Seven Costanza skrev 2017-01-04 08:55:03 följande:
Ensamhet och liten familj skriver du. Men känner han sig ensam då? Säger han det eller känns det så för er vuxna? När du skriver att "det är inte ett självklart val med bara ett barn" får jag intrycket att ni ändå ville ha fler men att det av olika skäl inte blev så, eller? För TS efterfrågar ju just dem som medvetet valt att inte ha fler än ett barn så jag blev fundersam när jag ändå fick intrycket att ni ville haft fler.
Nej, sonen har inte själv uttryckt en önskan efter syskon men däremot grannar, dvs någon att leka med utan krångel. Vi bor på landet utan grannar, 6 km från samhället, så ensamheten skulle ju lätt ordnas med en flytt om vi ville.
Jag hade alltid tänkt att jag skulle ha många barn medan min man bara ville ha ett. Sonen är provrörsbarn och vi valde att köra "naturligt" och låta naturen ha sin gång om det skulle bli ett syskon eller inte, hade vi verkligen velat ha ett till barn hade vi gjort en till provrörsbefrukning. Efter två år utan syskon (och heller ingen större sorg) känns det bara skönt och enkelt med ett syskon.
Men jag håller med många av er i tråden, det är många kommentarer från omvärlden om brist på syskon, mer eller mindre diskreta.