Fiansess skrev 2017-06-17 17:24:56 följande:
Vad tråkigt!! Både min chef och jag skrev ett långt brev som bilaga där vi båda två skrev ganska likvärdiga saker. Mitt tips är att inte säga att du KAN få hjälp - det nappar fk direkt på. Skriv så utförligt som möjligt varför du ansöker och varför du som GRAVID inte kan jobba där sista tiden. Är det tunga lyft så skriv att det är stor risk för sammandragningar, trånga utrymmen - svårt att komma fram med en stor mage, stående och statiskt arbete - påfrestande för rygg, fogar osv då magen är stor och otymplig....
De är ju benhårda och jag vet inte vad du skrivit i din ansökan eller vad du jobbar med tyvärr :/. Hoppas att det löser sig! Brukar det vara problem för anställda att få havandeskapspenning?
Ja jätte tråkigt, dock är det min första graviditet så jag har ju inte den blekaste hur man skulle skriva det :( Du har rätt, borde ha skrivit att jag får hjälp med bärande o allt annat för de anser dom att man klarar av jobbet. Har ju skrivit alla möjliga som är jobbigt för mig men det kanske inte räckte till borde nog kanske varit mer tydligare om hur jobbigt det är. Jag jobbar med att montera ventilation med hjälp av en lim maskin som jag limmar fast ventilationsfilter på trä och plast ramar.
Ja, dom verkar vara benhårda som du säger... det räcker inte för att man säger man får hjälp fast än man lider till 100% oavsett hjälpmedel eller inte. Tråkigt bara att de kan bara förstå att man har de jobbigt som det är än att man ska behöva böna och be om graviditetspenning. Barnmoskan sa i alla fall att om jag inte får det beviljat skulle hon hjälpa mig sjukskriva mig. Min chef var ju inte så jätte tydlig på pappret, bara skrev tunga lygt som orsak och att jag blivit omplacerad. Han frågade mig om det fanns något mer han skulle skriva men vad fasiken vet jag om vad han ska skriva. Så jobbigt :( Får se vad handläggaren säger på måndag.