2 år sedan.

Det du berättar om att du ser ansikten demoner osv har med ren stress att göra och att du tänkter på det och blir mer orolig o ännu räddare innan du ska sova.

Jag har vart med om de läskigaste skiten som du inte ens kan drömma om.

Sömnparalys och det du berättar med ansikten demoner osv.

Jag är en rätt stressad Person då jag har adhd.

Jag är två barnfar och gick igenom allt detta.

Tips !!

ut och gå 20 min per dag .

Ät bra.

Lägg dig I tid o ha samma tider (någorlunda när du lägger dig !

Festa och knarka inte så kommer det att avta .

Det tar tid. men det blir bättre och du kommer lära känna dig själv ,hur du funkar.

Detta är en ren tränings sak .

Gå inte och tänk på att du börjar bli galen eller läs inte massa på nätet!!!

När detta som du beskriver började på mig så läste jag massa och det var de Enda jag tänkte på o ja va nog nära på att bli riktigt galen.

PS jag är ingen knarkare.

De du ska göra.

Sluta tänk på det dåliga och gör det du tycker är roligt .

Sluta leta fel på dig på nätet o läs om vad du kan göra för att bli *starkare i psyket och i dig själv istället!!

Har jag haft en jobbig o stressad dag så kan ja få lite demon osv men jag vet ju att de beror på stress och oro.de viftar jag bort bara o släpper det o somnar om.

Jag har forfarande kvar min sömnparalys ibland då jag kommer på mig själv i lucid Dreams att ja sätter på nån ttjej eller att jag åker på en damsugare till jobbet eller något riktigt sköna grejer som inte folk kommer aldrig någonsin att tro på.

Tack för att du tog dig tid att svara så utförligt. Jag tar inga droger och undviker även alkohol p.g.a. utmattningen. Du skriver att du gick in i väggen ordentligt, är du på väg tillbaka? Jag verkar också ha åkt på en ordentlig smäll när det kommer till utmattningen (gick för länge och trodde det var "bara" symptom på ångest). Slutade med en krasch som jag ännu inte tagit mig upp ur (var för 8 månader sedan nu). Är fortfarande så illa att jag i mina bakslag blir mer eller mindre sängliggandes. Detta har ju också bidragit till att man tänker mycket mer, och har en mycket mer negativ syn på livet. På nåt vis är varje dag som en sorg då man är så begränsad av sjukdomen. Tål inte snabba rörelser, intryck och annat som blir för mycket för hjärnan. Saknar livet liksom..

Motion kan lätt sätta igång en uppvarvning på mig dessvärre, men försöker röra mig så mycket jag kan. Detta kom när jag gick in i väggen. Innan sportade och motionerade jag, saknar det något otroligt! 
  • misspoison

Jag är med om exakt samma sak. Jag får snabba blinkande bilder i huvudet på helt osammanhängade saker. Oftast ansikten som är väldigt skrämmande och även demoner. Jag har även sedan jag var lite drömt mycket om demoner. Jag hittade nåt på internet förut men kom inte ihåg var om att dessa bilder kan vara någon form av samma fenomen som sömnparalys. Dessa bilder kommer inte alltid men de kommer oftare om jag är väldigt trött eller ledsen när jag ska sova. Jag tror inte det är nåt fel på dig utan jag tror det är hjärna som spelar lite tricks när den är trött.

• Ser0tonin
    Anonym (Stressad) skrev 2016-12-30 20:03:48 följande:

Den är ju även mer svårbehandlad än t.ex. depression. Tar du någon medicin?

Ja jag står på Brintellix, den funkade mot min depressiva episod men inte ett dugg mot min GAD så jag väntar på läkartid så jag kan byta till mer potent läkemedel :)

Återigen låter det som att du har god självkännedom. Som du säger att bilderna påverkar dig värre nu p.g.a ångesten. Du är nog inne på helt rätt spår :)

Men du, ett år utan samtalskontakt!? Det är helt oacceptabelt! Kan kännas jobbigt men ligg på mer och säg hur illa det är.
  • Anonym (Med)

Det där är faktiskt inget ovanligt, händer friska människor med. Finns ett fancy namn för det som jag inte minns nu. Hänt mig periodvis med, särskilt när jag varit under hög stress. Tror det har med hjärnans förmåga att sortera och skilja på inre och yttre bilder att göra. Nära sömnen är den lite nedsatt iom drömstadie på gång. Stress gör det nog värre.

Så länge det inte sker dagtid tror jag inte det är något att oroa sig för.

• liberotutte

Jag kan säga såhär.

Innan jag gick in i väggen så ville jag vara killen som var omtyckt av alla och jag ville vara den roligaste killen *är väldigt rolig o skäms aldrig för något.

Jag skämtade mycket osv.

Jag är för trött för att vara den här killen och orkar det helt enkelt inte.

Jag är fortfarande samma kille fast jag håller en mycket lägre profil och tar allt lugnare.

Jag försöker att inte stressa med någonting.

Jag tar allt överdrivet lugnt helt enkelt.

Nu så mår jag bättre,men jag kommer aldrig bli den samma som jag var innan känner jag.

Jag mår mycket bättre och börjar få rätt så mö glädje tillbaka i livet.

När man är i skiten så känns det helt meningslöst och att det aldrig kommer bli bättre.

Vill man bli bättre så blir man det men det tar vääääldigt lång tid.

Det är viktigt att du inte sätter upp massa *måste göra saker*

Det här har jag märkt ,att gå igenom en sån här kris har gjort mig så otroligt stark !

Ha tålamod :)

• Anonym (J)

Utan att gå in på psykiska sjukdomar och har bara slarvläst ts men: hypnagogna hallucinationer? Själv upplever jag hypnopomp hallucination några gånger per vecka speciellt nu som gravid och jag är frisk och icke psykotisk :P

• Crippa81

Jag lider av nästan av samma diagnos. Ocd, Lätt autism och adhd. Min pappa har schitzofreni och min bror åkte på en psykos förra året. Jag brände ut mig på jobbet för några månader sen. Nu har jag samma symptom som dig. Ligger nästan och väntar på en psykos ska dyka upp. Livrädd

• Anonym (Stressad)
    Crippa81 skrev 2017-07-25 13:22:22 följande:

Jag lider av nästan av samma diagnos. Ocd, Lätt autism och adhd. Min pappa har schitzofreni och min bror åkte på en psykos förra året. Jag brände ut mig på jobbet för några månader sen. Nu har jag samma symptom som dig. Ligger nästan och väntar på en psykos ska dyka upp. Livrädd

Ännu har ingen psykos kommit. Det har nog med OCD och framförallt utmattningen att göra. Jag läste lite om andra som haft så på Utbrändhetsforum www.utbrnd.forum24.se
  • Kurlie

Har varit med om liknande. Typ otäcka figurer eller bara figurer med typ avlång kropp eller korta tjocka figurer osv. När jag blundar innan läggdags alltså. Tror det blir mer för man inte vill tänka på det.

PS är också rädd för psykos och haft ocd och gad. Vet iofsig inte om jag är rädd längre eller om det bara är av gammal vana..

Svar på tråden Ser ansikten/demoner när jag ska sova