• Svar på tråden Jag har eds, fråga mig vad du vill!
  • Anonym (Kajsa)

    Hej. Uppfyller du alla kriterier för EDS ? Jag undrar för jag har en jag inte har. Lr avsaknad kanske man säger

  • Anonym (eds)
    MammAmma skrev 2017-01-03 19:12:28 följande:
    Hur 'svår' EDS har du? Har du några andra diagnoser (ex. ADHD)?
    Svårt att säga vad "svår" är. Men jag har rejäla smärtor ganska konstant och så värre perioder då. Min mage är i perioder katastrof(kan inte äta eller dricka alls, men gör det ändå, mår hemskt illa, har brännande diareer och mycket ont) och ganska dålig i sitt normaltillstånd(mår illa efter att jag ätit, ont vid toabesök, sura uppstötningar, magont och nära till illamående även utan att ha ätit).
    Jag är väldigt överrörlig och har smärtor pga det.Jag har bara lyckats dra höften ur led ett par gånger, men många andra leder sitter liksom löst ändå.
    Min hud är okej så länge jag är försiktig. Får jag exempelvis massage måste massören hela tiden hålla koll så att min hud inte spricker.
    Jag har inga farliga hjärtproblem, men arytmi och högt blodtryck(som jag medicinerar mot).

    Jag har även hypotyreos.
  • Anonym (eds)
    Anonym (Kajsa) skrev 2017-01-03 19:28:38 följande:
    Hej. Uppfyller du alla kriterier för EDS ? Jag undrar för jag har en jag inte har. Lr avsaknad kanske man säger
    Jag har faktiskt aldrig sett en lista med alla kriterier, vet du var man kan finna så kan jag svara?
  • Anonym (eds)
    Anonym (eds) skrev 2017-01-03 19:41:09 följande:
    Svårt att säga vad "svår" är. Men jag har rejäla smärtor ganska konstant och så värre perioder då. Min mage är i perioder katastrof(kan inte äta eller dricka alls, men gör det ändå, mår hemskt illa, har brännande diareer och mycket ont) och ganska dålig i sitt normaltillstånd(mår illa efter att jag ätit, ont vid toabesök, sura uppstötningar, magont och nära till illamående även utan att ha ätit).
    Jag är väldigt överrörlig och har smärtor pga det.Jag har bara lyckats dra höften ur led ett par gånger, men många andra leder sitter liksom löst ändå.
    Min hud är okej så länge jag är försiktig. Får jag exempelvis massage måste massören hela tiden hålla koll så att min hud inte spricker.
    Jag har inga farliga hjärtproblem, men arytmi och högt blodtryck(som jag medicinerar mot).

    Jag har även hypotyreos.
    Tillägger att jag har ganska stora problem med beröring och får ont av "ingenting". Leder givetvis till en stor trötthet och jag är alltid lite smågroggy. Oroar mig ibland för att någon ska tro att jag är full.
    Jag har ingen styrka i händerna och tappar lätt saker. Är väldigt fumlig och kan inte bedöma avstånd(går in i väggar exempelvis).
  • Långbenopluto

    Jag har både EDS typ 3 och fibromyalgi.

    1, Vad har du för smärtstillande?
    2, Vad jobbar du med och hur många procent?
    3, Ålder?
    4. Kön?
    5, Familj?
    6, Hur länge har du haft diagnosen?

  • Anonym (eds)
    Tofflans skrev 2017-01-03 19:44:49 följande:
    Jag har både EDS typ 3 och fibromyalgi.

    1, Vad har du för smärtstillande?
    2, Vad jobbar du med och hur många procent?
    3, Ålder?
    4. Kön?
    5, Familj?
    6, Hur länge har du haft diagnosen?
    1. Har inga alls. Jag är rädd för att bli beroende, jag har försökt anpassa mitt liv efter syndromet istället.
    2. Jag jobbar inte alls. Bara vardagen är nog att orka med. Hade jag arbetat hade jag nog däremot fått lov att ta smärtstillande.
    3. Kvinna
    4. 27
    5. Jag är gift och har ett barn.
    6. Jag fick diagnosen när jag var 23 år, men har haft besvär hela livet. Jag fick diagnosen efter att min mamma som också haft problem hela livet och missdiagnostiserats med fibro fått sin diagnos. Morfar och en moster har också eds så läkarna tyckte att jag borde "testa mig".
  • Anonym (Kajsa)
    Anonym (eds) skrev 2017-01-03 19:43:05 följande:

    Jag har faktiskt aldrig sett en lista med alla kriterier, vet du var man kan finna så kan jag svara?


    Jag vet inte riktigt men jag har fått upp den när jag sökt på EDS. Tummen mot handleden, handflatorna i golvet med raka ben, lätt för blåmärken, blöder mycket vid skada, leder som går ur led osv. Mina leder går inte ur led men uppfyller allt annat. En del säger att de har fått diagnosen utan att uppfylla alla men jag fick inte det. Vet du vem Hanni Hattar är? Expert på smärta.
  • Anonym (eds)
    Anonym (Kajsa) skrev 2017-01-03 19:50:41 följande:
    Jag vet inte riktigt men jag har fått upp den när jag sökt på EDS. Tummen mot handleden, handflatorna i golvet med raka ben, lätt för blåmärken, blöder mycket vid skada, leder som går ur led osv. Mina leder går inte ur led men uppfyller allt annat. En del säger att de har fått diagnosen utan att uppfylla alla men jag fick inte det. Vet du vem Hanni Hattar är? Expert på smärta.
    Tummar mot handleder stämmer, handflator i marken stämmer, blöder något mer än normalt vid skada, men inget farligt som min morfar hade. Får blåmärken jättelätt.
    Jag känner inte till Hanni Hattar.
Svar på tråden Jag har eds, fråga mig vad du vill!