• jjeessiicahh

det där med napp till 6 månaders

Hej, har en 6 månaders här hemma som började ta nappen för ca 4 veckor sedan efter många om och men. Fick tips från bvc och bekanta att börja ge henne napp för bättre sömn. Funkade si sådär i 1,5 vecka.

Nu är jag på ruta ett igen och är vaken hela natten för att stoppa in nappen som hon tappar varje timme. Tar lång tid för mig att somna om så får knappt någon sömn alls. Dilemmat är att hon somnar helt underbart lätt med napp. Inga krångel alls, utan lägger henne i sängen med sin snuttefilt och napp och går ut från rummet och hon somnar direkt. Vissa nätter vaknar hon bara en gång för att hon tappat nappen men det händer inte ofta.

Hur har ni andra gjort? Tagit bort nappen eller stått ut? Är det möjligt att få de små att somna med napp men sedan när de vaknar får man försöka få dem att somna på annat sätt, eller blir det bara en förvirring? Ge mig alla tips jag har! Har vart vaken hela nätter sedan hon var 3 månader!

Tacksam för svar! :)

• Svar på tråden det där med napp till 6 månaders
  • MissHelene

Min har en näve nappar i sängen för att kunna somna och allt blev bättre när hon lärde sig sätta i den själv:)

• sweetnos

med första barnet hade vi napp som vi gick och stoppade in varje gång hon vaknade på natten när hon hade tappat den. men det jobbiga var då att få ifrån henne denna igen.... i somras (innan hon fyllde 4) fick vi bort den och skickat till tomten.
    men andra barnet hade vi inte napp, han tog inte den å vi sket i det istället. visst han vaknade på natten och sökte nått att tutta på, så det blev lite vandringar i vardagsrummet med han. tillslut fick han en nalle av storasyster som han låg och tuggade/snuttade på istället och det funkade hur bra som helst. hon sov bra och när han vaknade drog han åt sig nallen och började suga på den istället. den har han fortfarande och är 2 år nu.

jag skulle då säga att känner du inte att nappen funkar ta bort den nu då det kan vara jobbigare att få bort den senare. se om det finns nått annat alternativ som funkar för er :)

• jjeessiicahh
    sweetnos skrev 2017-01-04 11:18:56 följande:

med första barnet hade vi napp som vi gick och stoppade in varje gång hon vaknade på natten när hon hade tappat den. men det jobbiga var då att få ifrån henne denna igen.... i somras (innan hon fyllde 4) fick vi bort den och skickat till tomten.
    men andra barnet hade vi inte napp, han tog inte den å vi sket i det istället. visst han vaknade på natten och sökte nått att tutta på, så det blev lite vandringar i vardagsrummet med han. tillslut fick han en nalle av storasyster som han låg och tuggade/snuttade på istället och det funkade hur bra som helst. hon sov bra och när han vaknade drog han åt sig nallen och började suga på den istället. den har han fortfarande och är 2 år nu.

jag skulle då säga att känner du inte att nappen funkar ta bort den nu då det kan vara jobbigare att få bort den senare. se om det finns nått annat alternativ som funkar för er :)

Blir så irriterad på mig själv för hon har vart nappfri tills hon var 5 månader, då börjare jag med napp för fick det som tips från bvc och vänner. I hopp om att det skulle bli bättre men det blev det icke!

Hon har snuttefilt och en vanlig filt i sängen, även en nalle men det är inget som hon suger på direkt...kramar om det gör hon dock och lägger det gärna över ansiktet.
  • jjeessiicahh
    MissHelene skrev 2017-01-04 11:18:55 följande:

Min har en näve nappar i sängen för att kunna somna och allt blev bättre när hon lärde sig sätta i den själv:)

Om hon ändå kunde stoppa in nappen själv så hade det vart lätt... men det är nog ett tag kvar tills dess känns det som :(
  • Miriami

Vår tös är 11 månader och vissa nätter vaknar hon ofta för att hon har tappat nappen. Det är nog bara att stå ut och ge nappen.

Dumt av bvc tycker jag att ge råd om att börja med nappen så sent. Då får man andra problem istället.

• MissHelene
    jjeessiicahh skrev 2017-01-04 11:29:08 följande:
    Om hon ändå kunde stoppa in nappen själv så hade det vart lätt... men det är nog ett tag kvar tills dess känns det som :(
    Så kändes det för mig också men vips så fixade hon det, det känns dock som en evighet när man är i det. Använder hon napp på dagen så hon kan träna på att ta i o ur nappen då? Min gnäller ibland på natten för att hon bökat runt ett tag o inte hittat ngn napp men inte ofta alls längre. Jag lovar det blir bättre med tiden, håll ut!:)
  • jjeessiicahh
    MissHelene skrev 2017-01-04 17:09:56 följande:
    Så kändes det för mig också men vips så fixade hon det, det känns dock som en evighet när man är i det. Använder hon napp på dagen så hon kan träna på att ta i o ur nappen då? Min gnäller ibland på natten för att hon bökat runt ett tag o inte hittat ngn napp men inte ofta alls längre. Jag lovar det blir bättre med tiden, håll ut!:)
    Nej, hon har bara fått ha nappen i sängen dag som nattetid. Får ta och testa det om det inte går att vänja av henne med napp, för har redan försökt med det under dagen :)
  • MissHelene
    jjeessiicahh skrev 2017-01-04 19:31:11 följande:
    Nej, hon har bara fått ha nappen i sängen dag som nattetid. Får ta och testa det om det inte går att vänja av henne med napp, för har redan försökt med det under dagen :)
    Ja det är bara o testa sig fram, tyvärr finns det inget facit till dom små rackarna, en sån hade jag gärna velat ha :D ha ha
  • jjeessiicahh
    MissHelene skrev 2017-01-05 10:23:14 följande:
    Ja det är bara o testa sig fram, tyvärr finns det inget facit till dom små rackarna, en sån hade jag gärna velat ha :D ha ha
    Jaa, det hade vart nått! Haha!
    Inatt gick det helt underbart. Varje gång hon somna under dagen igår så fick hon ingen napp. Inatt vakna hon bara 1 gång för mat.. jag är mållös! Har inte fått sova 5 sammanhängande timmar på 3 månader! Här blir det ingen napp mer! :D
  • MissHelene
    jjeessiicahh skrev 2017-01-05 10:54:48 följande:
    Jaa, det hade vart nått! Haha!
    Inatt gick det helt underbart. Varje gång hon somna under dagen igår så fick hon ingen napp. Inatt vakna hon bara 1 gång för mat.. jag är mållös! Har inte fått sova 5 sammanhängande timmar på 3 månader! Här blir det ingen napp mer! :D
    Härligt o höra!!:D
  • Salasolen

Vår lilla hade napp från början men vaknade varenda gång han tappade den, vilket han gjorde hela tiden. Höll på att bli galen! En natt bestämde bag att nu räcker det och tog bort nappen och gav en snuttis istället. Fungerar jätte bra! Den hittar han själv i sängen om han vaknar på natten.

• jjeessiicahh
    Salasolen skrev 2017-01-11 13:29:20 följande:

Vår lilla hade napp från början men vaknade varenda gång han tappade den, vilket han gjorde hela tiden. Höll på att bli galen! En natt bestämde bag att nu räcker det och tog bort nappen och gav en snuttis istället. Fungerar jätte bra! Den hittar han själv i sängen om han vaknar på natten.

Ja jag har slutat med nappen nu med! Hon har sin nalle istället som hon suger på öronen på. Nu sover 22-08 med två uppvak för mat! Sådan skilland jämfört med innan. Är äntligen utvilad nu.
Svar på tråden det där med napp till 6 månaders