• mamma 86

Hur sover era 8-9 åringar?

Hur mycket sover era 8-9 åringar på natten? Vilka tider? Svårt att somna?

Mitt barn, snart 9 år, har alltid haft stort sömnbehov. Tills rätt nyligen sov hon 11-12 timmar per natt (brukade somna vid 19.30-20). Problemet nu är att inte somnar i tid. Jag väcker henne oftast 6.45. För att må bra behöver hon helst somna vid 20.30, absolut senast 21. Men nu kan hon hålla på till klockan 22 eller till och med senare ibland. Hon är hemsk trött på morgonen då och jag märker ofta redan vid 19.30 att hon är trött. Men hon somnar ändå inte. Vi har vår vanliga rutin men ungen slutar aldrig snacka. Springer upp och ner och hittar på en massa!

• Svar på tråden Hur sover era 8-9 åringar?
  • Lurifixen

Men är du i samma rum som henne eftersom hon pratar med dig?

Vet inte hur ni bor men ett förslag är väl att hon är själv i det rummet hon ska sova i tills hon somnat.

Sedan är det är kanske dags att hon lär sig att inte prata när hon ska sova eftersom hon lärt sig att genom att prata får hon hålla sig vaken längre.

Är det sovdags är det inge prat som gäller!

• Loriyana

Min nioåring lägger sig kl 20:00 och under terminen så måste vi upp kl 6:00. Känner ibland att det kanske blir lite för lite sömn eftersom hon är svår att få upp på morgonen och hon blir ofta trött på eftermiddagen/kvällen. Men svårt att få henne att lägga sig tidigare eftersom jag jobbar heltid + pendlar och en tidigare läggtid hade inneburit att vi fick väldigt lite tid tillsammans.

• mamma 86
    Lurifixen skrev 2017-01-04 08:01:59 följande:

Men är du i samma rum som henne eftersom hon pratar med dig?

Vet inte hur ni bor men ett förslag är väl att hon är själv i det rummet hon ska sova i tills hon somnat.

Sedan är det är kanske dags att hon lär sig att inte prata när hon ska sova eftersom hon lärt sig att genom att prata får hon hålla sig vaken längre.

Är det sovdags är det inge prat som gäller!

Jag är inte i samma rum

Och vaddå dags att hon lär sig? Hon har aldrig gjort såhär tidigare. Jag säger inte heller att hon får prata men vad ska jag göra... hon vet vad som gäller men hon kan inte komma till ro
  • Lussekatta

Min 9 åring sover ca 9 h/natt. Vaknar aldrig på natten om han inte sjuk. Lite svårt att somna ibland eftersom han ligger och tänker på mycket saker. Viktiga frågor om livet osv som oftast kommer vid läggdags.

• Fru Ve

Min 9-åring somnar vid 20 och vaknar mellan kl 5 och 6 oavsett om han är ledig eller ska till skolan. Vårt problem är ofta lite omvänt att han vaknar så tidigt så det lätt blir för lite sömn. Ibland kan han vakna redan vid 4 :/ han kan absolut inte somna om efter 4 om han vaknar då.

• pojkens

Min 8-åring har svårt att somna. Han har aldrig gillat att somna, inte ens när han var bebis. Sedan är det olika i perioder hur struligt det är, och nu är det väldigt struligt tycker jag. 
    Vi läser och kramas och ser till att det är svalt i rummet, och lagom mörkt. Ibland sitter jag bredvid längr sundet, men nu jobbar vi på att gå ifrån och bara komma in då och då. 
    Men han vrider sig, pratar, hittar inget skönt sätt at tligga på. I princip kämpar han emot att somna hela tiden. Han kan vara hur trött som helst, men skulle aldrig säga att han var trött, och kan aldrig somna på under 1.5 h av liggande i sängen. Endast typ på nyår när han la sig halv 1, då tog det kanske 20 minuter.... 

Jag vet inte om jag har något bra tips med andra ord, men du är inte ensam om att ha barn som har svårt att somna. Och han är såkalrt trött på morgonen! om han får sova som ha vill skulle han kanske vakna 8-9.30! Vilket inte funkar på skoldagar. 

• Mascaraklumpar

Min 10-åring sover ca 9-10 timmar per natt och har gjort det i flera års tid. Ibland har han svårt att sova och de gångerna somnar han inte snabbare för att han ligger i sängen och vrider sig, så då får han helt enkelt gå upp igen och vara vaken tills han känner sig trött. 

• PappaPellerin

Min nioåring brukar sova i ungefär tio timmar (hon går och lägger sig vid 21.00 och blir väckt omkring 07.15). Just nu är hon dock inne i lite av en fas (förhoppningsvis är det en fas, haha), vill inte sova förrän hon gjort ditten och datten, pratat om det där, vill att jag ska läsa ytterligare ett kapitel för henne etc. Kan bli lite svårt.

Vi är lika starka som vår starkaste länk.
Svar på tråden Hur sover era 8-9 åringar?