• LejonSa

Gjutjärn, rostfritt stål, teflon - vad väljer man?!

Hej alla!

Upplys mig, ni som är insatta Jag vill "sluta" med teflon. Eller iaf minska användandet av det pga de gifter den utsöndrar. Men vad ersätter jag med? Gjutjärn har jag förstått ska vara "bäst" men det är så tungt!! Känns inte som något man drar fram varje dag för att laga mat i...? 

Jag har nu hemma både kastruller i rostfritt stål, samt stekpanna i rostfritt stål och sedan stekpannor i teflon. Sen har jag två kastruller från gastrolux som jag fått i gåva. Jag tycker de är suveräna, lite tyngre, men inget fastnar, lätta att hålla rena osv. Någon som känner till dom? Är dom i gjutjärn?Funderar i så fall på att satsa på fler från dom, då jag trivs väldigt bra med dom!

Jag är helt grön inom detta, trots att jag lagar mat varenda dag och gillar det men just redskapen har jag inte funderar jättemkt över förrän nu.

Så hjälp mig snälla. Vad rekommenderar ni? Och vad ska man tänka på? Vill ha det så miljövänligt, giftfritt som möjligt. 

• Svar på tråden Gjutjärn, rostfritt stål, teflon - vad väljer man?!
  • Carambolan

Jag har också lite svårt för tyngden i gjutjärn, gillar att enkelt kunna flytta runt pannorna med ena handen. Jag har två stekpannor i lättviktsgjutjärn som blivit det jag använder mest till vardags. Inte riktigt lika bra värmefördelning som de jag har i tjockt järn, men i övrigt känns de toppen.

Kastruller har jag allt i rostfritt, samt en gjutjärnsgryta och en lergryta för långkok i ugnen. En sauteringspanna är det enda jag har i någon slags non-stick, eftersom jag bara använder den till såsiga rätter.

• Aniiee

Ett alternativ är keramik/med keramisk beläggning. Väger ingenting(sen är det ju bra att de väger NÅNTING, för lätta pannor är inte heller bra.)

Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • Bibbidi

Teflonpannor ska man ju inte använda om det blir märken i dem, för då kan man få i sig farliga saker illvet.se/teknologi/material/ar-teflonpannor-giftiga men suck jag har också svårt för tyngen av gjutjärnssaker.... men har faktiskt en "framtida plan" att ändå köpa på mig några sådana pannor så småningom. Rostfritt är ju lättast för saker att fasta i så det är heller inte så bra., men hade hellre valt det än teflon om jag ska vara ärlig.

• Bibbidi
    Aniiee skrev 2017-01-05 00:28:11 följande:

Ett alternativ är keramik/med keramisk beläggning. Väger ingenting(sen är det ju bra att de väger NÅNTING, för lätta pannor är inte heller bra.)

Tänkte inte på dem. De är bra! 
  • Annelie 76

Gjutjärn alla gånger. Ronneby bruk tillverkar lättviktsgjutjärnspannor som verkar vara ett bra alternativ som inte är så tungt. Tyvärr har jag inte testat dem själv då jag redan har tillräckligt många pannor.

• LejonSa

Jag beställde faktiskt hem ett lättvikts gjutjärn från orrefors som var på Lets deal. Ska bli intressant att testa den!

Jag tänker ju egentligen att man inte behöver skrota teflon helt men som ovan skrev så bör man ju inte använda dom när det blivit repor i dom. 

Någon som känner till Biotan beläggning (gastrolux har det)? Det är ju också non-stick men naturligt...

Gjutjärn är nog bäst, och ska också införskaffa mig några men andra alternativ skulle också vara bra att ha koll på

• Linnea1994

Ska du steka kött med bra resultat är gjutjärn det ända alternativet!
    Destå tyngre destå bättre!

• klyban

Orkar man inte sköta sin panna, så ska man helt klart skippa gjutjärn.
    Själv använder jag inget annat än gjutjärn.

• klyban
    Stella was a diver skrev 2017-01-06 11:34:46 följande:
    Jag har pannor i kolstål från De Buyer, de är inte lika tunga som gjutjärn.

Kom på att jag har ett gäng kopparpannor av nått bra märke.
    Men vad för märke vet jag inte, då det var rätt längesedan jag köpte/fick dom.
    De kostade ifrån 1700-2300:- /st för 20 år sedan.

Svar på tråden Gjutjärn, rostfritt stål, teflon - vad väljer man?!