Inlägg från: nnnnnnnn |Visa alla inlägg
  • nnnnnnnn

De säger snippa fast jag bett dem låta bli!

Det är normalt att ha synonymer i sitt aktiva ordförråd. Språket skulle bli alltför torftigt annars.
    Jag tror inte heller att ni skulle göra en lista med "korrekta ord" enligt er som gäller andra saker tex:

Smörgås, inte macka
    Tröja, inte olle, jumper, hood,
    Underbyxor, inte trosor/kalsonger
    Hund, inte vovve

De flesta barn kommer att lära sig synonymer till många av vardagsorden, de kommer även att lära sig dem på flera språk (engelska + ett s.k. modernt språk (ty, fr, sp)).

Språket utvecklas och barnen har glädje av att veta att det finns synonymer.

Sen är det oturligt att det finns så många synonymer till just de yttre delarna av kvinnans könsorgan och då bör man väl undvika de som är mest ovanliga (såsom "fiffi", "framstjärt" och liknande) och använda de som är vanligare?

• nnnnnnnn
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-05 18:51:29 följande:
    Jodå det kan jag, då vänder jag på frågan. Varför kan inte personalen respektera vår önskan i sin kommunikation med vårt barn?

Så om någon använder ett ord som är ovanligt (hade ALDRIG hört detta före jag läste det på FL) och egentligen ett personnamn, så ska personalen bara köpa det rakt av och ändra sitt språk?

Om jag har en önskan att man ska kalla snoppen för "Göran" och näsan för "Lisbet", ska då personalen "respektera vår önskan?"

• nnnnnnnn
    Anonym (Mamman) skrev 2017-01-05 19:41:19 följande:

Fiffi är inte vårt hittepåord för underlivet.

inte svar på min fråga.

Alltså tvingas jag upprepa mej:

Så om någon använder ett ord som är ovanligt (hade ALDRIG hört detta före jag läste det på FL) och egentligen ett personnamn, så ska personalen bara köpa det rakt av och ändra sitt språk?

Om jag har en önskan att man ska kalla snoppen för "Göran" och näsan för "Lisbet", ska då personalen "respektera vår önskan?"

Svar på tråden De säger snippa fast jag bett dem låta bli!