• Ceciliahej

Dagmamma

Hej

Har en son på 1,5 år som i nov började dagis. Vi känner nu att det inte fungerar, han är rädd och vi kämpar fortfarande med inskolningen. Vi börjar fundera på om dagmamma skulle vara bättre alternativ då det är mindre grupp och han kanske känner sig tryggare.

Har letat på nätet men det är bara ett stort virtvarv????

Någon som vet någon dagmamma på gideonsberg alt i närheten??

Tacksamför svar

• Svar på tråden Dagmamma
  • Carambolan

Kontakta din kommun och fråga. De har tillsynsansvar och ger betalt till alla dagmammor så de kan berätta för dig vilka som finns i närheten :)

• Wazp

Pratar vi Västerås?

Isåfall finns det 3 st olika dagmammor i Irsta (visserligen en bit från stan) som jag verkligen kan rekommendera! Skolade in min äldsta hos den ena. Så mycket omsorg och kärlek som visas ungarna där! Varje barn blir sett och behandlat utifrån dess förutsättningar och grupperna är ca 10 st på två vuxna. Är värt att åka lite för en bra barnomsorg!

• Ceciliahej

Vi har pratat med komunen men fick svar att vi får leta själv på deras sida. Får prova ringa igen och hoppas man får prata med någon mer tillmötesgående.

Blir svårt med irsta då vi inte har bil, annars hade det varit ett alt.

Tack för era svar.

• Tyckerintedet

Bra att tänka på vad gäller dagmamma är att om hen blir sjuk behöver barnet byta och det kan bli jobbigt för barn som har extra stort trygghetsbehov. Känner ett barn vars dagmamma plötsligt blev sjukskriven på obestämd framtid och barnet fick lämnas till förskola från en dag till en annan. Risken är så klart liten, men det kan ändå vara bra att ha med i beräkningen. Vi valde bort dagbarnvårdare av bland annat det skälet.

• Tyckerintedet

Jag igen...

Bra att kolla upp är också om förskoleklass är en integrerad del av förskolan där ni bor eller om det ligger på själva skolan.

Om det är integrerat i förskolan blir det ett byte extra (från dagmamma till förskola/förskoleklass och sen vidare till skola). Om det ligger på skolan blir det bara ett byte (dagmamma till förskoleklass/skola).

Jag låter kanske som en dysterkvist som ogillar er idé. Men så är det inte alls. Jag tycker att det är jättebra att ni försöker hitta ngt som passar just ert barn!

• violis

Först,ge det lite mer tid,att vara 1,5 och lämna föräldrarna för att börja förskolan kan vara tufft,en inskolning tar inte 3 dagar,1 vecka el 2(beroende på vilken metod man använder) alla barn är olika en del är mer försiktiga och tar längre tid på,sig andra " rusar bara in" och inskolar sig själva på 5 min det viktiga är att inse att " så här är mitt barn" och ge barnet den tid det behöver utifrån det och lita på,pedagogerna, är barnet ledset när ni lämnar , säg "hej då "tydligt och på samma sätt varje dag - gör en egen ritual på hur ni ska göra,och när ni sagt " hej då" så GÅ även om barnet är ledset.Efter 15 min ca ring förskolan och kolla av ,hur är det med barnet nu? Glatt? Bra då är det inga problem,fortfarande ledset men börjat intressera sig lite för allt runt om kring? Avvakta och ring igen om 15 min... Otröstligt? Kom tillbaka trösta och var med barnet på förskolan =inskolningen är inte klar ännu Sen FINNS det barn som inte mår bra av att vara på förkolan i stora grupper utan som behöver den lilla gruppen tills de är lite äldre men de barnen är Få gruppen barn som behöver Längre tid på sig än " standard inskolningen" är Mycket Större!! Men om man nu ska ha dagmamma för att ens barn behöver just den lilla gruppen är det viktigt att kolla upp hur det funkar i praktiken med dagmammor i just er kommun ...i min kommun finns dagmammor...MEN de är sällan i sina hem,för att lösa tex lediga dagar för dem som inte jobbar heltid eller har barn som kommer redan 5.30 på morgonen eller går sena kvällar så har de valt att vara tillsamman i en lokal minst 3 oftast 4 dagar i veckan( en dag i veckan är lokalen upptagen av skolan) från tidiga morgon till 16-16.30. Dessa "dagbarn " är alltså bara i en liten grupp inhemmiljö efter kl 16.30( då även förskolebarn är i en liten grupp då de på även en stor förskola ofta bara är ett 10-tal barn kvar efter 16.30) och 1 i bästa fall 2 dagar i veckan då de är det hela dagen. Resten av tiden är de

Svar på tråden Dagmamma