Inlägg från: Anonym (Orolig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig mamma)

Vad blir straffet?

Min 15 åring har brutit sig in i en skola tillsammans med 2 kompisar.

Nu ska det bli rättegång och han har fått en försvarsadvokat.

Vad kan straffet bli för detta brott?

Han är ostraffad sen innan och väldigt skötsam pojke!

• Svar på tråden Vad blir straffet?
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Öppna ögonen) skrev 2017-01-03 15:33:13 följande:

Nej din son är INTE en skötsam pojke... en skötsam pojke bryter sig inte in någonstans. 

Det första som du måste göra är att inse det, för om du inte inser det så kan du inte hjälpa din son. 

Sen oavsett straffet måste DU göra något för att få din son att sluta med dessa saker!!

Jag kan inte hjälpa min son då han inte bor hos mig! Hade han gjort det hade inget hänt!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (agetyaty) skrev 2017-01-03 21:40:43 följande:
    Har man brutit sig in någonstans är det ganska troligt att det har blivit skador på t.ex. en dörr. Detta kan naturligtvis fastighetsägaren begära ersättning för.
    Nej en av killarna hade nycklar. Ingen skadegörelse!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (nnn) skrev 2017-01-03 22:31:41 följande:
    Faktiskt inte. Vid den typen av brott är det allra vanligaste att det är ett utslag av så kallad opportunism. En möjlighet att gå in uppenbarar sig och ungdomar faller för frestelsen och går in olovligt. Det är sällan de blir tungt kriminella efter det.
    Som sagt så gick de in med nycklar som en äldre kille hade. Inte kompis till min son som även brutit kontakten med den andra killen efter detta.

Min bror har gjort samma sak 2 gånger som ung. Inget jag ens kände till. Idag är han välutbildad och högavlönad fullt "normal" man. Han var aldrig "stökig" som barn, ungdom heller, aldrig haft några problem öht!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Advokat) skrev 2017-01-04 00:35:51 följande:

Hej!

Ja, nu har inte din son varit den skötsamma av sig tyvärr, och det är rätt att han ska straffas för det här så han inser det själv. Men du kan ta det någorlunda lugnt.

Jag jobbar som advokat sedan 5 år tillbaka och av sådana här fall så brukar straffet hamna på skadestånd i åsamka av inbrottet. Det som också blir är att han hamnar i polisregistret och att göra det som så ung är inget vidare. Ta det lugnt, det är inte så att han inte kommer bli en människa sedan. Men om han nu i sommar kanske vill söka sig ett sommarjobb så hamnar han längre ner på listan vilket innebär att han kanske inte får något jobb i sommar. Men mer än så är ytterst sällan att något mer händer. Så länge dem inte skadat skolan eller snott värdehandlingar som datorer, ipads, eller sekretessbelagda papper så är det relativt lugnt.

Inget är stulet och sommarjobb har han redan!
Svar på tråden Vad blir straffet?