• Juliii86

Bf sept 2017

erijon skrev 2017-06-05 14:30:20 följande:
    Jobbigt med kommentarer. Ofta får jah höra "när är det dags"
    Och när jag svara:-
    "Men oj!!! Och du är redan så stor. Var ska detta sluta?"

Så stor är jag inte :(

Hatar också när folk ska röra. Min mage! Även nära vänner. Fyyy, lägg av. Känner mig så obekväm med det! :(
    Usch vad jobbigt när man får sån kommentar. Förstår dig också att det känns onödigt att ens kommentera om det. Det hade jag inte heller tyckt om någon hade sagt så till mig.

Jag är också lite emot när folk på jobbet eller vänner ska röra min mage, tycker inte det är så speciellt roligt men när min syster eller mamma rör min mage har jag inget emot. En sak till som jag stör mig riktigt på är när folk ska titta på min mage för att se om magen växer bara för att den ser "liten ut"Skrikandes
  • Juliii86
    erijon skrev 2017-06-07 11:55:43 följande:

Hur mår ni allmänt?

Börjar känna vissa dagar att jag bara inte vill, orkar eller klarar av någonting.

Typ känner mig matt. Inte av smärta, att jag har ont i kroppen eller så men såå slut bara.

Speciellt på jobbet. Jag önskar jag bara bör sjukskriven så jag kunde lägga min lilla energi på min familj, barnen och mannen istället för att köra slut på jobbet och komma hem och känna att jag bara vill försvinna.

Så kan jag känna vissa dagar att jag inte orkar med något men känner av tröttheten hela tiden, att man är slutkörd. Nu har vi mycket på jobbet att vi behöver stanna över på jobbet innan vi går på semester måste alla order skickas. Jag brukar ju sova när jag kommer hem för kan inte hålla mig vaken och sedan sova igen vid 22.00 tiden. Usch det är jobbigt detta men vi får försöka tänka positivt och även försöka ta hand om oss när vi inte mår bra. Gör så gott du kan..
  • Juliii86

Måste bara fråga er... vad har ni för järntabletter? Jag köpte den dyraste varianten för enligt bm så ska den inte krångla med magen som de andra järntabletter. Den heter Sideral forte. Efter 4-5 dagar med tabletter började må jätte konstig i magen och har tyvärr inte vågat äta dom mer :( Kunde inte äta mat och mådde pyton vilket gjorde att jag åt knappt vid frukost och lunch. Det resulterade mer trötthet.

• Juliii86
    josefiina skrev 2017-06-08 14:50:48 följande:

Jag äter Niferex då de skulle vara skonsammare mot magen. Tycker de funkar bra jag är inte ett dugg hård i magen. Ja iofs kanske snarare tvärtom två dagar efter att jag började med dem fick jag springa akut på toan men sen har det ordnat till sig

Ok :) tack tipset. Då ska jag köpa den istället och se om det blir bättre av den.
    Fiansess skrev 2017-06-09 09:39:38 följande:

Jag äter också Niferex pga magen och de funkar bra förutom att järnvärdet då inte stiger :P

Men bm hävdar här att de är de bästa om man ska klara många utan att det påverkar magen. Värt o testa för dig om du mår så dåligt av de andra!

Jaha du kör också med den. Ja, Det får bli att testa den eftersom den andra inte hjälper mig mot magen. Synd bara att jag har kastat pengarna i sjön för den kostade skjortan!
  • Juliii86
    erijon skrev 2017-06-10 07:07:53 följande:

Ja exakt så är det.. jag brukar dock inte ha möjlighet att sova efter jobbet pga barnen hemma. Varannan vecka jobbar sambon senare och är hemma strax innan 18, då är jah själv med sonen = sällan sova. Han vill leka ute själv och då vågar jag inte somna!

Den andra vexkan är båda barnen här och sambon hemma ca 16, då är det annat. Men då försöker vi ju kanske laga mat ihop osv.

Jag somnar därmed alltid kring 20-21 på kvällarna! Vaknar typ för att borsta tänderna och gå till sången om jag inte redan är där. Somnar om på två minuter igen.

Fy så jobbigt du har det :( Förstår att det måste kännas jobbigt när man är så trött hela tiden. Ja det brukar vi också göra att vi står tillsammans och lagar mat. Hoppas att det blir bättre snart när du får semester och kan äntligen vila dig bättre. Krya på dig!
  • Juliii86

Angående om graviditetspenning fick jag brevet igår om att de har nekat min ansökan och jag misstänkte det då jag har ju blivit omplacerad men ändå inte. Jag jobbar ibland stående och ibland sittandes men det blir likt förbannat jobbigt som att sitta och stå upp. Så det blir att ringa till min handläggare som nekade min graviditetspenning. Jag vet att man inte kan bli beviljad om man blir omplacerad men jag jobbar ju exakt med samma sak bara att jag sitter ner. Vi har så få med personal att det inte räcker till så det blir att jag måste hjälpa till oavsett om blir omplacerad. Blir jag nekad igen på måndag då får jag sjukskriva mig för jag kan i alla fall inte fortsätta jobba i augusti det kan dom glömma och inte heller tar jag föräldrarpenning. Jag skrev också att jag får hjälp med bära tungt men ska dom behöva hjälpa mig bära tung varenda gång jag jobbar där.. är ju bara jobbigt för dom också. Tydligen så har dom pratat med min chef om detta men vet inte vad han har sagt till handläggaren.

• Juliii86
    Fiansess skrev 2017-06-17 17:24:56 följande:

Vad tråkigt!! Både min chef och jag skrev ett långt brev som bilaga där vi båda två skrev ganska likvärdiga saker. Mitt tips är att inte säga att du KAN få hjälp - det nappar fk direkt på. Skriv så utförligt som möjligt varför du ansöker och varför du som GRAVID inte kan jobba där sista tiden. Är det tunga lyft så skriv att det är stor risk för sammandragningar, trånga utrymmen - svårt att komma fram med en stor mage, stående och statiskt arbete - påfrestande för rygg, fogar osv då magen är stor och otymplig....

De är ju benhårda och jag vet inte vad du skrivit i din ansökan eller vad du jobbar med tyvärr :/. Hoppas att det löser sig! Brukar det vara problem för anställda att få havandeskapspenning?

Ja jätte tråkigt, dock är det min första graviditet så jag har ju inte den blekaste hur man skulle skriva det :( Du har rätt, borde ha skrivit att jag får hjälp med bärande o allt annat för de anser dom att man klarar av jobbet. Har ju skrivit alla möjliga som är jobbigt för mig men det kanske inte räckte till borde nog kanske varit mer tydligare om hur jobbigt det är. Jag jobbar med att montera ventilation med hjälp av en lim maskin som jag limmar fast ventilationsfilter på trä och plast ramar.

Ja, dom verkar vara benhårda som du säger... det räcker inte för att man säger man får hjälp fast än man lider till 100% oavsett hjälpmedel eller inte. Tråkigt bara att de kan bara förstå att man har de jobbigt som det är än att man ska behöva böna och be om graviditetspenning. Barnmoskan sa i alla fall att om jag inte får det beviljat skulle hon hjälpa mig sjukskriva mig. Min chef var ju inte så jätte tydlig på pappret, bara skrev tunga lygt som orsak och att jag blivit omplacerad. Han frågade mig om det fanns något mer han skulle skriva men vad fasiken vet jag om vad han ska skriva. Så jobbigt :( Får se vad handläggaren säger på måndag.
  • Juliii86
    Fiansess skrev 2017-06-17 23:10:17 följande:

Hmm ja det låter ju som tungt nog för att få det beviljat :/. Chefens motivering är nog tyngst. Är du omplacerad till arbete utan tunga lyft? Står det annars att även de nya arbetsuppgifterna innehåller det?

Jag tycker också att det är jättesvårt. En kollega hade sparat sin ansökan så jag tjuvkikade lite där samt så skrev chefen jättebra!!

Bra att bm redan sagt att hon hjälper dig! Håller tummarna på måndag!

Ja jag tycker det också det låter tungt jobb men men :( Jag skrev aldrig den nya arbetsuppgifter men däremot tog chefen upp det med FK står det på pappret.

Vad skönt att du fick hjälp av din kollega tyvärr så är jag den första som får barn på mitt jobb och alla andra har redan barn samt att de andra kommer från andra länder så jag hade inte mycket till hjälp där.

Ja det känns skönt att hon kommer hjälpa mig. Tack hoppas det löser sig. Kommer träffa min bm imorgon så det blir bra tajming med och ringa till FK.

Jag har samlat mig lite vätska på händerna märkte jag för många veckor sen och var tvungen ta av mig förlovnings och giftermålsring (glömt av det heter). Än så länge har inte fötterna gjort mig problem bara att dpm blir sjukt varma.
  • Juliii86
    Fiansess skrev 2017-06-19 13:52:42 följande:

Spenderat halva dagen på mödravården och äntligen hemma för att bara vila resten av dagen.

Vecka 27+4 idag. SF 26cm och mindre mot båda min tidigare graviditeter med ca 2-3cm i samma vecka. Känns skönt sommartid :P.

Hjärtljud på 144.

Glukosbelastningen gick sådär. Ny kontroll om 1 vecka med strikt kost till dess .... Kände det på mig!!

Järnvärdet står fortfarande still så extra provtagning och svar på det i veckan om hur vi ska gå vidare. Fortsätta med extra cvitamin och mina niferex tillsvidare iaf.

Inte mycket positivt för mig idag...

Undersökning av cervix gick dock bra. Inte påverkad alls utan troligen känns sammandragningarna bara mer pga min svåra foglossning.

Och så pratade vi förlossningsrädsla och kom fram till att jag ska ringa till Ofelia och prata om min rädsla för att föda hemma som det var nära på förra gången....

Åh vad tråkigt att järnvärdet inte gått upp som det skulle :( Hoppas att det hittar en lösning på vad du kan göra för att höja järnvärdet. Usch vad jobbigt att det inte gick bra med glukosbelastningen, håller tummarna på att det blir bättre snart. Inte så roligt att få dåliga värden Obestämd

Skönt att höra att cervix gick bra för dig, något positivt blev ju det :)

Tycker det är bra att man får stöd om man har förlossningsrädsla det hjälper en mycket för att kunna gå igenom det till nästa förlossning.
  • Juliii86

Själv var jag också hos barnmorskan idag och fick veta min urinprov som jag lämnade sist för jag nämnde att jag har sammandragningar och att jag läkte lite då och då. Barnmorskan ville då ta urinprov för att se om det inte är urinvägsinfektion som orsakar sammandragningar men proverna visade inga tecken på urinvägsinfektion vilket kände skönt. Bara att de hittade vita blodkroppar men att de trodde att det kunde vara flytningar.

Lämnade även papper på vilket BVC vi ville skriva in vårt barn samt vaccination om TBC.

Därefter kollade hon hjärtljudet och det slog fint sa hon med 140 och ibland gick den ner till 120 men hon sa att det brukar gå upp och ner så det inte var någon fara. SF måttet låg på 29 så det har gått upp 4 cm sen sist och jag var där för 4 veckor sen så det känns bra. Det var inga konstigheter med min kurva.

Järnvärdet hade gått upp väldigt lite, sist hade jag 111 och idag har jag 112 så hon gav rådet att inte ta tabletterna tillsammans med måltid som har med mjölkprodukt i för det kan förvärra järnvärdet. Det blir då att försöka ta de några timmar efter måltid. Får se om det hjälper då.

Hon tog även blodtryck och ett annat prov som jag inte minns nu var det var. Får se vad det visar på det provet.

Nu har man äntligen kommit till vecka 30 vilket jag har längtat så mycket. Har ju haft sån rädsla över att det ska gå snett i min graviditet som det har gjort tidigare så jag känner mig så underbart glad över att jag har kommit så långt. Hon sparkas också väldigt mycket vilket gör mig så trygg att hon är så livlig liten tjej Solig Man ser verkligen hur magen putar ut när hon sträcker sina fötter/händer eller rumpan/huvudet. Svårt att avgöra vilken kroppsdel det är. Hon vill gärna ligga på min vänstra sidan av magen så att magen ser sne ut. Så gulligt :) Har äntligen kunnat känna hennes kroppsdel på  magen när hon sträcker på sig.

Nu är det inte långt kvar till semester börjar, denna och nästa veckan kvar. Skönt!

Svar på tråden Bf sept 2017