Hur lära sig att strunta i vissa saker
Jag håller med om att det skulle vara bra med lite gemensamma regler.
Kan ni inte ha ett familjeråd och prata igenom hur ni skulle vilja att det var?
Antingen kan mötet vara helt öppet om ni är flexibla inför barnens egna förslag.
Alternativt så tänker du och mannen ut hur ni vill ha det först, och sen presenterar ni det under ett möte med barnen. Där får ni avgöra hur stort behovet är av förändring och vad som ska vara minimi-nivån liksom.
Det skulle kunna vara så att:
-man får ha kompis att sova över en gång per vecka, två gånger per vecka under lov
-man ska dammsuga sitt rum och plocka i ordning en gång per vecka
-man hjälper till att plocka ur diskmaskin/gå ut med sopor/hänga tvätt/kratta löv eller vad det nu må vara en gång per vecka
Då blir det väldigt enkelt för alla inblandade, du vet att de vet vad som gäller och det kanske lugnar din stress lite. För då kan du se framför dig att det kanske kommer att sova andra barn här två gånger under en lovvecka men inte mer än så. Till exempel.
Gällande maten så hade jag inte accepterat gnäll utan att få något konstruktivt tillbaka. Det enklaste där är att inte tjafsa. Utan be barnet/barnen att skriva ner ett antal maträtter som de gillar och sen kör ni på dem när de är hos er. Det finns annat att lägga sin energi på och blir det köttbullar och pannkaka varannan dag så brukar de flesta barn efter ett tag tröttna och öppna upp för annat.
Min syster gjorde så ett tag med ett barn som BARA åt stekt falukorv och makaroner. Hon gjorde en rejäl laddning så att det fanns matlådor med detta i kylen att värma till barnet (och för att slippa laga flera rätter varje dag). Övriga familjen åt annan mat. Efter två veckor hade barnet tröttnat och började smaka på lite andra grejer och efter tre månader var barnet helt klart med på att det fanns mer än en rätt som var god och som man kunde äta ![]()