Sluta vara avundsjuk - börja uppskatta
Hej!
Som topicen skvallarar om - jag känner att jag hade behövt lite hjälp med att börja uppskatta saker och ting i min tillvaro lite mer, och sluta vara avundsjuk på andra som "verkar" ha det bättre än mig (exempelvis, tjänar mer pengar etc).
Jag har det egentligen jävligt bra - jag bor i en fin bostad med familj, vi har 2 bilar, djur etc. Varken jag eller min fru tjänar några jättesummor, utan vi båda två drar in en vanlig svenssonlön.
Ändå kan jag lätt bli avundsjuk på kompisar, svåger eller vem som helst, som tjänar bättre än mig, har bättre utbildning etc. Och jag känner att jag går runt och tänker mycket på det, istället för att bara uppskatta min tid, det jag har. Jag är väl även ganska ekonomisk av mig, så jag funderar mycket på vardagsekonomi, hur saker och ting ska gå ihopa rent budgetmässigt etc. Jag funderar mycket också på hur jag kan göra olika saker för att "bli rik" (och må bättre) - starta företag etc, men det känns som detta endast är något som finns i mina tankar. Även fast jag redan har det gott ställt.
Blev lite luddigt detta - men som sagt, om ni vet någon bok/text, eller något tankesätt som ni kan tipsa om, så att jag kan börja uppskatta saker och ting på ett bättre sätt.
När jag menar uppskattar, så menar jag att jag bor i Sverige, jag har jobb, min familj mår bra etc.
Hoppas ni förstår vad jag menar och kan tipsa mig, tusen tack!