• Anonym (Oförklarlig)

Bebis låg födelsevikt. Varför?

Hej. Jag undrar om någon kan ge mig ett vettigt svar om det finns. Gick över tiden 2 veckor, blev igångsatt BF+15 och bebis var förlöst BF+17. Jag var orolig att bebisen skulle vara stor, men vägde endast 2730 g. Bebis var tilltagen efter förlossningen men frisk som en kärna. BB tvingade i henne ersättning när vi var där som hon fick otroliga kramper av och stack henne i foten var 3:e timma, vilket jag förstår är rutin och dom tyckte var nödvändigt men jag tyckte det inte var så kul. Dom sprang iväg med henne direkt efter hon va förlöst så jag fick panik efter förlossningen. Vi fick inte åka hem ifrån BB, dagarna där va fyllda av skrik och tårar pga ersättningen..
    Vill ha en till bebis men är lite skärrad efter förlossningsupplevelsen och BB tiden. Kunde jag  ha gjort något annorlunda? Jag röker inte, åt bra med mat under graviditeten.. Var dock mycket illamående, blödde näsblod dom sista 4 veckorna konstant, kräktes blod också för den delen, hade högt protein i urinen hela graviditeten..
    Kan tilläggas att jag var på extraultraljud några dagar innan där vikten visade runt 3 kg. Och att mostrar/fastrar och släktingar nästan alla har gått 3 veckor över tiden och fått bebisar på 3.5 kg ungefär.
    Är det någon som varit med om något liknande som kan ge mig något svar? Det enda jag har fått höra är "att det kan bli så ibland".. Känner ingen som gått över tiden och fått en sån liten bebis.

• Svar på tråden Bebis låg födelsevikt. Varför?
  • Mandygirl

Förstår din oro men tack och lov så fick du en frisk bebis, grattis! har läkarna kollat upp navelsträngen? Fanns kanske blodpropp i den?

• Anonym (Oförklarlig)
    Mandygirl skrev 2017-01-05 12:23:19 följande:

Förstår din oro men tack och lov så fick du en frisk bebis, grattis! har läkarna kollat upp navelsträngen? Fanns kanske blodpropp i den?

Ja verkligen Som jag förstår det så vad flödet i navelsträngen bra på alla ultraljud, efter förlossningen så va jag så tilltagen att jag frågade faktiskt inte om den, men om jag minns rätt så såg allting friskt ut förutom att hon hade svalt lite fostervatten under utkrystandet. Jag tror att jag hade väldigt mycket fostervatten, då dom erfarna BM och uskorna ojade sig en hel del när dom tryckte på magen och så.
  • Anonym (gulli)

Låg födelsevikt kan bero på någon sjukdom som mamman har (exempelvis diabetes,högt blodtryck, havandeskapsförgiftning), dålig kost, att moderkakan inte fungerat optimalt under graviditeten eller att mamman och fostret drabbats av någon infektion under graviditeten. Det kan också bero på någon sjukdom eller ett syndrom hos barnet.

I ert fall var bebisens födelsevikten normal även om den låg i underkant så det behöver inte ens funnits något fel. Tänk på att foster kan växa sämre när graviditeten gått över tiden eftersom moderkakan då ofta fungerar sämre. Det är därför man till slut sätter igång en förlossning om bebin inte vill komma ut själv. Kanske därför din bebis inte mått optimalt nu direkt efter förlossningen.

Jag gjorde tillväxtultraljud när jag var gravid eftersom man misstänkte en extremt stor bebis med förväntad födelsevikt på över 5kg. Sista ultraljudet visade på en vikt av 4,7kg och jag blev därför igångsatt strax efter det. Ut kom en bebis som vägde 3,5 kg.. Tydligen är de där ultraljudsundersökningarna rätt opålitliga och man kan därför inte alltid lita på dem.

Det är inte så att du haft havandeskapsförgiftning? Eller någon lindrig form av det. Väldigt vanligt. Protein i urinen kan vara tecken på det. Har du möjligtvis också haft haft högt blodtryck? Eller varit svullen? Kan trösta dig med att du i så verkar haft en väldigt lindrig form och att risken för det minskar vid nästa graviditet.

• konichiwa

Min son vägde 2640g när han föddes (i rätt tid så att säga). Han ligger stadigt på två standarddivisioner under medel. Han är 6 år nu och är 110 cm lång och väger 18 kilo :) Det är inget som helst fel på honom, frisk som en nötkärna. Han är bara liten.

Svar på tråden Bebis låg födelsevikt. Varför?