Inlägg från: Anonym (gulli) |Visa alla inlägg
  • Anonym (gulli)

Bebis låg födelsevikt. Varför?

Låg födelsevikt kan bero på någon sjukdom som mamman har (exempelvis diabetes,högt blodtryck, havandeskapsförgiftning), dålig kost, att moderkakan inte fungerat optimalt under graviditeten eller att mamman och fostret drabbats av någon infektion under graviditeten. Det kan också bero på någon sjukdom eller ett syndrom hos barnet.

I ert fall var bebisens födelsevikten normal även om den låg i underkant så det behöver inte ens funnits något fel. Tänk på att foster kan växa sämre när graviditeten gått över tiden eftersom moderkakan då ofta fungerar sämre. Det är därför man till slut sätter igång en förlossning om bebin inte vill komma ut själv. Kanske därför din bebis inte mått optimalt nu direkt efter förlossningen.

Jag gjorde tillväxtultraljud när jag var gravid eftersom man misstänkte en extremt stor bebis med förväntad födelsevikt på över 5kg. Sista ultraljudet visade på en vikt av 4,7kg och jag blev därför igångsatt strax efter det. Ut kom en bebis som vägde 3,5 kg.. Tydligen är de där ultraljudsundersökningarna rätt opålitliga och man kan därför inte alltid lita på dem.

Det är inte så att du haft havandeskapsförgiftning? Eller någon lindrig form av det. Väldigt vanligt. Protein i urinen kan vara tecken på det. Har du möjligtvis också haft haft högt blodtryck? Eller varit svullen? Kan trösta dig med att du i så verkar haft en väldigt lindrig form och att risken för det minskar vid nästa graviditet.

Svar på tråden Bebis låg födelsevikt. Varför?