• Mita72

    Generell språkstörning-problem med kompisar?

    Jag är mamma till en underbar tjej på 11 år. Hon har en generell språkstörning. Hon får hjälp i skolan nu efter mkt jobb med skolan. Dock är det hennes sociala tillvaro som bekymrar oss mkt. Hon hänger inte med bland de andra tjejerna socialt och har därför inga bästa vänner. Hon ser hur de andra tjejerna skriver BFF hit och dit men aldrig att ngn skriver så om henne. I skolan funkar det bra men fritiden är inte kul. Ingen ringer henne och vill vara med henne och jag märker att hon inte orkar och vågar ringa längre. Hon törstar efter kompisar men orkar inte "jaga" dem längre. Jag märker hur detta sänker henne mer och mer. Jag mår så dåligt över det här och undrar hur andra tjejer i denna åldern med språkstörning har det? Finns det ngn väg ur det här????

  • Svar på tråden Generell språkstörning-problem med kompisar?
  • elyse

    Hur ter sig språkstörningen? Har hon alternativa sätt att kommunicera förutom verbala? Har ni fler barn än flickan?

  • i-o

    Har hon inga äldre hon kan umgås med istället? Det är så ledsamt att läsa om när barn blir utsatta för sådant här.

  • Mita72

    Språkstörningen gör att hon inte uppfattar skämt Och ironi på samma sätt. Hon är liksom svart eller vit inget däremellan. Lite trubbig, missförstår, tyst hänger helt enkelt inte med.

    Att vara med äldre barn är ju svårare verbalt.

    Hon har en lillasyster på 8 år som är super social och med massor av kompisar.

    Samtidigt som man längtar efter dessa loven hatar jag dem. Lillasystern hade kunnat fylla varje dag med lek så där begränsar man och sen har man då stora tjejen där det inte händer nåt. Fruktansvärt!

  • agnieszka47

    Vi har också en 12 årig tjej som har en generell språkstörning. Det är tufft för henne, hon har inga bff kompisar. Oftast är det hon som måste jaga efter dem.

  • i-o
    Mita72 skrev 2017-01-03 10:09:34 följande:

    Språkstörningen gör att hon inte uppfattar skämt Och ironi på samma sätt. Hon är liksom svart eller vit inget däremellan. Lite trubbig, missförstår, tyst hänger helt enkelt inte med.

    Att vara med äldre barn är ju svårare verbalt.


    Äldre är i regel mer toleranta. Om vi inte talar om typ familjeliv vad jag sett.
  • mariposa76

    Hej! Jag känner såååå igen mig i situationen som beskrivs här vad gäller min dotter som är 12 år. Är nyfiken på hur det går med din dotter? Eller någon annan i samma situation? Finns det något forum där barn som har generell språkstörning, som för övrigt fungerar relativt bra i skolan men där det sociala "haltar"? Vet att detta där en gammal tråd men värt ett försök...

  • Koccoz

    Åhhh jag har också en dotter på 11 år som har stora problem med det sociala. Ingen riktig kompis utan flänger mest runt bland olika kompisar. Hon sörjer jättemycket att inte ha någon ?bff? som de flesta verka ha i den åldern. Så pass att hon önskar att byta skola. I övrigt fungerar skolan bra.

    Förra veckan fick vi veta att det ev kan bero på en språkstörning. Jag vill hemskt gärna veta mer om detta och om det finns något vi här hemma kan hjälpa henna med.

  • Beya

    Har en dotter på 8-år som också har problem med kompisar:( hon hänger med de som är yngre i skolan. Men önskar så en jämnårig kompis. Hon är under utredning nu för ytterligare diagnos.

  • TvillingmammaVästgöte

    Går hon inte på någon typ av aktivitet? Tex ridning? Någon idrott? Bild och form eller liknande på kulturskolan? Jag tror det är viktigt med en hobby, där hon kan umgås med andra. Om ni skaffar en  hund kan hon gå på hundträning och tävlingar med hunden. 


    Hör av er till DHB en förening för hörselskadade eller språkstörning, och deras föräldrar. 


    Det finns också speciella skolor för barn med språkstörning, rekommenderas om språkstörningen är allvarlig.

Svar på tråden Generell språkstörning-problem med kompisar?