• Anonym (q)

Hur lära sig att strunta i vissa saker

Säg åt kompisar att ska de sova över får de ta med sig en sovsäck eller sitt eget täcke så ni slipper få så mkt tvätt. Det kan de säkert fatta. Sen tycker jag ni ska prata med kompisarnas föräldrar för de får ju då "lugna" helger om deras barn alltid sover hos er. Prata med dem om att de får sova över på andra stället emellanåt också + detta med egna sängkläder om det ska sovas över (givetvis får era barn gör likadant om de sover hos kompisen). Jag skulle inte heller vilja att mina barns vänner sov här varenda helg. Nån gång i månaden är ok. 

Jag har både egna och extrabarn och jag städa inte alls i deras rum (nian egna barn tjatar jag en del på men bonusbarnen får deras pappa i så fall säga till om det behövs) 
    Matfrågan förstår jag också då mina tonåringar ibland äter oss hur huset, haha. Det är väl ett minikrav att de åtminstone städar undan efter sig. Ibland har jag kört med lappar i köket "ställ in i kylen efter dig" "ställ disken i diskmaskinen" och ibland står det lappar i kylskåpet på lådor "mammas matlåda" = den får de inte äta av eftersom jag ska ha den till jobbet nästa dag. 

Prata med era egna barn om detta innan det dyker upp kompisar nästa gång och säg att om de inte klarar av att hålla åtminstone den ordningen i köket kan inte kompisar sova över så ofta.

Svar på tråden Hur lära sig att strunta i vissa saker