• Anonym (Thea)

När få räkning?

Jag hade kontakt med en advokat för flera månader sedan .Han hjälpte mig med en sak,det var inte nåt väldigt stort,men ändå.Har inte hört från honom på länge.Borde han inte skickat mig räkningen?Tar det lång tid?

• Svar på tråden När få räkning?
  • Carambolan

Hör av dig och fråga efter den så slipper du obehagliga överraskningar långt senare.

• Anonym (Thea)

Fast det är ju inte min fel att jag inte fått nån räkning.Vad kan hända?Kan det ta flera månader innan man fått nåt?

• Carambolan

Ett företag har tre år på sig att kräva in konsumentfordringar. Har de inte begärt betalt av dig på tre år blir det preskriberat.

Anledningen till att jag tycker att du ska kontakta dem är för att vara säker på att du till exempel har lämnat rätt kontaktuppgifter. Så att det inte visar sig att de har skickat en faktura, som du bara inte tagit emot, och som sedan börjar följas av massa extra avgifter och inkassokrav.

• Anonym (Thea)

Nån som har varit med om liknande?

• Wazp
    Anonym (Thea) skrev 2017-01-02 23:21:16 följande:

Fast det är ju inte min fel att jag inte fått nån räkning.Vad kan hända?Kan det ta flera månader innan man fått nåt?

Ska man vara krass... Du är medveten om att ni har gjort ett avtal (tjänst mot betalning) och då är du skyldig att uppfylla din del av avtalet oavsett om du har fått fakturan eller inte.
  • Anonym (Thea)
    Wazp skrev 2017-01-03 09:28:20 följande:

Ska man vara krass... Du är medveten om att ni har gjort ett avtal (tjänst mot betalning) och då är du skyldig att uppfylla din del av avtalet oavsett om du har fått fakturan eller inte.

Så jag måste ringa och fråga?Kan inte advokaten göra sitt jobb?Är det mitt ansvar?
  • Wazp

Ja, det är ditt ansvar...

Så om advokaten gör "fel" så är det okej för dig att skita i att betala?

• Kjell2
    Anonym (Thea) skrev 2017-01-03 09:47:28 följande:
    Så jag måste ringa och fråga?Kan inte advokaten göra sitt jobb?Är det mitt ansvar?
    Det är ditt ansvar att betala dina skulder. Men du kan alltid avvakta och se vad som händer. Kommer räkningen inom trå år är det bara att betala.
  • Anonym (Thea)
    Wazp skrev 2017-01-03 09:50:05 följande:

Ja, det är ditt ansvar...

Så om advokaten gör "fel" så är det okej för dig att skita i att betala?

Hade jag varit advokaten och inte skickat nåt,hade du sagt att det är hans fel .Han måste sköta sitt jobb.
  • Wazp
    Anonym (Thea) skrev 2017-01-03 10:07:10 följande:

Hade jag varit advokaten och inte skickat nåt,hade du sagt att det är hans fel .Han måste sköta sitt jobb.

Var vänlig att sluta lägga ord i min mun!

Det jag har sagt, är att det är ditt ansvar att betala DIN skuld! Advokaten har inget skyldighet att överhuvudtaget skicka en faktura! Du är medveten om att du har ett betalningsansvar och det är din skyldighet att betala din skuld.
  • Anonym (Thea)
    Wazp skrev 2017-01-03 10:17:08 följande:

Var vänlig att sluta lägga ord i min mun!

Det jag har sagt, är att det är ditt ansvar att betala DIN skuld! Advokaten har inget skyldighet att överhuvudtaget skicka en faktura! Du är medveten om att du har ett betalningsansvar och det är din skyldighet att betala din skuld.

Hur ska jag betala då?Vilket ocr-nummer?Är inte synsk .
  • Chianti
    Anonym (Thea) skrev 2017-01-02 23:21:16 följande:
    Två saker kan hända:
    1. Räkningen kommer aldrig. Grattis, du kan gå vidare med ditt liv.
    2. Räkningen kommer. Synd. Du får betala och gå vidare med ditt liv.
  • Wazp
    Anonym (Thea) skrev 2017-01-03 10:26:00 följande:

DET kära du ska advokaten se till att du har, betalningsuppgifterna, men det är fortfarande ditt ansvar att pengarna betalas in. Ring till kontoret
  • Anonym (N)
    Anonym (Thea) skrev 2017-01-03 10:26:00 följande:

Genom att kontakta advokatbyrån och be om betalningsuppgifter.

Annars är ju risken att det skickas till KFM
  • Anonym (Thea)
    Anonym (N) skrev 2017-01-03 10:34:51 följande:

Genom att kontakta advokatbyrån och be om betalningsuppgifter.

Annars är ju risken att det skickas till KFM

Det är klart att kommer att kontakta dom ,men tycker ändå att det är konstigt.Eller kan ta det lång tid innan det är klart ?Nån som vet?
  • Kjell2
    Anonym (Thea) skrev 2017-01-03 10:49:12 följande:
    Det är klart att kommer att kontakta dom ,men tycker ändå att det är konstigt.Eller kan ta det lång tid innan det är klart ?Nån som vet?
    Kanske har advokaten har glömt
    Kanske har de haft mycket att göra och fakturerar under januari
    Kanske hålls ärendet fortfarande öppet och slutfakturerars senare
    Kanske är faktura skickad men kommit bort
  • Anonym (Thea)
    Kjell2 skrev 2017-01-03 10:52:10 följande:

Kanske har advokaten har glömt

Kanske har de haft mycket att göra och fakturerar under januari

Kanske hålls ärendet fortfarande öppet och slutfakturerars senare

Kanske är faktura skickad men kommit bort

Glömt kan han inte gjort,eftersom vi hade telefonkontakt flera gånger.Om jag inte hört nåt på några veckor,ska jag kontakta.Och vi träffades ochså en gång,en timme.
Svar på tråden När få räkning?