• hundtok

Tipsa varandra om billig och bra mat?!

Vi tänkte försöka dra ner på matkostnaderna nu efter nyår. Tar gärna mot tips på prisvärd och barnvänlig mat. Så lite halvfabrikat som möjligt. Någon mer som går i sammanbakar så vi kan tipsa varandra?

• Svar på tråden Tipsa varandra om billig och bra mat?!
  • nnnnnnnn

Ett bra tips, om man nu inte lider av akut proteinbrist är att göra vego-färs av:

2 dl matvete  + 1 paket krossade eller passerade tomater + lika mycket vatten + tacokrydda. Kokas ca 40 minuter, häll på extra vatten om det blir torrt.

Det kostar inte många kronor jämfört med köttfärs, om man inte köper det billigaste i sortimentet. Dessutom är det konserver och torrvaror så det är lätt att förvara hemma.

Sen gör vi alltid egen tacokrydda. Godare än köpt och inte alls så mkt salt och socker.
    Ganska dyrt när man köper kryddorna, men sen räcker 2 msk till 500 g färs så det varar länge. Här där vi bor är det extremt mycket billigare med kryddor på Willys, jämfört med ICA så vi passar på att köpa där. De har storpåse av både paprikapulver, oregano och spiskummin. 1 burk anchochili räcker till 2 omgångar kryddblandning.

1 ½ dl

3 msk anchochilipulver 2 tsk paprikapulver 3 msk spiskummin 1 1/2 msk salt 2 tsk socker 1 tsk oregano
    Behöver man även hålla kostnaderna nere för tillbehören så har jag några tips till:
    Riv ostkanter när osten börjar bli tråkig = har riven ost i frysen att ta fram. Även nu efter jul, kan man fynda god och bra ost, så köp lite extra och riv. En liten påse "taco-ost" kan kosta över 100 kr/kg, nu kan man hitta ost för 30 kr/kg.

För att fylla ut och för att det gör tacon saftig och god - riv morötter fint och ta i. Låter konstigt, men är kanongott!
    Annars gäller det som vanligt - bunkra konserver när det är bra pris, både majs och olika bönsalsor eller bönkonserver är bra att ha i tacon.
    Och det som är dyrt, köper man lite av...
  • Virvlande89

Vi minskar alltid matbudgeten efter jul, ser till att äta ur frysen och köpa billiga reavaror i affären. Vi har dock varit duktiga på att tömma frysen i december, så vi behöver fylla på lite.

Idag köpte jag två kilo svensk kyckling (bröstfiléer från garant, 130 kr för allt) som jag marinerar i vitlök, chilisås, soya och blandade kryddor över natten. Imorgon ska jag ugnssteka dem. Till middag imorgon äter vi (jag och mannen) varsin filé tillsammans med fullkornsris blandat med grönsaker (hackar ner paprika, broccoli, blomkål och morötter som fått koka en stund och blandar i riset).

Resterande filéer kommer frysas in hela eller i bitar. I veckan kommer vi även äta kycklingsallad, så en filé får vara kvar i kylen.

• nnnnnnnn
    Virvlande89 skrev 2017-01-01 19:00:04 följande:
    Vi minskar alltid matbudgeten efter jul, ser till att äta ur frysen och köpa billiga reavaror i affären. Vi har dock varit duktiga på att tömma frysen i december, så vi behöver fylla på lite.

Idag köpte jag två kilo svensk kyckling (bröstfiléer från garant, 130 kr för allt) som jag marinerar i vitlök, chilisås, soya och blandade kryddor över natten. Imorgon ska jag ugnssteka dem. Till middag imorgon äter vi (jag och mannen) varsin filé tillsammans med fullkornsris blandat med grönsaker (hackar ner paprika, broccoli, blomkål och morötter som fått koka en stund och blandar i riset).

Resterande filéer kommer frysas in hela eller i bitar. I veckan kommer vi även äta kycklingsallad, så en filé får vara kvar i kylen.
    Oh ja!
    Det gör vi med - rensar ut ur frysen, kylen, skafferiet.
    1 gång i december/januari + 1 gång under sommaren.
    Så blir det där billiga som man inte riktigt hade en plan för, använt till slut + att de tider som folk i allmänhet har ont om pengar (jul + semester) blir billigare än andra månader vad gäller maten.

• sextiotalist

Soppor. Där är endast fantasin som sätter gränser. Morotssoppa, broccolisoppa, tomatsoppa, potatis och purjolöksoppa, löksoppa.

Grytor, med grytkött och billiga rotfrukter.

• Råttgården

Gröt. Blanda olika sorters mjöl och gryn. Fyll på med frön och nötter (rostas gärna!) och bitar av färsk eller torkad frukt.

Ärtsoppa, linssoppa, grönsakssoppa (rotfrukter är billigt nu!).

Baka eget bröd. Blanda och rosta egen müsli.

Köp inte mer än ni vet att ni äter. Slängd mat är dyr mat.

• Carambolan
    Råttgården skrev 2017-01-01 19:49:22 följande:

Köp inte mer än ni vet att ni äter. Slängd mat är dyr mat.

Och tvärt om: lär dig köpa mycket av sådant du vet att ni äter och som är torrvaror eller enkelt att frysa in. Bunkra när det är extrapris men bara sådant som faktiskt går åt.
  • Virvlande89

Usch! Idag köpte jag (förutom den frysta kycklingen jag nämnde i förra inlägget) färsk kyckling för 99kr/kg. Nu såg jag att den kommer kosta 69:95 kr/kg imorgon!

Det är på hemköp och deras flygblad för nästa vecka går ju att se efter klockan 20 på söndagar.. det där med att ha is i magen kan vara bra. :P

• husetsfru

Skinkor är riktigt billiga nu efter jul.

I dag köpte vi en svensk lättrökt julskinka för 29:90kr/kg. (Nu står den i ugnen och i morgon ska den skivas upp och frysas =smörgåspålägg lång tid frammåt)

Vanlig färdigkokt kostade 9:90kr/kg :)

• hundtok

Många bra tips!
    Tyvärr äter ingen av oss gröt av någon sort och inte heller julskinka (jag brukar äta en flisa på julafton bara för att det är julafton) :)

Äter mycket vilt som vi får gratis av familjemedlem som jagar så kött köper vi sällan.

• Physalis

Jag brukar dryga ut vanliga maträtter med sånt som är billigt.

T ex korvstroganoff brukade jag förr ta en hel falukorsring till och få två måltider över. Nu kan jag använda en tredjedels ring och flla ut med grönsaker och få samma volym mat.

Allt som är kiloprismässigt billigare än huvudingrediensen drar ner kostnaden.

Favoriterna att dryga ut med är

Torra röda linser, speciellt i köttfärs

Rivna eller skurna morötter

Frusen spenat

Frusen wokmix

Broccoli

Champinjoner eller egenplockad svamp

Utöver det så hittar jag på mat utefter vilka färska ingredienser så som kött som är billigt för stunden. Jag bunkrar allt annat när det är billigt så jag aldrig behöver akutköpa något när det är dyrt. Sist men inte minst så köper jag alltid storpack, trotts att vi bara är två vuxna.

Sen fryser jag in allt i portionsstorlekar för framtida måltider.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Tipsa varandra om billig och bra mat?!