• poppy

Samma namn som kompisens barn?

Hej!

Jag och sambon väntar vårt första barn och funderar på namn. Sambons kompis har en ettåring som jag tycker har världens finaste namn! Är det konstigt att välja ett namn som någon i bekantskapskretsen redan tagit? Hur skulle ni känna om någon av era vänner valde samma som ni?

Vi träffar verkligen inte familjen särskilt ofta (en gång senaste året), men min sambo och pappan till barnet är barndomsvänner.

• Svar på tråden Samma namn som kompisens barn?
  • Carambolan

Nej, träffas ni så sällan så tycker i alla fall inte jag att det är något konstigt.

• Mizzys

Tycker ni kan ta namnet, ni ör ju inte nära vänner. De kanske till och med blir smickrade :).

Nu är jag nyfiken på namnet, vad är det?

• Summerchild

Jo smickrande för min vän har en vän som har en dotter som döptes efter vännen och det finns bara 2 personer med det namnet och det är dom 2 .... :)

Helt klart ta det namnet ....fråga dom annars vad dom tycker

• Anonym (zxy)

Enklaste är väl att fråga dem?

När jag var barn umgicks vi väldigt mycket med en annan familj, ungefär varannan helg, firade högtider som påsk och midsommar ihop osv. En av döttrarna där blev döpt efter min syster. Gissa om jag blev avundsjuk! Att den jämnåriga storasystern och jag hade ett väldigt likartade namn (en bokstavs skillnad) hade ingen betydelse.
    Enda gången det blev problem med samma namn var på ett födelsedagskalas med bestämda platser; min syster (10 år äldre) och flickan med samma namn satte sig på varandras platser, och platsen ämnad för lillflickan var en liten barnstol som min syster fastnade i. Skrattande

• Froken Lokens

Jag anser att ni kan använda fantasin och komma på ett eget namn istället för att efterapa människor i er bekantskapskrets. Jag hade inte uppskattat om ni tagit namnet jag omsorgsfullt valt åt mitt barn.

• Anonym (Tina)

Vi funderar på att ta ett namn som våra vänner har till sin son. Vi träffar dem varje vecka men jag älskar detta namnet. Vännerna är helt ok med detta och säger vill ni ha det så tar ni det! 
    Jag tycker att man kanske kan nämna det så att de vet om det innan och känner att de har "godkänt" att ni använder namnet.

• Summerchild
    Anonym (Tina) skrev 2017-01-05 14:07:05 följande:

Vi funderar på att ta ett namn som våra vänner har till sin son. Vi träffar dem varje vecka men jag älskar detta namnet. Vännerna är helt ok med detta och säger vill ni ha det så tar ni det! 

Jag tycker att man kanske kan nämna det så att de vet om det innan och känner att de har "godkänt" att ni använder namnet.

Jag tycker alla ska få göra som dom vill.... tror inte man tar nån kompis barns namn för att retas .... man lär alltid vara hedrad .

Jag tog mitt barns pappas katts namn till min dotter utan att fråga....så det fanns 2 samma i hans hushåll ....hehe ... tyckte bara det lät obehagligt att höra att (namn) gått bort .... det var katten som gått bort tur var :(
  • Anonym (Alm)

Är det ett ovanligt namn så välj ett annat. Är det ett vanligare som typ Alice eller Oskar (som jag har flera vänner som döpt sina barn till) så tycker jag det är Ok om ni nu ses så sällan.

• KaffeOchHybris

Jag skulle valt något annat - visst, vissa kanske känner sig hedrade att ni valde samma namn, men inte alla. Om det är ett väldigt unikt namn så är det säkert med flit också att de valt något som inte är 'vanligt', då kan jag tänka mig att det inte känns så roligt när andra döper sina barn till exakt samma namn med flit. Det är lite som att köpa exakt samma klänning som din syrra med flit och sen dyka upp på samma fest i samma kläder... tja, den liknelsen kanske inte fungerar helt och visst kan tyckas barnsligt, men om man vill undvika att trampa någon på tårna så skadar det ju inte att kolla i alla fall?

Svar på tråden Samma namn som kompisens barn?