• Juliii86

Bf sept 2017

erijon skrev 2017-08-02 10:02:20 följande:

Hej Hörrni. Är lite oroad just nu..

Förra grav så hade jag många tecken på havandeskapsförgiftning i slutet. Blev igångsatt direkt där (41+4) pga det, för lite fostervatten samt ett litet barn.

Nu är der fjärde dagen jag känner av den här läskiga och ihållande huvudvärken. Jag dricker massor av vatten så det ska inte lina vara vätskebrist. Jag sover och vilar mycket, det är inte heller nå överdrivet varmt här där jag bor. Kring 24grader, håller mig dessutom i skuggan utomhus. Känner mig yrslig också, tycker jag ser lite suddigt emellanåt. Inte hela dagarna eller hela tiden, men ändå så at jag regerat på det. Har inga synfel eller så i normala fall.

Allt har kommit plötsligt. Minns att blodtrycket var något höjt förra besöket, men inget BM sa något om. Ringt BMmottqgningen nu och de ringer upp 13.30. Tills dess vågar jag inte riktigt åka hemifrån.

Det bökar ordentligt i magen. Det gör mig illamående.. jättekonstigt. Gör riktigt ont också, men det är väl trångt antar jag.

Känner någon igen sig? Kanske oroar mig helt i onödan men tänker att ett urinprov och kolla trycket inte kan vara dumt.

Ska annars dit onsdag nästa vecka, men eftersom detta hållt i sig i flera dagar nu så vill jag ändå tala om det för barnmorskan och rådfråga lite.

Tycker det är bra att du ringde upp bm mottagning för att vara på säkra sidan att allt ser som det ska eftersom du tidigare haft tecken på havandeskapsförgiftning. Jag har inga erfarenhet kring havandeskapsförgiftning men det kan vara värt kolla upp det om du känner dig dålig. Lycka till och hoppas inte det är något på gång!
  • Juliii86
    erijon skrev 2017-08-02 12:28:14 följande:

Ja det känns bäst så! Dumt att vifta bort bara, även om jag säkert oroar mig i onödan. Är i vecka 32, och såhär på "slutet" är det ju inte helt ovanligt tydligen.. men det är TIDIGT för set fanns inga misstankar om det förrän efter BF med förra bebisen :/

Ja precis. Har man känsla av något inte stämmer så är det ju bra kolla upp det oavsett. Det är för din bebis skull och för dig så att ni mår bra :) Hur gick det förresten?
  • Juliii86
    erijon skrev 2017-08-03 07:48:41 följande:

Jag fick komma till förlossningen, urinprov helt blankt. Dvs inga proteiner eller något annat att anmärka på. Blodtrycket var bra konstigt nog 131/74, och ctgkurvan såg bra ut.

Lättnad! Bebis mår BRA!!!
    Men.. vad gör jag nu? Det är inte borta. Fattar inte vad det beror på.

Vad skönt att det inte visade något konstigt i dina prover och att bebisen också bra :) Hm, låter märkligt att du fortfarande har symtomen kvar? Det är inte migrän du har? För det hade jag för nån vecka sen och en till nån vecka innan dess. Annars vet jag inte riktigt vad det kan vara? Kan du inte ringa till din vårdcentral och rådfråga vad det kan vara?
  • Juliii86
    erijon skrev 2017-08-03 14:21:58 följande:
    Ja verkligen! Vore ju sorgligt om det skulle bli några tråkigheter såhär på sluttampen också.. så man inte får njuta det sista av att få vara gravid innan krabaten tittar ut. För nog allt är det jäkla mysigt och fint, även om jag inget hellre önskade än att bebis var ute hos oss!

Jo jag har migrän mer var faktiskt över ett år sedan sist och detta är inte likadant. Men det kanske kan te sig annorlunda under grav? Känns som ALLT kan ändras när man är gravid haha.

Huvudvärken är iallafall helt klart hanterbar idag, är ute i skuggan och har vågat mig på att köra bil med barnen så dem fick bada i mormors pool och hoppa studsmatta. Hon bor så mycket bättre till, lite mer mot landet i ett trevligt villaområde och vi bor mitt i stadssmeten med stor väg utanför balkongen liksom. Har dock jättebra lekpark och bakgård där barnen leker med kompisar osv.

Men ibland behöver dem komma iväg också. Dem har blivit lite för tajta med grannbarnen nu under sommaren så det bråkas om minsta lilla.. ha ha.

Så här är vi nu så dem får längta hem lite.
    Jag längtar också hem, efter sängen. Är så slut. Magen är så tung nedåt.. kändes som något skulle ramla ut och magen falla av. Jätteäcklig känsla. Kanske inbillning..
    Ok, jag tror nog att det kan vara migrän. Min man frågade om det är vanligt att man får det när man gravid och började googla om det. Det stämde mycket väl att man kan få det.

Skönt att du fick åka bort från din miljö. Det behöver man ibland och vila sig över allt bröten som finns i stan. Hoppas att du mår bättre nu!
  • Juliii86
    josefiina skrev 2017-08-03 20:45:14 följande:

Fick idag bekräftat att det ilande blygdbenet var bebben som sjunkit ner lite. Det gick att rucka han lite. Känns bra! :)

vad spännande! :) skönt att veta att bebisen har sjunkit ner.
  • Juliii86
    erijon skrev 2017-08-04 12:37:20 följande:
    Okej! Inte läst om det själv och eftersom jah haft migrän sedan grundskolan så är jag inte förvånad. Men just denna huvudvärk känns ändå annorlunda.

Får jag migrän kan jag INTE gå utanför sängen. Behöver märker. Tyst. Inget hjälper.
    Så illa är inte detta.. detta är mer en ihållande och tryckande känsla.. liksom dunkar lite som av bakfylla (haha! ) fast kommer och går.
    Även idag. Vaknade utan huvudvärk och åt frukost och allting.. men framåt 10 kom det igen. Inte outhärdligt men an blir ju matt. Orkar liksom inte göra något!
    Jaha ok jag förstår :) Förstår att du känner dig orkeslös med all huvudvärk.
  • Juliii86
    Fiansess skrev 2017-08-07 20:00:16 följande:

Hoppas att ni alla har en bra dag i solen, om den är hos er ;).

Idag har jag varit hos bm. Järnvärdet fortsätter stiga, 112 idag. Helt otroligt :)!! SF-måttet låg på 32cm och hjärtljuden ca 152. Längtar verkligen mer o mer nu. Igår hade jag rejäla sammandragningar men vetekudden lindrade och till slut lyckades jag somna. Idag har det varit relativt lugnt. Minst 2-3v till vill jag att hon ska stanna för att förhoppningsvis slippa allt vad neo heter ;).

Vad härligt att järnvärde stiger :) snart så ska du se att du är på banan igen som det blev för mig. Åh har du också känt av sammandragningar. Har börjat få nån slags mensvärk som försvinner lite fort o kommer tillbaka dagen efter. Förstår att du vill att din bebis ska stanna kvar ett tag till. Vi får hålla tummen för det! Jag hade visst missat kollat mina tider som jag har fått från min bm o det blir tätare kontroller. Så nästa blir på onsdag nästa vecka o så 2 ggr till. Skönt det!
  • Juliii86
    erijon skrev 2017-08-08 09:00:04 följande:

Nu har jag en fråga och jag är lite rädd.. men kanske helt i onödan.
    Jag vaknade strax innan kl 8 av smärta i magen.. kan inte beskriva det riktigt, det gör ont. Ibland blir magen hård, ibland INTE. Kan absolut inte ligga på rygg, känns som att jag kvävs. Plötsligt kommer som mensvärk, känner att jag behöver göra nummer 2. Det går.

Smärtan sitter typ i hela magen och går bak not ryggen. Ibland avtar den DN kort stund (tänkte på värkar..) men känns nästan som den sitter i mest hela tiden sedan dess. Är ändå en timma sedan nu.

Bebis rör sig. Mår illa av det hela. Brukar ju få sammandragningar av att gå eller vara aktiv överhuvudtaget. Brukar få som mensvärk mellan varven.. men såhär? Vad är detta?
    Funderar på att ringa förlossningen och rådfråga men känner mig så jäkla larvig. Är ju säkert inget som har med bebis att göra. Eller? Jag vet inte själv.

Om det är svaga värkar så kanske det påverkar tappen.. hur mycket gör det? Sålänge det inte drar igång på riktigt alltså. Är i vecka 33.

Du ska inte känna dig larvig över det, tycker du ska ringa ändå och rådfråga. Allt som rör dig och bebisen är det bra att fråga. Sen är det också bra att du ringer än att gå runt och vara orolig över vad det kan vara. Så ring!Glad Dom vet ju bättre vad det kan vara.
  • Juliii86

Idag var jag och maken och skulle besöka ett familjecenter som har nån typ av dagis som man kan umgås med andra mammor, bibliotek, barnmorskemottagning, aktiviteter för barn osv. Fick göra komtroll hos henne där hon mätte magen, lyssnade hjärtat och tog blodtrycket. SF måttet var hon lite orolig men inte så att hon tyckte att barnet inte mådde bra utan mest för att se så magen inte sjunker mer än vad det gjorde idag. SF måttet hamnade på 33 cm alltså gick den upp 1 cm sen sist. Hon ville då att jag skulle gå påmen extra kontroll för att se hur mycket den växer nästa vecka. Efter det visade barnmorskan oss runt stället för att visa vad som görs där och det kändes jätte bra att vi valde denna platsen då allt verkade så trevligt och mysigt. Vi fick även träffa personalen som var hur trevliga som helst :)

• Juliii86
    Fiansess skrev 2017-08-15 23:36:31 följande:

Okej, då förstår jag. Hur stor beräknas denna bli?Vad var hon orolig för? Hade inte SF växt?

Var på samtal igår och fick beviljat igångsättning. Ska på bedömning 5 sept v 38+5 och hoppas vara mogen för att ta hinnorna då :). Naturligaste sättet för igångsättning och det tackar jag gärna ja till. Är jag inte mogen då bestämde vi att jag kommer för ny kontroll ett par dagar senare osv...

Det känns lite i senaste laget för första kontrollen men nu står det också klart och tydligt i min journal att jag ska in på minsta känning och inte släppas hem, likaså om vattnet går. Jag hoppas inte att jag startar innan den 5:e... men jag får knipa. Tidigare fått i v 39+0 och 40+3.

Funderar på att be min bm känna på mig nästa vecka men tveksam om hon gör det nu när jag fått kontakt med förlossningen och har tid där 2 veckor senare...

Spännande är det nu när det närmar sig för oss :).

Hon sa att kurvan hade gått ner en bit och ville försäkra sig att den inte sjunker mer än vad den här gjort. Hon var inte orolig men ville bara se till så kurvan håller sig inom linjerna :) Min barnmorska från mödravårdcentral tycker att bara om man håller sig inom kurvan så är det ingen fara men nu tyckte denna bm att det ser ut som den sjunker. Hoppas bara att det ser bra ut nästa vecka.

Åh vad skönt att dem kommer hjälpa dig med igångsättning och att de kommer ta hand om dig. Det måste kännas tryggt för dig nu när det finns hjälp :) Hoppas det löser sig för inför förlossning.

Ja verkligen! Jag har nu två veckor kvar till BF helt otroligt! Jag lär ju gå övertid eftersom jag förstföderska annars hade jag gärna velat föda bebisen exakt eller några dagar efter BF men det går ju inte önska sig :D
Svar på tråden Bf sept 2017