• Anonym (I all välmening)

"Han" eller "honom"

Hej!

Jag har märkt när jag har läst några trådar här på fl att många har svårt att skilja på när det ska skrivas "han" och när det ska skrivas "honom" (eller för den delen "hon" eller "henne"), ex: "jag saknar han så mycket".

Jag vet inte vad det beror på, om man skriver med talspråk eller om man inte kan regeln för när det ska vara korrekt, jag lägger ingen värdering i det.

Jag vill inte hoppa på någon, utan jag vill bara ge en tumregel för hur det ska skrivas för att bli korrekt, utan att gå in på grammatiska begrepp:

Där du skulle skriva "mig" ska du skriva "honom".

Exempel: "Mattias gav den till mig" -> "Mattias gav den till honom" (eller henne).

Där du i en mening skulle kunna skriva "jag" ska du skriva "han" (eller "hon").

Exempel: "jag gav den till Mattias" -> "han (eller hon) gav den till Mattias".

Det blir ju konstigt om man skriver "Mattias gav den till jag", vilket också gör att det är konstigt att säga "Mattias gav den till han".

Hoppas att någon lärde sig något. :)

• Svar på tråden "Han" eller "honom"
  • Anonym (n)

Stör mig också på att folk inte kan skriva ren svenska

• En glad tjej

Jag hänger också upp mig på detta med att folk skriver han istället för honom. Sedan har folk även svårt med de och dem. Jag ser till och med att vissa skriver dom.

• Gizmo

Håller med dig ts! Det som retar mig mest, är när personer inte använder skiljetecken, utan skriver jättelånga inlägg som ingen orkar läsa.

• FrökenKanSjälv

Jag undrar om det inte är dialektalt. Det blir svårare att skriva korrekt när det låter rätt i ens egna öron.

Svar på tråden "Han" eller "honom"