• Milla8101

IVF Januari 2017

Hej

Är det någon mer som drar igång med Ivf nu i Januari, själv så börjar vi med medicinering imorgon. Tänkte vi kunde följas åt på vägen kanske.

Naturligtvis så åkte jag även på en rejäl förkylning nu på nyår lagom till start :(

Jag är 36 år och min sambo är 38 år, vi har en pojk på 5 år, som kom till på vanligt vis.

Även då var det svårt att bli gravid. Så nu tog vi tag i det, jag hade väldigt lågt Amh värde 0,3 låg det på. 4-5 folliklar på varje sida men ganska små. Ena äggledaren var typ sluten så på den siden var det kört för äggen att ta sig igenom. Inte konstigt att det har tagit tid, nu i efterhand så har vi undrat varför vi inte tog tag i det tidigare.

Men nu är vi igång, vi håller alla tummar vi kan för att det ska gå vägen, har ju inte så många försök tyvärr :(

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-08 20:15
    Vi som är med i denna tråd!

Camilla (jag) 36 år, korta protokollet, 4 jan, äggplock v. 2-3, ivf 1
    Ammela 31år, långa protokollet, 17 jan , äggplock v 7, ivf 1
    Anna 30 år, långa protokollet , 25 okt , äggplock v 5, ivf 1
    Sofia 27 år, korta protokollet, 14 jan, äggplock v 4, ivf 1

Jag fyller på eftersom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-10 17:43
    Sara 25 år, korta protokollet, ca 25 jan, äggplock ? Ivf 1
    Candra 26 år, korta protokollet, ca 11/1
    Jenny 35 år, korta protokollet, 20/1 ivf 2 (syskonförsök)
    Emma 38 år, långa protokollet, 11/1 äggplock v. 4, ivf 1
    Sandra 27 år, x protokollet, äggplock v? , ivf 1
    Karin 35 år, korta protokollet, 4/1 ivf 1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-13 06:45
    Sandra 31 år, långa protokollet, äggplock ? Ivf 1
    AnnZoo 81, långa protokollet, äggplock v.3 ivf 1
    Ivfbullen 30 år korta protokollet, sprutstart 11/1, ivf 2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-01-15 17:21
    Sandra 25 år, korta protokollet, sprutstart 12/1, ca äggplock v 4,

• Svar på tråden IVF Januari 2017
  • ammela
    pigan86 skrev 2017-01-22 13:23:22 följande:
    HSS är en undersökning där dem spolar igenom livmodern och äggledare för att se så de inte är trång passage.

Jag gjorde en sådan och det kommer jag aldrig glömma om man säger så.
    Den glömmer inte jag heller, fy... är jäkligt rädd för äggplocket med tanke på hur ont spolningen gjorde men enligt min läkare så är spolningen värre.
  • Life02
    pigan86 skrev 2017-01-22 13:20:57 följande:
    Jag var på mitt första besök på ivfkliniken i november tanken var att vi skulle börja med behandlingen kommande mens, pga cysta fick jag vänta tills den var borta + avbrott under julledigheten. Och nu väntar vi på blödningen och då kör vi igång.

Så om allt ser bra ut för er så gissar jag att ni bara behöver vänta in nästa blödning. Ett tips, hör efter på erat besök på kliniken, för orgalutran är tydligen slut nästan överallt i sverige och även slut hos leverantören. Tänkte de kanske är bäst att ni hör er för om de också, ifall ni kommer behöva ta den sprutan.

Lycka till och hoppas allt går bra, den här väntan gör en tokig :)
    Opererade man bort cystan? 3 mån väntetid eller gick det snabbare?
    Håller alla tummar för alla!!! Vi är riktiga kämpar!
  • pigan86
    Life02 skrev 2017-01-22 13:32:13 följande:
    Opererade man bort cystan? 3 mån väntetid eller gick det snabbare?
    Håller alla tummar för alla!!! Vi är riktiga kämpar!
    Alltså de är inte ovanligt med små cystor och i "vanliga" fall låter man dem vara men när man ska ivf behandlas så vill dem ha "rent" eller hur man ska säga. Åt en kur provera på 10 dagar och sedan var de rent och fint där nere igen.

Väntetiden är nog olika beroende på vilken klinik man är på. Vi hade turen och slapp väntetiden, endast cystan som tjorvade till de hela. Jag går i umeå och hade tur, har hört att vissa fått vänta länge. Men om ni redan fått en tid på eran klinik så är de nog ingen större väntan skulle jag tro :)
  • Emsoff
    ammela skrev 2017-01-22 13:26:56 följande:
    Den glömmer inte jag heller, fy... är jäkligt rädd för äggplocket med tanke på hur ont spolningen gjorde men enligt min läkare så är spolningen värre.
    Oj vad olika det kan vara. Min HSS gjorde inte alls så ont. Hade tagit 2 alvedon innan. Hade lite mensvärk bara. Han tappade ut slangen en gång också, så den fick få in två gånger.

Gjorde sen en hysteroskopi (kamera upp i livmodern). Den kändes, men inte så att jag avled.

Jag har iofs fött barn. Kanske är lite uttänjd i livmodern eller nått. Hrmmm!
  • pigan86
    pigan86 skrev 2017-01-22 18:21:03 följande:
    Alltså de är inte ovanligt med små cystor och i "vanliga" fall låter man dem vara men när man ska ivf behandlas så vill dem ha "rent" eller hur man ska säga. Åt en kur provera på 10 dagar och sedan var de rent och fint där nere igen.

Väntetiden är nog olika beroende på vilken klinik man är på. Vi hade turen och slapp väntetiden, endast cystan som tjorvade till de hela. Jag går i umeå och hade tur, har hört att vissa fått vänta länge. Men om ni redan fått en tid på eran klinik så är de nog ingen större väntan skulle jag tro :)
    Alltså de sista jag skrev skulle inte vara med, de där om "väntetiden" och framåt. Råkade "klistra" in ngt jag hade kopierat tidigare medans jag smsade sorry :)
  • pigan86
    ammela skrev 2017-01-22 13:26:56 följande:
    Jo jag har också fått höra att spolningen är värre än äggplock, så man får helt enkelt hoppas på de :)
  • AnnZoo81
    Emsoff skrev 2017-01-22 18:34:42 följande:

Hur långt innan tog ni ovitrelle? 36 timmar?

Jag fick ta min 34 tummar innan för att de var rädda för att de skulle mogna för tidigt. Då jag under min GonalF behandling fått spontan ägglossning.
  • Milla8101
    HarmoniMalin87 skrev 2017-01-22 11:58:43 följande:

De som hamnar i frysen, använder man dom vid ett eventuellt nästa försök eller hur funkar det? Eller gör man hela processen med sprutor, äggplock osv igen?

Har inte jätte koll på det, men tror nog att du slipper sprutorna, jobbet där är ju redan gjort så det är nog bara att placera det isåfall , det är vad jag tror. Om nu det överlever upptiningen.
  • Milla8101
    Emsoff skrev 2017-01-22 18:34:42 följande:

Hur långt innan tog ni ovitrelle? 36 timmar?

Det blev nog nästan 37-38 timmar för mig. När fick du tid för Äp?
Svar på tråden IVF Januari 2017