My Sigma skrev 2017-01-05 23:33:54 följande:
Jag använder inte progressiva glasögon utan vanliga och har köpt mina två senaste par på Smarteyes.. Visst, inga designerbrillor, men lyckades ändå hitta ett par som passade mig. De har hållit bra, jag har bytt ut dem efter ca två år då min syn förändrats så pass att jag behövt nya ändå. Har betalat typ 1500 för rubbet, mycket prisvärt, men det står ju inte Gucci i dem....
Har gjort synundersökning där, kostar som "vanligt", men ibland har de deals då de drar av det priset när man köper glasögon. Kan ju va värt att hålla utkik efter.
Jag använder även läsglasögon och bara bågarna brukar ju kosta mer än 1500 och allt som allt sluta runt 5000 kr.

Jag bryr mig inte om märket på bågarna bara dom passar mig och inte är skräp som går sönder direkt.
Anonym (TVC 15) skrev 2017-01-05 23:36:08 följande:
Min primära optiker är Favoptic, en s.k. lågprisoptiker som säljer över nätet, men också har butiker/mottagningar i Stockholm, Göteborg och Malmö. I tester har Favoptic väl kunnat mäta sig med de mångfalt dyrare optikerna "på fina gatan". En del påstår att de hellre vill gå till en riktig optiker, men som en optiker i min bekantskapskrets påpekade kan man inte vara mer eller mindre riktig optiker. Antingen är du leg. optiker - eller så inte. Precis som med läkare. Jag betalade för två år sedan 1850 kr. för riktigt snygga progressiva glasögon, fotokromatiska (blir mörkare beroende på solljuset), autoreflex. De funkar fint fortfarande. Jag kan verkligen varmt rekommendera Favoptic. Testa så får du se att det är fullvärdiga glasögon och inget billigt skräp, som en del tycks tro. För det priset har man dessutom råd att köpa mer än ett par om man så önskar (jag nöjde mig med ett par). Kolla:
www.favoptic.comÄr det verkligen sant? 1850 kr för progressiva med fotokromatiska glas?

Jag blir chockad. Mina senaste kostade 11 000 kr så då köper man ju inte gärna två par precis.
Jag ska kolla Favoptic! Det var ju precis det jag ville ha, ett par reserv-och ombytesglasögon för några tusen. Sen om det visar sig att dom är riktigt bra så känns det ju roligare att kanske köpa två par glasögon i taget när man byter och ändå bara betala typ hälften mot fina gatan. Men är det verkligen ingen kvalitetsskillnad på glasen?
Är det någon hake förresten att dom krånglar om man måste byta glas eller något? Jag blir lite skeptisk om att något är för bra för att vara sant ni vet.