Först,ge det lite mer tid,att vara 1,5 och lämna föräldrarna för att börja förskolan kan vara tufft,en inskolning tar inte 3 dagar,1 vecka el 2(beroende på vilken metod man använder) alla barn är olika en del är mer försiktiga och tar längre tid på,sig andra " rusar bara in" och inskolar sig själva på 5 min det viktiga är att inse att " så här är mitt barn" och ge barnet den tid det behöver utifrån det och lita på,pedagogerna, är barnet ledset när ni lämnar , säg "hej då "tydligt och på samma sätt varje dag - gör en egen ritual på hur ni ska göra,och när ni sagt " hej då" så GÅ även om barnet är ledset.Efter 15 min ca ring förskolan och kolla av ,hur är det med barnet nu? Glatt? Bra då är det inga problem,fortfarande ledset men börjat intressera sig lite för allt runt om kring? Avvakta och ring igen om 15 min... Otröstligt? Kom tillbaka trösta och var med barnet på förskolan =inskolningen är inte klar ännu Sen FINNS det barn som inte mår bra av att vara på förkolan i stora grupper utan som behöver den lilla gruppen tills de är lite äldre men de barnen är Få gruppen barn som behöver Längre tid på sig än " standard inskolningen" är Mycket Större!! Men om man nu ska ha dagmamma för att ens barn behöver just den lilla gruppen är det viktigt att kolla upp hur det funkar i praktiken med dagmammor i just er kommun ...i min kommun finns dagmammor...MEN de är sällan i sina hem,för att lösa tex lediga dagar för dem som inte jobbar heltid eller har barn som kommer redan 5.30 på morgonen eller går sena kvällar så har de valt att vara tillsamman i en lokal minst 3 oftast 4 dagar i veckan( en dag i veckan är lokalen upptagen av skolan) från tidiga morgon till 16-16.30. Dessa "dagbarn " är alltså bara i en liten grupp inhemmiljö efter kl 16.30( då även förskolebarn är i en liten grupp då de på även en stor förskola ofta bara är ett 10-tal barn kvar efter 16.30) och 1 i bästa fall 2 dagar i veckan då de är det hela dagen. Resten av tiden är de