Tipsa varandra om billig och bra mat?!
Vi tänkte försöka dra ner på matkostnaderna nu efter nyår. Tar gärna mot tips på prisvärd och barnvänlig mat. Så lite halvfabrikat som möjligt. Någon mer som går i sammanbakar så vi kan tipsa varandra?
Vi tänkte försöka dra ner på matkostnaderna nu efter nyår. Tar gärna mot tips på prisvärd och barnvänlig mat. Så lite halvfabrikat som möjligt. Någon mer som går i sammanbakar så vi kan tipsa varandra?
Ett bra tips, om man nu inte lider av akut proteinbrist är att göra vego-färs av:
2 dl matvete + 1 paket krossade eller passerade tomater + lika mycket vatten + tacokrydda. Kokas ca 40 minuter, häll på extra vatten om det blir torrt.
Det kostar inte många kronor jämfört med köttfärs, om man inte köper det billigaste i sortimentet. Dessutom är det konserver och torrvaror så det är lätt att förvara hemma.
Sen gör vi alltid egen tacokrydda. Godare än köpt och inte alls så mkt salt och socker.
Ganska dyrt när man köper kryddorna, men sen räcker 2 msk till 500 g färs så det varar länge. Här där vi bor är det extremt mycket billigare med kryddor på Willys, jämfört med ICA så vi passar på att köpa där. De har storpåse av både paprikapulver, oregano och spiskummin. 1 burk anchochili räcker till 2 omgångar kryddblandning.
1 ½ dl
Vi minskar alltid matbudgeten efter jul, ser till att äta ur frysen och köpa billiga reavaror i affären. Vi har dock varit duktiga på att tömma frysen i december, så vi behöver fylla på lite.
Idag köpte jag två kilo svensk kyckling (bröstfiléer från garant, 130 kr för allt) som jag marinerar i vitlök, chilisås, soya och blandade kryddor över natten. Imorgon ska jag ugnssteka dem. Till middag imorgon äter vi (jag och mannen) varsin filé tillsammans med fullkornsris blandat med grönsaker (hackar ner paprika, broccoli, blomkål och morötter som fått koka en stund och blandar i riset).
Resterande filéer kommer frysas in hela eller i bitar. I veckan kommer vi även äta kycklingsallad, så en filé får vara kvar i kylen.
Soppor. Där är endast fantasin som sätter gränser. Morotssoppa, broccolisoppa, tomatsoppa, potatis och purjolöksoppa, löksoppa.
Grytor, med grytkött och billiga rotfrukter.
Gröt. Blanda olika sorters mjöl och gryn. Fyll på med frön och nötter (rostas gärna!) och bitar av färsk eller torkad frukt.
Ärtsoppa, linssoppa, grönsakssoppa (rotfrukter är billigt nu!).
Baka eget bröd. Blanda och rosta egen müsli.
Köp inte mer än ni vet att ni äter. Slängd mat är dyr mat.
Köp inte mer än ni vet att ni äter. Slängd mat är dyr mat.
Usch! Idag köpte jag (förutom den frysta kycklingen jag nämnde i förra inlägget) färsk kyckling för 99kr/kg. Nu såg jag att den kommer kosta 69:95 kr/kg imorgon!
Det är på hemköp och deras flygblad för nästa vecka går ju att se efter klockan 20 på söndagar.. det där med att ha is i magen kan vara bra. :P
Skinkor är riktigt billiga nu efter jul.
I dag köpte vi en svensk lättrökt julskinka för 29:90kr/kg. (Nu står den i ugnen och i morgon ska den skivas upp och frysas =smörgåspålägg lång tid frammåt)
Vanlig färdigkokt kostade 9:90kr/kg :)
Många bra tips!
Tyvärr äter ingen av oss gröt av någon sort och inte heller julskinka (jag brukar äta en flisa på julafton bara för att det är julafton) :)
Äter mycket vilt som vi får gratis av familjemedlem som jagar så kött köper vi sällan.
Jag brukar dryga ut vanliga maträtter med sånt som är billigt.
T ex korvstroganoff brukade jag förr ta en hel falukorsring till och få två måltider över. Nu kan jag använda en tredjedels ring och flla ut med grönsaker och få samma volym mat.
Allt som är kiloprismässigt billigare än huvudingrediensen drar ner kostnaden.
Favoriterna att dryga ut med är
Torra röda linser, speciellt i köttfärs
Rivna eller skurna morötter
Frusen spenat
Frusen wokmix
Broccoli
Champinjoner eller egenplockad svamp
Utöver det så hittar jag på mat utefter vilka färska ingredienser så som kött som är billigt för stunden. Jag bunkrar allt annat när det är billigt så jag aldrig behöver akutköpa något när det är dyrt. Sist men inte minst så köper jag alltid storpack, trotts att vi bara är två vuxna.
Sen fryser jag in allt i portionsstorlekar för framtida måltider.