• Fiansess

Bf sept 2017

Spenderat halva dagen på mödravården och äntligen hemma för att bara vila resten av dagen.

Vecka 27+4 idag. SF 26cm och mindre mot båda min tidigare graviditeter med ca 2-3cm i samma vecka. Känns skönt sommartid :P.

Hjärtljud på 144.

Glukosbelastningen gick sådär. Ny kontroll om 1 vecka med strikt kost till dess .... Kände det på mig!!

Järnvärdet står fortfarande still så extra provtagning och svar på det i veckan om hur vi ska gå vidare. Fortsätta med extra cvitamin och mina niferex tillsvidare iaf.

Inte mycket positivt för mig idag...

Undersökning av cervix gick dock bra. Inte påverkad alls utan troligen känns sammandragningarna bara mer pga min svåra foglossning.

Och så pratade vi förlossningsrädsla och kom fram till att jag ska ringa till Ofelia och prata om min rädsla för att föda hemma som det var nära på förra gången....

• Fiansess
    Juliii86 skrev 2017-06-19 22:41:16 följande:

Själv var jag också hos barnmorskan idag och fick veta min urinprov som jag lämnade sist för jag nämnde att jag har sammandragningar och att jag läkte lite då och då. Barnmorskan ville då ta urinprov för att se om det inte är urinvägsinfektion som orsakar sammandragningar men proverna visade inga tecken på urinvägsinfektion vilket kände skönt. Bara att de hittade vita blodkroppar men att de trodde att det kunde vara flytningar.

Lämnade även papper på vilket BVC vi ville skriva in vårt barn samt vaccination om TBC.

Därefter kollade hon hjärtljudet och det slog fint sa hon med 140 och ibland gick den ner till 120 men hon sa att det brukar gå upp och ner så det inte var någon fara. SF måttet låg på 29 så det har gått upp 4 cm sen sist och jag var där för 4 veckor sen så det känns bra. Det var inga konstigheter med min kurva.

Järnvärdet hade gått upp väldigt lite, sist hade jag 111 och idag har jag 112 så hon gav rådet att inte ta tabletterna tillsammans med måltid som har med mjölkprodukt i för det kan förvärra järnvärdet. Det blir då att försöka ta de några timmar efter måltid. Får se om det hjälper då.

Hon tog även blodtryck och ett annat prov som jag inte minns nu var det var. Får se vad det visar på det provet.

Nu har man äntligen kommit till vecka 30 vilket jag har längtat så mycket. Har ju haft sån rädsla över att det ska gå snett i min graviditet som det har gjort tidigare så jag känner mig så underbart glad över att jag har kommit så långt. Hon sparkas också väldigt mycket vilket gör mig så trygg att hon är så livlig liten tjej Man ser verkligen hur magen putar ut när hon sträcker sina fötter/händer eller rumpan/huvudet. Svårt att avgöra vilken kroppsdel det är. Hon vill gärna ligga på min vänstra sidan av magen så att magen ser sne ut. Så gulligt :) Har äntligen kunnat känna hennes kroppsdel på  magen när hon sträcker på sig.

Nu är det inte långt kvar till semester börjar, denna och nästa veckan kvar. Skönt!

Min bebis vill också gärna ligga på vänster sida :). Måste vara mysigt i den delen :P

Jag tar järntabletterna med apelsinjuice! Kroppen tar bättre upp dem ihop med c-vitamin.

Härligt med semester för dig med snart!
  • Fiansess
    erijon skrev 2017-06-21 10:58:33 följande:

Var hos auroran i måndags. En alldeles underbar pensionerad dam som jag fick träffa!

Jag ska få göra upp en plan om min förlossning pga förra. Det ska stå med att jag inte ska bli igångsatt. Jag får göra extra ultraljud för att kolla fostervattenmängfen samt bebisens storlek.

Blev ju igångsatt "11 dagar" (enligt läkare 3v) över tiden pga liten bebis och typ inget fostervatten. Blev akutsnittad pga bebis hjärtljud låg på 70 alldeles för länge under värkarna.

Jag ska föda vaginalt sålänge förlossningen startar själv innan ett visst datum ( datum ej satt. Men hoppas strax innan BF iallafall) där jag ska ha ett planerat snitt Annas. För att undvika samma hemska situation som sist!

Ska få göra UL i vecka 28 nu, sen i 32 eller 34 igen. Så får dem visa hur vi går vidare. Beroende på vad det visas! Känns så jäkla skönt att få rätt stöd!

Oj så skönt!! Hos oss har de semesterstängt nu så jag ska få ett samtal i ca vecka 36 om min rädsla. Egentligen har jag haft två bra förlossningar tidigare och det är det som skrämmer mig.... att denna ska komma alldeles för snabbt. Hoppas att jag får samma fina bemötande som dig :)

Glad midsommar på er!!
  • Fiansess
    Juliii86 skrev 2017-06-24 12:38:13 följande:

Jag är så arg och ledsen att återigen har FK nekat min graviditetspenning.. Det känns så orättvisst att alla andra får det beviljat medans jag får stå och kämpa dagen ut när det är som jobbigast....

Usch vad tråkigt, har förstått att de är extremt hårda fk med gravpenning.

Vad säger din bm nu?

Idag har jag gjort ännu en glukosbelastning - GODKÄND!! Så underbart skönt!!

• Fiansess
    erijon skrev 2017-07-05 08:44:41 följande:

Hur mår ni?
    Jag ska på TUL på tisdag 11/7, och BM 13/7. Ska bli skönt att få se sparven igen och se så allt verkar bra. Nästa TUL blir i augusti, eller tidigare om detta på tisdag skulle visa något avvikande eller så. Men båda är inbokade redan, det är skönt.

Ska bli spännande att mäta magen på torsdag också. Den är så jäkla stor och otroligt många påpekar det och undrar om jag verkligen kan gå typ 3 månader till.. eller om det inte är tvillingar, trots allt. Sjukt jobbigt för jag oroar mig också för hur stor jag ska bli om det fortsätter såhär. Men det kan ju såklart plana av litegrann.

Känner att bebisen dock tar typ all plats där inne. Sparkar det vid revbenen så känner jag ju någon kroppsdel allra längst ner samtidigt.: eller bökar det på sidan av magen är det ALLTID på båda sidor. Ganska kul att chansa hur denna bebis ligger, för det blir helt ologiskt om man ska utgå från rörelserna. Haha

Börjat läcka bröstmjölk nu också. Inte så det rinner eller sådär egentligen men råkar jag klämma en gång så kommer det en droppe och så kan det komma ert par i bh-n efteråt.
    Känns faktiskt rätt bra, eftersom det med förra barnet inte kom en droppe förrän dag två efter förlossningen.

Jobbar min sista vecka nu innan mammaledigheten med stora sonen hela sommaren tills skolan börjar.
    Slitit som attan på jobbet (förskola) så ska verkligen bli skönt. Så påfrestande att aldrig hinna vila eller sitta still när det behövs.
    Har inga direkta krämpor mer än svårt att andas och röra mig pga stenhård mage. Så inte ska man klaga :)

Åhh vad skönt med Tul. Önskar verkligen också att jag fick det. Jag är så nervös och orolig denna gången...Orolig för stor bebis, orolig för liten bebis, orolig för att det ska vara något...osv. Hade varit så skönt att få se bebis en gång till.

Förstår att det är jobbigt med alla kommentarer, försök att bara strunta i dem <3 Magen planar säkert ut. Fortfarande stort SF?

Jag ska till BM imorgon, ska bli skönt! Jag har en alldeles för lugn bebis i min mage.... Den sparkar o rör sig men inte mot revbenen och inget hårt eller känsla av att den har det trångt på något sätt. Jag känner liksom fortfarande mest kring naveln. Jag hoppas inte att det beror på en dålig tillväxt med liten bebis :/ SF har ju varit bra...

För övrigt mår jag bättre! Jag har tagit det lugnt nu i 3 veckor, klarar fortfarande knappt att gå utanför tomtgränsen men är iaf inte lika trött och orkeslös! Sover dock fortfarande inte om nätterna pga illamående och halsbränna men nu är det som om kroppen och huvudet vant sig vid sömnbristen ;).

Har ni handlat mycket till bebisen? Jag har äntligen fått tummen ur och skrivit en lista och var iväg o handlade en hel del häromdagen som jag kunde bocka av. Idag köpte jag även skötbord. Det enda stora kvar är säng....bestämt oss för en bedside crib denna gången :). Inte ens 10 veckor kvar....förhoppningsvis :P. Spännande!!!

• Fiansess
    erijon skrev 2017-07-12 18:34:07 följande:

Behöver fortfarande inte järntabletter, värdet är jättebra. Blodsocker jättebra. +8kg totalt. Känns kan jag säga.. vägde 51 precis innan /när jag blev gravid. Nu 59kg. Får jag välja så går jag Max upp 3kg till. Vill verkligen inte passera 65kg och jag vill inte bli så stor :( men det är ju svårt att påverka.

Jag skulle dock kunna skippa mycket onyttigt, men jag KAN inte. Har inte psyke för det. Speciellt inte just nu.

SFmått 27 ca, säkert strax över.

Enligt kurvan har magen "planat av" men inte bebis, iochmed att jag gjorde TUL igår.

BM sa att den andra barnmorskan aom mätte innan kan ha mätt lite annorlunda, eller så växte magen mer innan än nu. Men vi vet ju att bebis är alldeles perfekt :)

Hon kände att bebis låg med huvud långt ner i bäcken, precis vad dem sa på UL igår. Och det stämmer in på hur det sparkar. Inte ändrats på många dagar.. så han verkar hittat en mysig position. Minns ej när dem brukar fixera sig, men han var inte fixerad nu ialalfall. Det skulle väl mest vara lite väl tidigt OM han var det redan.

Vilken vecka är du i nu?

Jag var hos bm förra veckan- uruselt järnvärde som fortsätter sjunka men ännu inget farligt lågt. Ska ta det varannan vecka nu!

När jag var hos bm var jag i vecka 30+1 (idag 31+1). SF har planat rejält för mig - 28cm och hoppat ner från över normal till under normal. Dock ligger bebis med huvudet långt ner så troligen det. Får se vad det visar näst!

Jag tror att bebis senaste dagarna har fixerat sig. Min foglossning försvann nästan över en natt för några dagar sedan. Sååå skönt!! Från att inte kunna gå eller röra mig på flera månader kunde jag ta en promenad utan att det gjorde så ont att jag ville gråta. Den känslan!!! :)

Åh så mysigt med ul o nya bilder. Jag är också så nyfiken:).
  • Fiansess

Ja jag går upp mest med denna men inte så konstigt när jag varit sängliggande :/. Också grym ångest dock!! Gått från vältränad till stor överallt. Gått upp 12-13kg men siktar på max 15 nu!! Muskler har omvandlats till fett så förmodligen skulle vågen visat mer om jag inte varit vältränad innan :( Hoppas kunna hålla vikten lite mer nu om jag nu klarar lite promenader igen. Längtar dock efter löpning och styrketräning!

I övrigt mår jag som sagt bättre än någonsin. Illamåendet har äntligen, efter 7 mån lättat. Gissar att det med har att göra med att bebis sjunker längre ner. Nu vill jag nästan stanna tiden så jag får njuta lite av graviditeten :).

Lycka till på måndag Juliii86!! Hoppas du får bli sjukskriven nu <3.

• Fiansess

[quote=77844960]

Tjejer jag tror på oss att vi kan fixa detta med kg! Vi får försöka hålla oss starka så gott som det går även om vissa dagar känns som hopplöst. Det lösa sig på ett och annat sätt![/quote]

Såklart vi gör, härlig tid för höstpromenader har vi framför oss :)

Har ni täta kontroller hos bm nu? Från och med måndag om en vecka blir det varannan vecka för mig. Ska bli så skönt att få mer koll därifrån!

Klara med shopping? Vad får man inte missa? Vad är ert bästa tips? :)

• Fiansess
    Juliii86 skrev 2017-07-18 09:50:58 följande:

Glömde ju så klart svara på denna fråga, vi har köpt det mesta som vi tyckte det var viktigt för oss. Spjälsängsskydd och babynest tänkte jag sy själv. Det är bara blöjor som saknas och den biten tycker jag är svårt. Vet inte vilket märke jag ska köpa och vilken storlek? Har ni några tips?

Tyvärr har jag inte några tips att ge då jag är ny på detta så jag kan junsäkerligen glömt av det viktigaste Jag har som sagt köpt allt nytt eftersom det är första barnet

För mina barn har det mest fungerat med Libero. Också det jag har bäst erfarenhet av via jobbet...

Men det är bara att testa sig fram! Pampers är också bra, men för oss blir det libero även denna gången.

Strl 1 används nästan alltid först, om man inte får en bebis på 5kg....då passar nog strl 2 bättre. Oavsett kommer det ju gå åt förr eller senare så man kan lika gärna ha båda storlekar hemma ;).

Förlossningsbrev har jag aldrig haft med, men är ganska flexibel och tar det som det kommer... Alltid varit tydlig för min sambo (och numera man) med vad jag INTE vill och räknar med att han för min talan om jag blir för smärtpåverkad och inte kan eller orkar.
  • Fiansess
    Juliii86 skrev 2017-07-18 21:20:48 följande:

Ok tack så mycket för tipset :) Har också tänkt på pampers eller libero så det får bli något av dessa. Då får det bli att köpa storlek 1 till lilla dotter

Jaha ok jag förstår. Skönt att du har din man som hjälper dig vid förlossning, det känns ju så tryggt när dem kan hjälpa till och trösta en. Min man har ju inte så stor koll på hur han ska hjälpa mig så tänkte skriva på brev i stället så det underlättar för både mig och min man. Det ska bli spännande det här samtidigt lite skrämmande också men det kommer gå bra i vilket fall som helst.

Det kommer gå jättebra. Det är en häftig upplevelse men ja även skrämmande när man inte vet hur eller när det s?er :). Tänk så nära vi är nu !
Svar på tråden Bf sept 2017