• erijon

Bf sept 2017

erijon skrev 2017-05-19 12:46:52 följande:

Har ni börjat läcka bröstmjölken än? Någon?

Kanske vanligast bland omföderskor. Jag har inte det än, men jag tycker det drar i brösten ibland sådär som när dem är så fyllda med mjölk att man måste tömma dem lite. Nästan rädd att börja läcka redan. Är bara i vecka 21 just nu haha. Men omföderska så det är ju inte omöjligt.

Med första kom inte en droppe ut innan barnet var fött! Tror inte jag hade några känningar att mjölken var påväg då heller.

Ingen aktiv alls???
  • erijon

Jag vill nog påstå att jag mår oförskämt bra.får halsbränna ibland.
    Tror inte jag kan klaga på något annat.

Bebis sparkar MASSOR, det känns så tydligt och syns på magen! Tycker magen blivit riktigt fin, hård och relativt rund haha.
    Tror jag gått upp 4kg totalt, så jag kan inte påstå att det syns annat än i och på magen. Jag är helnöjd.

Har en vän som är va 2 mån före mig i grav. Mår inte lika bra, alls. Och är första barnet. Jag mår prima med andra också. Känns nästan lite fel.

• erijon

19 juni ska jag på mitt första samtal med aurora.
    Känns jättebra. Är så klyvd inför förlossningen!

Med förra gången blev jag igångsatt 11 dagar över tiden pga misstanke om havandeskapsförgiftning, sonen mådde sådär, det såg ut att vara lite fostervatten osv. Var öppen 1,5 cm på naturlig väg.
    Blev igångsatt med ballong för att öppnas 4cm. Fick värkstimulerande dropp osv. När jag var öppen 6cm hände inte så mycket. Sonen började bli stressad i magen och beslut om akutsnitt togs.
    Pang så hade jag ett barn. Vill aldrig uppleva det på det viset igen. När sonen var ute berättade läkaren "din moderkaka var mycket föråldrad. Skulle säga att du gått över tiden minst 3 veckor!! Det är inte konstigt att barnet mådde som det gjorde!"

Så nu ska jag få träffa en barnmorska från förlossningen och gå igenom förra förlossningen. Prata om alternativ och planer inför kommande. Ev. Snitt. Om inte, hur kan jag känna mig trygg? Jag vet inte själv såhär rakt upp och ned. Är inte förlossningsrädd.
    Jag VILL föda vaginalt. Men vågar kanske inte pga vad som kan ske på vägen. Ska jag snittas ska det vara väl planerat, i god tid innan beräknat.
    Jag är så rädd , men jag vet knappt för vad.

• erijon
    Fiansess skrev 2017-06-01 09:51:44 följande:

Juni idag och snart bara 3 månader kvar av graviditeten och nere på 2-siffrigt om ett par dagar :). Känns som att sommaren kommer gå jättesnabbt!

Häromkvällen kunde jag tydligt känna bebisens fot. Såå häftigt!!! Den hade hicka så jag kunde lätt lokalisera ryggen och rumpan på den och när jag tryckte med handen precis vid livmoderns kant kunde jag känna hur den drog foten över mina pressande fingrar. Även mannen kände. Läskigt men otroligt häftigt!! Tyvärr inte lyckats fler ggr dock ;).

Min foglossning blir värre och värre, jag tar mig knappt fram på jobbet nu och haltar något hemskt. 2 veckor kvar idag till semester!! Men fortfarande inga besked om graviditetspenning som jag sökt efter semestern....

Åh. Vad jag blir avundsjuk. Jag har typ 123 dagar kvar..känns verkligen som en evighet :(

Härligt att känna kroppsdelar! Vilken vecka är du i? Jag är i vecka 23 och känner/ser extremt myclet rörelser men kan inte avgöra vad för kroppsdelar jag känner. Plus att dem kommer och det går så fort.. så jag hinner inte känna riktgt mer än att hela magens innehåll flyttades haha!

Var slutar er livmoder i vilken vecka?
    Jag är ju liten. Men min livmoderkant slutar ca 3-4 cm ovanför naveln. Jag har nog Max 5 cm kvar då, upp till där revbenen går ihop. Det är ju sjukt? Eller?

Jar ju verkligen gått en full (mer än full) graviditet innan med helt normala mått. Så det är ju inget konstigt så.. men vadfasen?! I vecka 30 ca, står det ju på nätet att livmoderkanten sträcker sig 10 cm ovanför naveln..?! Jag är ju bara i vecka 23.
  • erijon
    Juliii86 skrev 2017-06-05 11:00:50 följande:
    Tack :) Det är lite störande när de ska kommentera min mage att den är liten och det gör mig lite ledsen också. Det är inte så jätte kul. Men har börjat förstå mer att min mage ser bra ut :) Får försöka inte lyssna så mycket på vad andra säger och istället koncentrera mig på vad bm säger till mig.

Vad tycker ni när folk kommenterar era gravida magar?
    Jobbigt med kommentarer. Ofta får jah höra "när är det dags"
    Och när jag svara:-
    "Men oj!!! Och du är redan så stor. Var ska detta sluta?"

Så stor är jag inte :(

Hatar också när folk ska röra. Min mage! Även nära vänner. Fyyy, lägg av. Känner mig så obekväm med det! :(
  • erijon

Hur mår ni allmänt?

Börjar känna vissa dagar att jag bara inte vill, orkar eller klarar av någonting.
    Typ känner mig matt. Inte av smärta, att jag har ont i kroppen eller så men såå slut bara.

Speciellt på jobbet. Jag önskar jag bara bör sjukskriven så jag kunde lägga min lilla energi på min familj, barnen och mannen istället för att köra slut på jobbet och komma hem och känna att jag bara vill försvinna.

• erijon

Hur mår ni allmänt?

Börjar känna vissa dagar att jag bara inte vill, orkar eller klarar av någonting.
    Typ känner mig matt. Inte av smärta, att jag har ont i kroppen eller så men såå slut bara.

Speciellt på jobbet. Jag önskar jag bara bör sjukskriven så jag kunde lägga min lilla energi på min familj, barnen och mannen istället för att köra slut på jobbet och komma hem och känna att jag bara vill försvinna.

• erijon
    Juliii86 skrev 2017-06-07 21:16:29 följande:
    Så kan jag känna vissa dagar att jag inte orkar med något men känner av tröttheten hela tiden, att man är slutkörd. Nu har vi mycket på jobbet att vi behöver stanna över på jobbet innan vi går på semester måste alla order skickas. Jag brukar ju sova när jag kommer hem för kan inte hålla mig vaken och sedan sova igen vid 22.00 tiden. Usch det är jobbigt detta men vi får försöka tänka positivt och även försöka ta hand om oss när vi inte mår bra. Gör så gott du kan..
    Ja exakt så är det.. jag brukar dock inte ha möjlighet att sova efter jobbet pga barnen hemma. Varannan vecka jobbar sambon senare och är hemma strax innan 18, då är jah själv med sonen = sällan sova. Han vill leka ute själv och då vågar jag inte somna!
    Den andra vexkan är båda barnen här och sambon hemma ca 16, då är det annat. Men då försöker vi ju kanske laga mat ihop osv.

Jag somnar därmed alltid kring 20-21 på kvällarna! Vaknar typ för att borsta tänderna och gå till sången om jag inte redan är där. Somnar om på två minuter igen.
  • erijon

Vart hos barnmorskan idag, vecka 25. SF mått är 25cm.. hade SF 25cm med tidigare barn i vecka 28!

Bra järn och blodsocker så slipper järntabletter. Precis som med sonen! :) känns väldigt bra!

Lyssnade på bebis som rörde sig otroligt mycket och sparkade bort dopplern :) Känns skönt!!

• erijon
    Fiansess skrev 2017-06-15 22:35:50 följande:
    Oj så skönt att slippa järntabletter. Grattis!! :)

SF-mått ska följa veckan fram till vecka 27-29 sa min bm, om jag inte minns fel veckor nu..... Hade 22cm i vecka 21+ och jag är nu mindre än med båda mina andra barn. Se vad måttet blir nästa gång:).

Jag ska dit på måndag. Blir en halvdag... Glukosbelastning, barnmorska och sedan läkare med 1.5 timme emellan. De ska kolla tappen pga alla sammandragningar och prata lite om min foglossning eftersom jag knappt kan ta mig fram.

Men nu är det semester så det känns sååå bra!! :)
    Ja verkligen! Jasså? Aldrig hört eller sett någonstans. Dessutom aldrig hört någon som haft så (mer än när jag googlade). Både jag, min syster och en vän hade typ 22 cm i vecka 24. Men denna grav hade jag mycket högre.

Min mage är ganska stor redan.. men går ju in i vecka 26 på måndag, så det är ju inte så himla konstigt.

Låter inte kul med glukosbelastning. Hur går der med sammandragningarna? Tror du dem påverkat tappen?

Jag drömmer ofta numera att bebis föds. Är rädd att han kommer tidigt. Vet verkligen inte varför. Föder gärna i vecka 37 typ dock! Med sonen gick jag över 18 dagar. Inte så kul!
Svar på tråden Bf sept 2017