• truffle

Knäppa förskole-tider för barnet?

Hej! På mitt jobb när jag arbetar heltid jobbade jag 11.30-20.00 varje dag och barnet har vi på förskolan mellan 10.30-16.15 (restiden inräknad åker buss till jobbet) jag lämnar pappa hämtar. Nu pga järnbrist och annat (är gravid) så ska jag ner till halvtid (ej sjukskriven/gravid-penning har en rätt till det, ej fysiskt arbete) dock blir jag tvungen att arbeta 16.30-20.00 för att min arbets-givare skulle gå med på detta. Åker buss och måste då åka 15.10 för att komma till arbetet i tid. Pappan slutar inte förrän 16.00. Därför behöver vi ha barnet på förskolan åtminstone 1 timme om dagen (hon är 3 år) blir detta inte lite knäppt för henne dock? Honhinner knappt komma dit så åker hon hem igen i nästa stund.vi har inte börjat med detta ännu men vad tror ni? Kan detta påverka henne negativt? (Obs bor i Norrland lite bussar samt har inget körkort)

• Svar på tråden Knäppa förskole-tider för barnet?
  • Anonym (Förskollärare)

I det flesta kommuner får man lämna barnen sin ordinarie tider när man är sjukskriven, så har du möjlighet hade jag lämnat precis innan lunch så hon får lite mer tid på förskolan och du kan vila hemma.

• Anonym (Förskollärare)

Oj! Såg nu att de inte räknades som sjukskrivning! Men prata med personalen på förskolan man kan söka extra tid för barnets bästa, jag kan inte tycka att en timme om dagen är det bästa.

• truffle

Dock är jag ju inte sjukskriven utan jobbar bara halvtid. Så vet inte om förskolan skulle gå med på det.

• truffle
    Anonym (Förskollärare) skrev 2017-01-06 10:31:34 följande:

Oj! Såg nu att de inte räknades som sjukskrivning! Men prata med personalen på förskolan man kan söka extra tid för barnets bästa, jag kan inte tycka att en timme om dagen är det bästa.

Ja jag kanske kan höra med dem vad de tycker. Hur söker man "extra-tid ?"
  • Anonym (jag)
    truffle skrev 2017-01-06 10:34:45 följande:

Ja jag kanske kan höra med dem vad de tycker. Hur söker man "extra-tid ?"

Jag har också knäppa arbetstider men det har aldrig vart några problem. Jag har alltid fått lämna nån/några timmar tidigare så att barnen får några timmar där. Lämnar även någon dag i veckan då jag inte jobbar. För visa veckor behöver dom bara vara där 1 dag och sen går det en hel vecka till nästa gång, vilket blir för långt för lillasyster (1,5 år). Så prata med dom.
  • truffle

Ja det skadar kanske inte att fråga. Min man slutar ibland redan 14.30 så de dagarna blir hon ju helt ledig så några timmar extra kanske inte gör något? Man kanske kan lämna vid 13.00 så får hon ju vara där 3 h i stället för bara 1 så hinner hon leka lite också :)

• violis

Hos oss har vi haft barn som skulle behövts lämnas varannan vecka så som du beskriver det,dvs ca 1 timme,detta är sällan bra för barnet det blir för hattigt. Vad vi gjort är att de barnen har fått lov att komma kl 13 ( yngre barn som behövt sova har kommit redan kl 11.30) Är er dotter 3 år ,dvs född 2013, så har ni oavsett rätt till minst 15h veckan (-gäller from ht det år barnet fyller 3 därav 2013) Så senast runt kl 13 "får" du lämna ,sen kan det vara så att er dotter mår bättre av att få lämnas lite tidigare tex till lunch men det är något ni fr diskutera och prova er fram med pdagogerna och ert barn ,de flesta barn klara utan problem av att bara gå eftermiddagar men som sagt det är individuellt och det är bara ni och ert barns pedagoger som vet hur det kommer påverka just ert barns möjligheter att komma in i gruppen stort grattis till det nya syskonet och lycka till 😊

• Seven Costanza

Jag har inga svar angående förskoletiderna men däremot undrar jag ifall du har mindre än sex månader till beräknad förlossning nu när du går ner till halvtid? Annars skyddas inte din heltids-SGI i och med att du inte är sjukskriven. Ville bara uppmärksamma dig på det för annars räknas ev din föräldrapenning på din halvtidsinkomst.

• truffle

Tack så mycket för info hon är född 2013 så det kanske är bäst för henne att få vara där några extra timmar om dagen trots att vi "inte behöver" hon är trots allt lite sen i talet och där har de språk -resurser. Tänkte mest att det skulle vara konstigt om jag som mamma vill lämna ugnen fast jag inte är på jobbet...vill ju inte vara en dålig mamma. Vårt barn är ganska lugn och vi myser mycket om dagarna dock är ju jag trött och orkar inte så mycket annan aktivitet speciellt inte innan jobb så troligen roligare att vara med kompisar några timmar extra. nu känns det som att jag kan fråga pedagogerna med gott samvete.

• Anonym (Vet)

Det låter tyvärr inte så bra, hör med förskole chefen om det är möjligt att lämna barnet 9:15 istället. jobbar själv i förskola.

De planerade verksamheterna brukar ju inte börja för än 9:30.

Barn behöver rutiner och kontinuitet, även så hon inte känner sig utanför gruppen.

• truffle
    Seven Costanza skrev 2017-01-06 11:50:30 följande:

Jag har inga svar angående förskoletiderna men däremot undrar jag ifall du har mindre än sex månader till beräknad förlossning nu när du går ner till halvtid? Annars skyddas inte din heltids-SGI i och med att du inte är sjukskriven. Ville bara uppmärksamma dig på det för annars räknas ev din föräldrapenning på din halvtidsinkomst.

Har full koll på detta. Har 3 mån kvar. Mitt jobb är oerhört stressande och mitt i järnbristen har jag fått ångest, kronisk värk i kroppen, hjärtklappning osv så jag klarar knappt av jobbet numera. Har pratat med psykolog men han gav mig ingen remiss till läkare och tyckte bara att jag skulle sjukskriva mig i 2 v. Min arbetsgivare märkte att mitt tillstånd påverkade även mitt arbete så vi kom fram till att halvtid var den bästa lösningen.
  • truffle
    Anonym (Vet) skrev 2017-01-06 11:52:56 följande:

Det låter tyvärr inte så bra, hör med förskole chefen om det är möjligt att lämna barnet 9:15 istället. jobbar själv i förskola.

De planerade verksamheterna brukar ju inte börja för än 9:30.

Barn behöver rutiner och kontinuitet, även så hon inte känner sig utanför gruppen.

Fast 15.00 är ingen hemma(jag åker på jobbet då) så det är ingen möjlighet. Pappa kan hämta tidigast 16.00
  • Seven Costanza
    truffle skrev 2017-01-06 11:56:28 följande:

Har full koll på detta. Har 3 mån kvar. Mitt jobb är oerhört stressande och mitt i järnbristen har jag fått ångest, kronisk värk i kroppen, hjärtklappning osv så jag klarar knappt av jobbet numera. Har pratat med psykolog men han gav mig ingen remiss till läkare och tyckte bara att jag skulle sjukskriva mig i 2 v. Min arbetsgivare märkte att mitt tillstånd påverkade även mitt arbete så vi kom fram till att halvtid var den bästa lösningen.

Ok, vad bra - du har arbetat heltid fram till nu när du går ned på halvtid? För om man arbetar deltid och skyddar sin SGI med föräldrapenning så gäller heller inte "sex månader före BF-regeln" om att få gå ner i arbetstid/sluta arbeta och ändå skydda sin SGI. Jag ifrågasätter inte ditt behov att gå ned i tid utan vill bara dubbelkolla så att du inte går miste om din SGI.
  • truffle

Har jobbat heltid från tills nu ja :) jag och min man kom fram till att mitt välmående är viktigare än pengar, vill ju inte bli utbränd innan bebis kommer.

• Seven Costanza
    truffle skrev 2017-01-06 12:28:57 följande:

Har jobbat heltid från tills nu ja :) jag och min man kom fram till att mitt välmående är viktigare än pengar, vill ju inte bli utbränd innan bebis kommer.

Ja men va skönt, då är det inga problem med SGI:n. Hoppas det löser sig med förskoletiderna, frågan är ju fri så prata med personalen bara och hör vad de säger . Lycka till med bebisen!
  • Ellie
    truffle skrev 2017-01-06 11:56:28 följande:
    Men du behöver ingen remiss för att boka ett läkarbesök. Det kan göras via vårdcentralen. Det kanske trots allt är vettigt att göra ett försök att få till en sjukskrivning. När till och med arbetsgivaren tycker att du inte kan utföra arbetet borde det inte vara några problem. Kanske du behöver mer än 50% sjukskrivning om några veckor.
  • Fru Ve

Låter ju väldigt lite om hon bara ska vara där någon timme per dag. Det blir nog inte så bra för henne heller. Jag funderar - hur vet förskolan om du är sjukskriven eller inte? Kan du inte bara säga att du är sjukskriven och sen lämnar du henne före lunch och hon hämtas när pappan slutar? Jag har själv lite samma situation. Är gravid och kommer att vara hemma och leva på besparingar/semester de sista veckorna av min graviditet. Kommer troligen inte få varken gravidpenning eller sjukskrivning godkänt (trots att jag egentligen behöver detta p.g.a. foglossning). Men inte kan de veta på min 5-årings förskola om jag har min sjukskrivning godkänd eller vad det är för sorts ledighet jag har. Jag kan ju knappast tvingas lämna läkarintyg till dem. Så rent formellt kanske min son egentligen inte får vara på förskolan eftersom jag är hemma "ledig". Men jag tänker ändå lämna honom ca 20 timmar i veckan både för hans och min skull. Då jag är väldigt rörelsehindrad i nuläget är det inget alternativ att han är hemma med mig hela dagarna. Jag behöver vila och han behöver göra mer aktiva saker än att sitta vid TV:n. Så jag har inte ett dugg dåligt samvete över det.

• truffle
    Ellie skrev 2017-01-06 20:59:43 följande:

Men du behöver ingen remiss för att boka ett läkarbesök. Det kan göras via vårdcentralen. Det kanske trots allt är vettigt att göra ett försök att få till en sjukskrivning. När till och med arbetsgivaren tycker att du inte kan utföra arbetet borde det inte vara några problem. Kanske du behöver mer än 50% sjukskrivning om några veckor.

Sant. Har pratat med min barnmorska om det här som tyckte jag ska söka läkare för detta och se om jag kan bli sjukskriven. Känns bara otroligt jobbigt och som ett ytterligare stress-moment speciellt så psykologen inte riktigt tog mina problem på allvar och hävdade att "det är så svårt att få sjukskrivning godkänt nu får tiden" osv. Är väl rädd att den ska bli nekad antar jag. Och anledningen till att det blivit såhär är ju för att jag själv inte känt efter hur dåligt jag egentligen mått./mår Tänker på andra först (jobbet, syskon, föräldrar osv) så känner mig typ omyndig närdet är min tur att be om hjälp. Skönare om andra säger till mig "du är sjuk " istället för att jag själv kan medge det.
  • Anonym (Jobbar på förskola)

när våra föräldrar jobbar eftermiddagar/kväll så säger vi att det bästa är om barnet kommer strax innan lunch. vi äter 11.10 och dom flesta kommer då 10:30/10:45

jag jobbar kommunalt.

tror att bara ha en timme så blir det lätt rörigt för barnet. ha en dialog med personalen. lycka till!

Svar på tråden Knäppa förskole-tider för barnet?