• Anonym (Energilös)

Jag klarar inte av att vara mamma till min snart 4 åring.

Vet knappt vart jag ska börja, men jag klarar nog inte av mitt barn mer.
    Han är så trotsig, envis, elak, oförutsägbar, hyperaktiv och våldsam.
    Han har vart mycket barn redan från start, han var en mycket missnöjd bebis
    med vilja av stål, den viljan kom väl till pass när han ville lära sig
    krypa och gå, han satt vid 5 mån, kröp vid 6 mån och gick vid 9 mån.
    Trotsen kom tidigt och jag kan inte direkt säg att han haft harmoniska
    perioder, det har alltid gått i 120 km/tim och med ett humör som skiftar
    väldigt fort, han kan gå från hysteriskt glad till helt rosenrasande på
    2 sekunder.
    Nu är han 3,5 år och jag har lixom börjat ta slut, alla har sagt i alla år att
    "det blir bättre"... Nej, det blir VÄRRE! Jag klarar inte mer.
    3,5 åringen fick en lillebror i samma veva han fyllde 3 och första 5 mån var
    han snäll och försiktig mot bebisen, men sedan började han ge sig på
    honom i tid och otid, det är en ständig kamp varje dag trots att jag försöker
    ge honom så mycket uppmärksamhet som möjligt så måste ju jag mata, klä och
    underhålla bebisen eller mig själv ibland, under tiden jag gör detta ser storebror till att
    förstöra saker. Hittar han en penna så kan ni ge er fan på att han målar på allt
    i sin väg, han river sönder tapeter, gör sönder leksaker, häller vatten där
    det behagar (vi får låsa toadörren för det är där han hämtar, men ibland glömmer vi).
    River sönder böcker, förstör krukväxter med mera.
    Han slåss, kastar saker och nu senaste veckorna har han också börjat spotta på
    oss, lillebror, katterna, på TVn, ja på allt som gör att vi reagerar. 
    På tal om katterna så är han inte det minsta snäll mot dem trots flera år av
    tjat och förklarande om hur man ska vara mot dem och att de blir ledsna och får ont.
    Men han skiter i det, han jagar dem, slår dem om han fått fatt dem, kastar saker,
    spottar. Samma behandling mot lillebror numera och jag kan inte lämna dem för 1
    sek.
    senast igår bet storebror bebisen i foten när jag satt och matade honom i knät,
    jag såg inte ens att han böjde sig ner och bet. Och det är det som är det värsta,
    jag hinner inte alltid avvärja, för ungen är så jääävlans snabb! Jag kan sitta bredvid
    men ändå inte hinna stoppa slag, sparkar, spottande, bitande eller fånga saker som flyger
    genom luften och träffar lillebror. Han har försökt strypa lillebror och en gång
    hann han sätta en platspåse över huvudet på lillebror, jag fick ju bort den i samma
    sekund den kom på, men ändå, jag förklarade för honom hur farligt det är och att
    lillebror kan dö och han stod och lyssnade, men det gick in i örat och ut i andra för sedan
    var det det enda han ville göra, sätta en påse över huvudet på lillebror.
    Och så har vi det för det mesta, vi förklarar, vi pratar, vi visar, men han skiter
    i det. 
    Han har konflikter med andra barn också så vi kan inte direkt leka hos bekanta och deras
    barn om vi inte springer precis bakom honom ungefär. På dagis är det också lite stök, men
    det vekar värst hemma med oss. Framförallt går han sämst ihop med barn i sin egen ålder.
    Jag har läst pedagogiska böcker, pratat med BVC, ska gå en föräldrakurs som
    kommunen har till våren och vi väntar på att få komma till familjeteraputen hos BVC
    för att få hjälp. Men alla tips vi fått än så länge hjälper ju fan inte!? Jag vet inte
    riktigt om BVC tagit mig på allvar, för jag har försökt förklara att han är mycket barn
    sedan han var typ 1 år. Jag känner ju att något inte stämmer, men BVC säger att detta
    är normalt och att "och även om det är något så gör man inte utredningar på så här
    små barn".
    Jag har börjat ge upp och det märker nog sonen också för det eskalerar. Vi skriker,
    skäller, bråkar hela dagarna i ände, både barnet och vi föräldrar. Ibland har jag fått
    stänga in han på rummet för att kunna tex städa upp glas han slängt i golvet, för jag kan
    inte samtidigt vakta lillebror och städa upp det och det är precis som att storebror
    bara väntar på ett sådant läge så han kan ge sig på lillebror, det har vi fått lära oss den hårda vägen. 
    Jag VET att man inte får stänga in barnet men jag vet inte vad jag ska göra i ett sådant läge? Det hjälper inte med lågaffektivt bemötande, eller att krama honom tills han lugnar sig, att prata, att vara pedagogisk, inte heller att skrika, ha timeouter, straffa... listan goes on.
    Storebror tar nästan all min vakna tid, lillebror som tack och lov är lugnet själv får
    mest stå åt sidan vilket jag tror märks nu, för trots att han är 8 mån snart kan han inte
    krypa, inte rulla runt viljestyrt och han har precis lärt sig sitt själv. Jag har inte
    tid att öva med honom, jag kan inte heller lägga honom på golvet får då är storebror där
    direkt och ska  jävlas.
    Jag funderar allvarligt på att gå isär från sambon för att då behöver jag bara ha mitt barn
    varannan vecka.... Det låter skit hemskt, jag vet, men jag vet inte annars hur jag ska
    palla med. Jag har ångest varje kväll jag lägger mig, för jag vet att jag kommer vakna till
    en ny dag med bråk, trots och elände. 
    Och nej, vi får nästan ingen avlastning. Ingen "kan", men jag har börjat fatta att några av dem
    vi frågar säger nej för dem vet inte heller hur dem ska hantera honom och det kan jag förstå,
    för vi, hans egna föräldrar, klarar ju inte heller av honom.
    Vad i hela friden ska vi göra?
  • Svar på tråden Jag klarar inte av att vara mamma till min snart 4 åring.
  • Anonym (_*_)

Ni behöver helt klart hjälp och verktyg att hantera situationen men först säkerhet och sedan ork.

Eftersom det fungerar ok på förskolan skulle jag be om utökad tid, du får vila och har tid över för lillebror. Då är det mindre tid du är ensam hemma med båda. Det skulle jag börja med.

• Anonym (Friends)

Vilken otroligt tung och jobbig situation. Har du någon kontakt med bup? ( barn och undomsspykiatrin)

Jag vill också varmt tipsa om "kära barn" podden på spotify. Men utöver det så kännet jag mig alldeles för okvalificerad att komma med några råd. Hoppas att ni får hjälpen ni behöver snart.

• Anonym (Energilös)
    Anonym (_*_) skrev 2017-01-05 14:36:42 följande:

Ni behöver helt klart hjälp och verktyg att hantera situationen men först säkerhet och sedan ork.

Eftersom det fungerar ok på förskolan skulle jag be om utökad tid, du får vila och har tid över för lillebror. Då är det mindre tid du är ensam hemma med båda. Det skulle jag börja med.

Hur ber man om utökad tid? och till vem, förskolan?
  • Anonym (Energilös)
    Anonym (Friends) skrev 2017-01-05 14:42:11 följande:

Vilken otroligt tung och jobbig situation. Har du någon kontakt med bup? ( barn och undomsspykiatrin)

Jag vill också varmt tipsa om "kära barn" podden på spotify. Men utöver det så kännet jag mig alldeles för okvalificerad att komma med några råd. Hoppas att ni får hjälpen ni behöver snart.

Jag har föreslagit bup till mannen, men han tyckte verkligen inte det. Han är så anti mot alla sådana instanser:( Han tycker ju knappt om att jag ringt till BVC om detta.´ens:/ trots att han också tycker att det är jobbigt hemma och skriker, skäller, tar tag i sonen när han går igång så fattar han nog ändå inte riktigt att detta inte är normalt. Eller så vill mannen bara inte erkänna att vi har ett problem.
  • Anonym (Marit)

Jag tycker det är jättebra att du ringt BVC, ska gå föräldrakurs, etc. Du gör så mycket du bara kan. Men jag tror du och din man måste sätta er ner och diskutera situationen, era upplevsler och hur ni ska göra och ha en enad front. Allt från hur ni bemöter den äldste sonen, till att ge varandra vilotid där ni bara är med ett barn i sänder för att skydda lillebror och för att samla ork. 

Finns det något som fungerar bättre?

Finns det situationer då det är bättre?

När triggas han igång mest?

Kanske kan det hjälpa att skriva upp alla iakttagelser för att se om det går att hitta mönster som utlöser utbrott och mönster då utbrotten är färre. 

Kan ni prata på fsk om hur de gör när han har utbrott.

Ligg på hos BVC om att få komma till BUP. Varken du eller pojken eller lillebror (och säkert inte din man heller) mår bra av att ha det så här.

Styrkekram till dig!

• Anonym (Elin)

Jag har inga råd, men jag följer tråden och ser vilka svar du får!
    Vi har det ungefär likadant och mellan mina skiljer det ett år (den äldsta är 3,5). Vi har inte heller någon avlastning. Båda barnen måste övervakas oavbrutet, (bokstavligt talat)  annars händer något hemskt på 30 sekunder. Jag har slutat laga middag (och dricka, för jag hinner inte gå på toaletten) på vardagarna när mannen jobbar, för det går inte att vända ryggen till så länge. Vi gör storkok på helgerna och värmer upp. :(

De sköter sig helt exemplariskt på förskolan och när vi har besök, så det talar mot något funktionshinder. Jag fattar inte vad vi gör fel i vår uppfostran heller, för vi har verkligen provat de strategier som vi läst om, och är lugna, tålmodiga och engagerade föräldrar. Den äldre är dock ett high-need-barn och den yngre är en otrolig trigger för honom. Kombinationen blev fruktansvärd.

Hoppas att din yngre är lugn och bra på att hålla sig undan. 

• Invited
    Anonym (Energilös) skrev 2017-01-05 14:48:18 följande:
    Jag har föreslagit bup till mannen, men han tyckte verkligen inte det. Han är så anti mot alla sådana instanser:( Han tycker ju knappt om att jag ringt till BVC om detta.´ens:/ trots att han också tycker att det är jobbigt hemma och skriker, skäller, tar tag i sonen när han går igång så fattar han nog ändå inte riktigt att detta inte är normalt. Eller så vill mannen bara inte erkänna att vi har ett problem.
    TS, ni och framförallt ditt barn behöver hjälp, nu. Tycker definitivt att du ska vända dig till BUP så snart som möjligt, ring de och rådfråga åtminstone - men var ärlig och berätta allt som du berättar här. Jag är förvånad att BVC inte har remitterat sonen till BUP, om ni nu har sagt allt hur läget verkligen är. 

Det vad din sambo tycker spelar mindre roll nu då det är uppenbart att barnet behöver hjälp och vård. Har däremot förståelse att många tycker att den psykologiska vården inte är lika viktig som den somatiska, eller att man skäms och inte vill inse problemet. Fråga din sambo om eran son hade brutit armen, hade han tyckt samma sak - att inte gå till läkare?

Tycker verkligen synd om pojken, vilken ångest och problematik han bär inombords som han inte har förmåga att hantera eller förstå. Istället för att göra allt för att han ska få hjälp och vård så avgränsas hans utrymme hemma. Det är bara frågan om tid innan detta blir ohållbart och ni hamnar hos socialtjänsten.

Jag vill verkligen be dig att ringa till BUP eller gå via BVC, så snart som möjligt. Hoppas det löser sig.
  • Anonym (Amanda)

Tycker det låter akut. Ev adhd? Ni behöver omående hjälp och hjälp att skydda ert andra barn. Stå på dig. Har Bvc verkligen förstått allvaret?

• Anonym (Energilös)
    Anonym (Elin) skrev 2017-01-05 14:58:37 följande:

Jag har inga råd, men jag följer tråden och ser vilka svar du får!
    Vi har det ungefär likadant och mellan mina skiljer det ett år (den äldsta är 3,5). Vi har inte heller någon avlastning. Båda barnen måste övervakas oavbrutet, (bokstavligt talat)  annars händer något hemskt på 30 sekunder. Jag har slutat laga middag (och dricka, för jag hinner inte gå på toaletten) på vardagarna när mannen jobbar, för det går inte att vända ryggen till så länge. Vi gör storkok på helgerna och värmer upp. :(

De sköter sig helt exemplariskt på förskolan och när vi har besök, så det talar mot något funktionshinder. Jag fattar inte vad vi gör fel i vår uppfostran heller, för vi har verkligen provat de strategier som vi läst om, och är lugna, tålmodiga och engagerade föräldrar. Den äldre är dock ett high-need-barn och den yngre är en otrolig trigger för honom. Kombinationen blev fruktansvärd.

Hoppas att din yngre är lugn och bra på att hålla sig undan. 

Känner igen det där med att inte hinna äta, dricka eller kissa knappt. När mannen jobbar så är det ofta jag inte äter eller dricker tills han kommer hem, för jag glömmer av när jag har så fullt upp. 

Jag måste ha med med bebisen till toan. Ibland har jag chansat och lämnat bebisen i baysittern när stora kollar på film, ibland har jag bittert fått ångra det och ibland har han låtit lillebror vara. 

I mitt fall är ju inte storebror exemplarisk på förskolan heller även fast han är bättre där än hemma, vi har haft en barnpsykolog inkopplad även på förskolan pga vissa beteenden han har där, framförallt att han är så känslig och växlande i humöret. 

Lillebror är tack och lov världens snällaste bebis, det är nog tack vare honom som jag också förstått att stora pojken inte riktigt följer stadgarna på vad som är normalt för bebisar och barn. 

Vi misstänker starkt en diagnos på storebror, men inte säker på vad. Kanske ADHD eller Trotssyndrom vad jag kan läsa mig till på nätet stämmer bäst.

• Anonym (Energilös)
    Anonym (Amanda) skrev 2017-01-05 15:12:57 följande:

Tycker det låter akut. Ev adhd? Ni behöver omående hjälp och hjälp att skydda ert andra barn. Stå på dig. Har Bvc verkligen förstått allvaret?

Ja, vi, eller framför allt jag misstänker ADHD på pojken. Det ligger nämligen på min sida av släkten. 

Nej, BVC har nog inte riktigt velat se allvaret. Det är först nu för ca 1 mån sedan som de erbjöd oss familjeterapeut som är kopplad till BVC. Han familjeterapeuten remittera oss till BUP ?  
Svar på tråden Jag klarar inte av att vara mamma till min snart 4 åring.