• mamma 86

Hur sover era 8-9 åringar?

Hur mycket sover era 8-9 åringar på natten? Vilka tider? Svårt att somna?

Mitt barn, snart 9 år, har alltid haft stort sömnbehov. Tills rätt nyligen sov hon 11-12 timmar per natt (brukade somna vid 19.30-20). Problemet nu är att inte somnar i tid. Jag väcker henne oftast 6.45. För att må bra behöver hon helst somna vid 20.30, absolut senast 21. Men nu kan hon hålla på till klockan 22 eller till och med senare ibland. Hon är hemsk trött på morgonen då och jag märker ofta redan vid 19.30 att hon är trött. Men hon somnar ändå inte. Vi har vår vanliga rutin men ungen slutar aldrig snacka. Springer upp och ner och hittar på en massa!

• Svar på tråden Hur sover era 8-9 åringar?
  • Lurifixen

Jag förstår inte. Vem snackar hon med?

Har en 11åring och en 9åring som lägger sig 20 -20:30 de går upp 6.

Vi har inga rutiner. Mer än att jag säger åt dem att gå och lägga sig = telefonen ska va i köket, lampan släckt på rummet och sov

• mamma 86

Hon snackar med mig. Jag säger att hon måste vara tyst och sova En efter kanske 10 min börjar hon prata igen. Hon vill inte sova med stängd dörr så jag hör ju henne hela tiden

• Frontline
    Lurifixen skrev 2017-01-03 22:02:32 följande:
    Jag förstår inte. Vem snackar hon med?

Har en 11åring och en 9åring som lägger sig 20 -20:30 de går upp 6.
    Vi har inga rutiner. Mer än att jag säger åt dem att gå och lägga sig = telefonen ska va i köket, lampan släckt på rummet och sov
    Samma här.
    Gå och lägg dig nu klockan börjar bli mycket ca 20.30
    ok säger han och borstar tänderna och hoppar i säng och som du säger mobil/surfplatta ska ligga i köket.
    mamma 86 skrev 2017-01-03 22:20:57 följande:
    Hon snackar med mig. Jag säger att hon måste vara tyst och sova En efter kanske 10 min börjar hon prata igen. Hon vill inte sova med stängd dörr så jag hör ju henne hela tiden

Vad snackar hon om och varför svarar du?
    Ok att dom inte vill sova med stängd dörr, men bara för du hör så behöver du ju inte svara..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • modsey

8 år. De somnar runt 20.30 -21 på vardagarna o sover till 7.30. Alltså ca 11 timmar.

Helger o lov....Tja en är vaken nu.....halvt tolv. Han kommer nog sova t 11 i morgon.

En vanlig helg utan långt lov somnar de runt 22 o sover t 9 dagen efter.

• mamma 86
    Frontline skrev 2017-01-03 23:34:16 följande:

Samma här.

Gå och lägg dig nu klockan börjar bli mycket ca 20.30

ok säger han och borstar tänderna och hoppar i säng och som du säger mobil/surfplatta ska ligga i köket.Vad snackar hon om och varför svarar du?

Ok att dom inte vill sova med stängd dörr, men bara för du hör så behöver du ju inte svara..

Om jag är helt tyst fortsätter hon ändå prata. Hon pratar om allt möjligt som skolan, kompisar mm. Fast vi har pratat en massa kommer hon alltid på mer som hon mååååste berätta nu. Jag säger bara godnatt så jag startar ingen konversation
  • mamma 86

Hon har alltid somnat otroligt lätt även som bebis så detta är nytt för mig!

• Frontline
    mamma 86 skrev 2017-01-03 23:49:37 följande:
    Hon har alltid somnat otroligt lätt även som bebis så detta är nytt för mig!

Kan vara nån tillfällig fas..

Vet inte hur det ser ut hos er, men vi har haft långledigt och är hemma hela jullovet med barnen så här blir det just nu lite si och så med sömnen..

Så har det blivit så nu bara under julledigheten eller är det under en längre stund?

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Carambolan

Min nioåring somnar vid 21 och går upp vid 07. Somnar oftast bra men är en riktig bokslukare och ibland har jag hittat honom med läslampan tänd framåt 23 när han fastnat i nån bok.

• Tow2Mater

8 åringen somnar ca 21.30 och sover oftast till 6.30 (men ibland till 7.00 eller 7.30) vardagar.

• LiaSthlm

Min 9-åring somnar runt 21 och vaknar 6.45 på vardagar. Helgerna kan det bli 22 men vaknar oftast mellan 6-8.

Svar på tråden Hur sover era 8-9 åringar?