• Hallonen

tätt mellan syskon, hur är det 'egentligen'?

Hej! Jag och min sambo fick barn för ett halvår sedan och vi är redan sugna på att snart påbörja bebisverkstad för #2. Jag är nyfiken på er med ca 1,5-2 år mellan barnen.

1) hur blir vardagen med två små?
    2) nackdelar/fördelar med tätt mellan syskon?
    3) personliga upplevelser och erfarenheter uppskattas med stort intresse.

Love is composed of a singel soul inhabiting two bodies
  • Svar på tråden tätt mellan syskon, hur är det 'egentligen'?
  • Dixie

Vi har 23 månader mellan våra äldsta och jag tror det beror mycket på vilken typ av barn man får om det går smidigt eller inte. Vår 1:a var aldrig svartsjuk eller var till något bekymmer när lillasyster kom, medan kusinerna med samma åldersskillnaden hade bekymmer - bl.a. med svartsjuka, att storasyster inte var snäll mot lillebror.

Jag tyckte det var praktiskt, storebror sov fortfarande middag när lillasyster kom - vilket gjorde att jag fick en "paus" mitt på dagen, han hade inte stora krav på underhållning utan lek hemma räckte osv.

• Hallonen
    Dixie skrev 2017-01-01 22:13:57 följande:

Vi har 23 månader mellan våra äldsta och jag tror det beror mycket på vilken typ av barn man får om det går smidigt eller inte. Vår 1:a var aldrig svartsjuk eller var till något bekymmer när lillasyster kom, medan kusinerna med samma åldersskillnaden hade bekymmer - bl.a. med svartsjuka, att storasyster inte var snäll mot lillebror.

Jag tyckte det var praktiskt, storebror sov fortfarande middag när lillasyster kom - vilket gjorde att jag fick en "paus" mitt på dagen, han hade inte stora krav på underhållning utan lek hemma räckte osv.

Hej och tack för svar! Precis som du säger vet man ju aldrig vad man får för barn. Vår bebis har vart en extremt lätt och kravlös bebis och man blir ju lite nervös inför #2. Kan ju lika gärna vara raka motsatsen.

Hur var omställningen från en till två? Tvåbarnschock? Tankar under graviditeten? Rädd att man inte ska orka med i takt med att bebis blir äldre och vill ha mer underhållning. Eller att man missar mycket då första fortfarande är så liten. Du får gärna dela med dig av dina tankar om du vill.
  • GrönaDruvan

Jag blev gravid när äldsta sonen var 7 månader. Det skiljer ca.15 månader på barnen.
    Det var tufft i början och barn nr.1 var väldigt aktivt och krävande. Vi fick det dåligt och jag blev deprimerad.
    Det är som att ha två bebisar men med väldigt olika behov. Jag önskade många gånger att vi väntat några år med andra barnet, för den tiden med första barnet kommer verkligen aldrig igen. Hade ofta skuldkänslor över det.
    Nu när barnen är äldre är det toppen att ha tätt. Redan vid 3-4 år så lekte de så bra ihop och gör fortfarande nu när de snart blir 7 och 8.
    De är super taighta och klarar sig knappt utan varandra och tror nog att de bråkar relativt lite för att vara syskon.
    Så det finns både fördelar och nackdelar med barn tätt.
    Nu är jag gravid igen och tänkte ha en sladdis att mysa med när killarna är i skolan. Som att börja om...men livet blir aldrig som man tänkt och nu sitter jag här gravid med tvillingar..... Nu återstår att se om det är som jag hört...att pseudotvillingar är jobbigare än riktiga tvillingar... Kommer ju verkligen kunna jämföra sen!

• Hallonfrossa

Hej!

Vi har 16 månader mellan nr1 och nr 2, nr var ett väldigt lättsamt barn och tog lillasyster väldigt bra, de har varit bästa vänner hela livet och alltid lekt ihop, det har aldrig varit några problem, det är nu på senare år de bråkar en del, men så är de ju med syskon ;)

Vi har en liten på 7 månader just nu och försöker nu skaffa ett syskon till, lyckas vi nu kommer det bli mellan 15 och 16 månader emellan desamma 2 oxå, vi har även testat att ha några år emellan syskon, men de är enligt mig inte att rekommendera.

Men allt är så olika och hur det än blir får man alltid vardagen att funka på ett eller ett annat sätt, man lixom växer ihop med sin egen vardag, och det som funkar för oss kanske inte funkar för er.

Vad ni än väljer så tror jag det kommer bli super bra :)

• Guapa

Jag kommer följa den här tråden. Väntar mitt andra barn när som helst nu. Det är dock lite längre mellan dem, 2,5 år, men just nu känner jag att det är på tok för tätt :) Min stora kille är en riktig vilding - stark, snabb, nyfiken och glad men lyssnar inte för fem öre. Han smiter och springer rätt ut i trafiken så fort han får chansen och tycker det är jätteroligt när jag skriker på honom. Jag känner att det här kommer att bli en väldigt stressig första tid för mig med två barn men förhoppningsvis kommer det bli bättre när de blir lite äldre. Så här i efterhand skulle jag nog väntat ett år till så han förhoppningsvis var lite mer förståndig och inte så högrisktagande ;)

• Hallonfrossa
    Guapa skrev 2017-01-01 22:26:50 följande:

Jag kommer följa den här tråden. Väntar mitt andra barn när som helst nu. Det är dock lite längre mellan dem, 2,5 år, men just nu känner jag att det är på tok för tätt :) Min stora kille är en riktig vilding - stark, snabb, nyfiken och glad men lyssnar inte för fem öre. Han smiter och springer rätt ut i trafiken så fort han får chansen och tycker det är jätteroligt när jag skriker på honom. Jag känner att det här kommer att bli en väldigt stressig första tid för mig med två barn men förhoppningsvis kommer det bli bättre när de blir lite äldre. Så här i efterhand skulle jag nog väntat ett år till så han förhoppningsvis var lite mer förståndig och inte så högrisktagande ;)

Allt kommer säkert gå bra ska du se <3

Min flicka var 2,5 när lillasyster kom, hon var oxå vild men lugnade sig, nu vid 3 års ålder är hon dock värre än någonsin men jag tror att hon snart kommer lugna sig :)

Lycka till och grattis till graviditeten :)

När är.du beräknad?
  • Hallonen
    GrönaDruvan skrev 2017-01-01 22:22:11 följande:

Jag blev gravid när äldsta sonen var 7 månader. Det skiljer ca.15 månader på barnen.
    Det var tufft i början och barn nr.1 var väldigt aktivt och krävande. Vi fick det dåligt och jag blev deprimerad.
    Det är som att ha två bebisar men med väldigt olika behov. Jag önskade många gånger att vi väntat några år med andra barnet, för den tiden med första barnet kommer verkligen aldrig igen. Hade ofta skuldkänslor över det.
    Nu när barnen är äldre är det toppen att ha tätt. Redan vid 3-4 år så lekte de så bra ihop och gör fortfarande nu när de snart blir 7 och 8.
    De är super taighta och klarar sig knappt utan varandra och tror nog att de bråkar relativt lite för att vara syskon.
    Så det finns både fördelar och nackdelar med barn tätt.
    Nu är jag gravid igen och tänkte ha en sladdis att mysa med när killarna är i skolan. Som att börja om...men livet blir aldrig som man tänkt och nu sitter jag här gravid med tvillingar..... Nu återstår att se om det är som jag hört...att pseudotvillingar är jobbigare än riktiga tvillingar... Kommer ju verkligen kunna jämföra sen!

Jag förstår! Ja det är såklart helt beroende på barnen då alla är olika. Hur mår du idag om jag får fråga?

Det är just samvetskvalet jag är orolig inför. Att äldsta fortfarande är så liten när mini ev kommer. Men tänker att det är en vän för livet och att dom kommer ha såå stor nytta av varandra sen.

Men så spännande! Ja nu kan du verkligen jämföra. Hur är tankarna idag då? Stort grattis till bebisarna :)
  • Hallonen
    Hallonfrossa skrev 2017-01-01 22:25:38 följande:

Hej!

Vi har 16 månader mellan nr1 och nr 2, nr var ett väldigt lättsamt barn och tog lillasyster väldigt bra, de har varit bästa vänner hela livet och alltid lekt ihop, det har aldrig varit några problem, det är nu på senare år de bråkar en del, men så är de ju med syskon ;)

Vi har en liten på 7 månader just nu och försöker nu skaffa ett syskon till, lyckas vi nu kommer det bli mellan 15 och 16 månader emellan desamma 2 oxå, vi har även testat att ha några år emellan syskon, men de är enligt mig inte att rekommendera.

Men allt är så olika och hur det än blir får man alltid vardagen att funka på ett eller ett annat sätt, man lixom växer ihop med sin egen vardag, och det som funkar för oss kanske inte funkar för er.

Vad ni än väljer så tror jag det kommer bli super bra :)

Hej och tack för svar! Då tycker du att tätt är det som fungerar bäst för er med andra ord? Hur kommer det sig att du ser mer fördelar med tätt än mellan flera år mellan syskon - om du nu har erfarenhet av båda passar jag på att fråga. Vad är de största fördelarna och nackdelarna med tätt förutom att dom har kul ihop och vad blir skillnaden med några år mellan? :)
  • Hallonen
    Guapa skrev 2017-01-01 22:26:50 följande:

Vad roligt, grattis! Jag förstår. Jag är därför lite orolig att det är det som är nackdelen med för tätt - att 'stora' ännu är så liten. Men hoppas du får lite goda tips och pepp inför bebis #2 ankomst. Vet ni vad ni väntar för en liten eller blir det en överraskning på förlossningen? :)
  • Jw83

Vi har mindre än 1.5 år mellan våra. Det har gått bra. Inte så mycket svartsjuka men fullt upp hela dagarna och nätterna. Vi har kunnat behålla våra egna hobbys.

Det har dock krävts att vi båda varit fl samtidigt en längre tid. Islutet av graviditeten så är det inte säkert att man klarar av ständiga lyft, eviga vakennätter och att ständigt jaga. Då var det nödvändigt att vi var två. Detär ju också bra attvara två första halvåret med bebisen. Då slipper den stora känna sig undanputtad vid amning osv.

Svar på tråden tätt mellan syskon, hur är det 'egentligen'?